اینترنت بی سیم هم نیاز به نصب دارد

اینترنت بی سیم هم نیاز به نصب دارد دیجیتالر: مدتی است با توسعه نقاط تحت پوشش اینترنت بی سیم بخصوص اینترنت بی سیم ثابت بر بستر فناوری TD-LTE، رویه ای برای فروش مودم به مشتری توسط یكی از دو اپراتور عرضه دهنده TD-LTE درحال انجام است كه تطابقی با روش های مشتری مدارانه عرضه اینترنت بی سیم ثابت ندارد. این درحالی است كه اپراتور دیگر تاكید بسیاری برای تحویل و نصب مودم توسط كارشناسان در محل مشتری دارد و بارها از این سیاست خود بعنوان یكی از نقاط برتری در بازار یاد كرده است.



به گزارش سرویس بازار ایسنا، مبین نت اعلام نمود: به راستی نصب مودم توسط كارشناس برای مشتری ضروری می باشد و یا این سیاست بیشتر شبیه ژست تبلیغاتی است؟ این مجموعه در ادامه با یادداشتی به پاسخ این گونه سوالات پرداخته است.

شاید بهتر باشد برای بررسی بهتر مبحث نگاهی به فناوری بی سیم پیش از TD-LTE یعنی وایمكس بیندازیم. در زمان فروش وایمكس مودم توسط عوامل فروش اپراتورها (به عنوان مثال مبین نت) در منزل مشتری نصب و تحویل می شد. فلسفه این كار هم یافتن نقطه ای در محل استفاده مشتری برای دستیابی به بهترین آنتن دهی بود. حتی با اینكه مودم های وایمكس می توانستند بین نقاط درون شبكه جابه جا شوند، اما در بدو سرویس دهی یافتن نقطه ای برای دریافت بهترین سیگنال اولویت اول اپراتورها بود و آن ها را نسبت به كیفیت ارتباط ملزم به پاسخگویی می كرد.

در فناوری های بی سیم دو پارامتر در زمینه تجربه اینترنت خوب اهمیت زیادی دارند؛ یكی قدرت سیگنال و دیگری كیفیت سیگنال. قدرت سیگنال (Signal Strength) به توان ارسال و دریافت فركانس از آنتن به مودم و بالعكس مرتبط می باشد و مستقیما تحت تاثیر میزان فاصله كاربر از آنتن دارد. بر همین مبنا اپراتورهای عرضه دهنده اینترنت بی سیم تلاش می كنند با توسعه نقاط پوشش خود و از بین بردن نقاط كور تعداد زیادتری از كاربران را تحت پوشش درآورند. اما پارامتر دیگر یعنی كیفیت سیگنال (Signal Quality) به پاك بودن مسیر ارتباطی مودم و آنتن رادیویی باز می گردد. در این زمینه موانع، پارازیت ها، نویزها، تداخل های داخل شبكه و همه آلودگی هایی قرار می گیرند كه می توانند یك ارتباط را به رغم فاصله بسیار كم فرستنده و گیرنده مختل كنند.

اگر یك مشترك در محیطی قرار داشته باشد كه یكی از این دو پارامتر و یا هردو دچار اشكال باشند، نمی تواند به مقداری كه باید از كیفیت اینترنت بی سیم و در نتیجه سرعت مناسب بهره مند شود. به خصوص پارامتر كیفیت سیگنال تاثیر مهم تری بر تجربه كاربری دارد، چون نشان دهنده این است كه از بین تمام بسته هایی (Packet) كه از مودم به دكل مخابراتی و بالعكس ارسال می شوند چه تعداد سالم به مقصد می رسند و آیا تجهیزات باید این ارسال را تكرار كنند یاخیر. در شرایط آلودگی محیط است كه اصطلاحا Timeout تولید می گردد و كاربر كندی و یا قطعی و وصلی در اینترنت خود تجربه می كند.

برای حفظ این دو پارامتر اپراتورها تلاش می كنند درمرحله اول نقشه پوشش دهی خویش را به روزرسانی كرده و كاربر را درون آن مكان یابی كنند. این اقدام سبب می گردد پارامتر قدرت سیگنال تا حد زیادی تامین گردد، اما این كافی نیست اگر اپراتور اینترنتی بی سیم به صرف تحت پوشش قرار داشتن مشتری و یا اصطلاحا در محدوده رنگی (سبز یا زرد) بودن او اقدام به فروش مودم به كاربر كند، عملاا او را در زمینه تامین پارامتر دوم یعنی پاك بودن محیط از آلودگی های ارتباطی رها كرده است. اینجا است كه مفهوم مشتری مداری به شكل دیگری خویش را نشان داده است. اگر یك اپراتور علی رغم تمام هزینه هایی كه تولید مكانیزم نصب و تحویل مودم در منزل مشتری دارد این سیاست را در زمینه فروش خود داشته باشد، می تواند در آینده مزیت های زیادی هم برای خود و هم برای كاربرانش تولید كند. دلیل اصلی این مزایا به نحوه اتصال كاربران به شبكه مربوط است.

اگر یك كاربر در یك محیط آلوده به شبكه متصل شود، حتی اگر به صورت كوتاه مدت سرعت نسبتا خوبی را تجربه كند، در بلندمدت كیفیت ارتباط خودش و دیگران را مختل می كند چون كه اتصال هر مودم به آنتن رادیویی منابع شبكه را مصرف می كند، اگر این منابع به صورت متوازن و همگون برای هر كاربر تقسیم شوند، اپراتور می تواند به خوبی مصرف منابع این شبكه را مدیریت كرده و یك شبكه یكپارچه را تولید و بهینه سازی كند. اما اگر اپراتور نتواند این موقعیت را تولید كند، به مرور زمان منابع درون شبكه به صورت نامتوازن رشد كرده و بعد از مدتی كیفیت اینترنت تمام مشتركان شدیدا افت می كند.

به همین دلیل بهترین شیوه اتصال به اینترنت خصوصا جهت استفاده مستمر از شبكه های اجتماعی (به خصوص تلگرام و اینستاگرام) این است كه پیش از طریق اندازی سرویس اینترنت ثابت برای كاربران، مكان یابی دقیقی از محل نصب مودم در محل سكونت كاربر صورت گیرد. این مكان یابی میزان آلودگی محیط ارتباطی مودم و ایستگاه رادیویی را به حداقل می رساند و برپایه استانداردها كاربر را به شبكه متصل می كند. استانداردهایی كه ایجاب می كند جذب مشترك به هرقیمتی سیاست درستی نیست و باید مشتركی به شبكه اضافه شود كه از نظر پارامترها در وضعیت مناسبی باشد.

به نظر می رسد سیاست فروش برپایه تحویل و نصب مودم نه تنها می تواند در مسیر مشتری مداری رضایت بیشتری را برای كاربران حاصل كند، بلكه با همگون كردن مصرف منابع شبكه سبب می گردد اپراتور بتواند پایش دقیق تری از شبكه خود داشته باشد. این خصوصیت خصوصا در فناوری TD-LTE كه یك فناوری بی سیم ثابت است بیشتر می تواند به صحت نصب و گزارشات پراكندگی كاربران كمك نماید.




1396/11/19
13:26:51
5.0 / 5
125
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات