یك پژوهشگر عرصه نانو: نانو هزینه زندگی را می كاهد

یك پژوهشگر عرصه نانو: نانو هزینه زندگی را می كاهد دیجیتالر: تهران– یك محقق فعال در حوزه نانوفناوری ضمن تاكید بر تبیین هرچه بیشتر تاثیرات نانو در زندگی مردم اظهار داشت: نانو مصرف را در جامعه بهینه و هدفمند می كند.


دكتر رضا احمدی از فعالان جوان حوزه نانو كه هم اكنون مسئولیت تحقیق و توسعه در یك شركت دانش بنیان تولید كننده منسوجات نانویی را عهده دار است، روز جمعه درگفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، نانو را به زبان ساده به مفهوم افزایش بهره وری و كاهش هزینه ها در زندگی مردم دانست و اضافه كرد: بعنوان مثال، ضد زنگی كه ما برای آهن آلات و صنعت استفاده می نماییم، پس از یك تا دو سال ممكن است كارایی خویش را از دست بدهد اما در مدل نانویی آن با یكبار رنگ وسیله برای سال های طولانی در برابر زنگ زدگی مقاوم می گردد.
وی با تاكید بر این كه امروز باید فواید علم نانو برای مردم تشریح و شناسانده شود، به یكی از پژوهش های انجام شده در وزارت بهداشت در مورد سقط جنین اشاره نمود كه برپایه آن، در سال 1394 حدود 80 هزار سقط جنین در كشور اتفاق افتاده است و علت 65 هزار مورد از این تعداد حتی در پیشرفته ترین آزمایشگاه ها و دقیق ترین تست های بالینی مشخص نمی باشد.
این فعال حوزه نانو با بیان این كه متاسفانه امروزه سقط یك حتی دو جنین برای خانم های آبستن آن هم در شرایطی كه رشد جمعیت نسبت به سال های قبل كاهش یافته، به یك مبحث عادی تبدیل گشته است، به طراحی یك شكم بند حاملگی نانویی و ضد امواج اشاره نمود و اظهار داشت: این شكم بند جنین خانم آبستن را در برابر امواج محیطی مانند موبایل و وای فای و پارازیت ها در بازه فركانس ۹۶۰ مگاهرتز تا ۱۳ گیگاهرتز محافظت می كند.
این فعال دانش بنیان ادامه داد: این كمربند با یك هزینه بسیار پایین از موارد سقط جنین كه منشاء بیشتر آن امواج مغناطیسی است، جلوگیری خواهد نمود به شرطی كه مردم به نانو اعتماد كنند و بدانند كه نانو به سلامتی آنها كمك خواهد نمود.
وی همینطور با اشاره به این كه هم اكنون اولین سرطان در خانم ها سرطان سینه است و طبق آمار علت تعداد كثیری از موارد مبتلا شدن عاملی غیر از عوامل ژنتیك یا چاقی است، به طراحی لباس زیر ضد امواج نانویی نسل سوم برای اولین بار در دنیا به منظور استفاده بانوان اشاره نمود و اظهار داشت: قسمت سینه بی دفاع ترین قسمت در برابر امواج است بنابراین این محصول می تواند از سلامتی بانوان محافظت كند.
احمدی با بیان این كه این محصولات ضد امواج در بعضی از كشورها همچون چین، ایتالیا و آمریكا به روش نسل اول یعنی همان استفاده از نقره ساخته می شوند، به تفاوت محصولات تولیدی ایرانی با نوع خارجی اشاره نمود و اظهار داشت: بیش از 99 درصد لباس های زیر نانویی حاوی نانو ذرات طلا و از خصوصیت آنتی باكتریال برخوردار می باشد كه برای خانم ها مفید می باشد.
وی با تاكید بر به صرفه بودن استفاده از محصولات نانو در مقایسه با سایر محصولات مشابه اظهار نمود: حتی برای خانواده هایی كه با تاكید بر یارانه ها زندگی می كنند، اگر تاثیر محصولات نانویی همچون شكم بند ضد امواج یا پشه بند نوزاد، قنداق، كلاه و پرده های پنجره ضد امواج را بدانند، به صرفه تر خواهد بود كه به سمت استفاده از تولیدات با خصوصیت نانو رو آورند.
به گفته دكتر احمدی، قیمت كمربند ضدامواج خارجی كه با روش نسل یك یا همان استفاده از نقره تولید شده است و حتی گاه امواج را جذب و چه بسا گرمای نامحسوس تولید می كند، حدود 520 هزار تومان است، اما نوع ایرانی آن كه با استفاده از نسل دو تولید شده است و 99 درصد امواج را دفع می كند و از جانب صاایران بعنوان معتبرترین مركز در این زمینه آزمایش شده، حدود 180 هزار تومان است. این محصول علاوه بر ثبت داخلی ثبت جهانی هم شده است.
وی همینطور به هدفمند كردن مصارف بعنوان یكی از خصوصیت های اصلی فناوری نانو اشاره نمود و با ذكر مثالی اظهار داشت: ما در كنسرسیوم متشكله از چند شركت دانش بنیان حوزه نانو موفق به طراحی و تولید یك سری لباس شده ایم كه زیر بغل و سینه را خنك كرده و جهت استفاده در فصل تابستان طراحی شده است ضمن اینكه آنتی باكتریال و یا ضدباكتری هم می باشد.
وی ادامه داد: ما موفق با تولید حوله سوپر جاذب هم شده ایم كه دو برابر حوله های طبیعی آب جذب می كند و آنتی باكتریال و ضد رشد باكتری است، این درحالی است كه اغلب حوله هایی كه در سرویس بهداشتی منازل قرار داده و استفاده می شوند، باكتری بالایی را از محیط جذب می كنند و بسیار آلوده هستند.
به گفته دكتر احمدی، تفاوت قیمت محصولات نانویی همچون حوله، در مقایسه با هزینه های درمان بیماری های احتمالی همچون بیماری های پوستی ناچیز است.
وی معتقد می باشد كه تولید برنامه های دارای محتوای مناسب و جذاب از جانب رسانه های دیداری و شنیداری به خصوص از جانب شبكه های پربیننده صدا و سیما در كنار بهره مندی از روزنامه ها و سایت ها پربیننده در شناساندن ظرفیت های شركت ها دانش بنیان به جامعه بسیار اثرگذار است.
این فعال حوزه نانو همینطور اظهار نمود: صدا و سیما باید تبلیغات در برنامه های پر بیننده را به شركت های دانش بنیان اختصاص دهد و هر تولید كننده را به اندازه سهم و محصولات تولیدی حمایت كند كه راهكاری بسیار اثرگذار می باشد.
وی با اشاره به تلاش های ستاد توسعه نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تبدیل علم به فناوری، اظهار نمود: اما واقعا بودجه كم است و ما برای ارتباط هرچه مفیدتر با جامعه، به رسانه های ترویج دهنده و مبلغ در این حوزه نیاز داریم.
علمی ** 1836 **
خبرنگار: یوسف درویشی* انتشار: گلشن


1396/11/21
14:10:39
5.0 / 5
129
تگهای خبر: رسانه , فناوری , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات