عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات:

ICT در اقتصاد اشتغال زدایی هم دارد!

ICT در اقتصاد اشتغال زدایی هم دارد! دیجیتالر: عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با تخمین اینكه حجم تولید داخلی ما حدود ۴۵۰ میلیارد دلار است معتقد می باشد كه می توانیم بگوییم ۱۵ درصد این رقم كه چیزی حدود ۶۰ میلیارد دلار است، ظرفیت بازار ما برای تحقق بخش اقتصاد دیجیتالی است؛ پتانسیلی كه متاسفانه رقم ناچیزی از آن مورد استفاده قرار گرفته است.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، در ماه های گذشته واژه اقتصاد بیش از هر زمان دیگری در ایران در كنار فناوری اطلاعات قرار گرفته است. علت آن هم شاید تلاش دولت برای باز كردن درگاهی جدید برای رهایی از مشكلات اقتصادی و بوروكراسی دست و پاگیر و مستعد فساد اقتصادی می باشد. در صدر این مشكلات اقتصادی مساله بیكاری قرار دارد كه در دولت های مختلف برای آن برنامه ریزی درستی انجام نشد و حالا بار كجش به منزل دولت تدبیر و امید رسیده است؛ به نظر می رسد دولت دوازدهم برای حل این معضل برروی اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات یا همان اقتصاد دیجیتالی حساب ویژه ای باز كرده است.
تصمیمات و صحبت های مطرح شده در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست آقای روحانی نشان داد كه چرخش دولت به سمت اشتغال زایی در فضای مجازی و تحقق اقتصاد دیجیتال جدی است؛ به طوریكه در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، چارچوب و مبانی اولویت های مطرح برای توسعه فضای مجازی در سال ۱۳۹۷ مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و بر اقتصاد فضای مجازی با رویكرد تولید اشتغال، بعنوان اولویت اصلی توسعه فضای مجازی تاكید شد.

در همین رابطه امیر ناظری- عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات- در گفت وگو با ایسنا با اشاره به شاخص های سه گانه فناوری اطلاعات در سطح جهانی در این باره اظهار نمود: علاوه بر فعالیت های مربوط به حوزه ICT، ما حوزه اقتصاد دیجیتال را داریم كه برای بازسازی مجدد ساختار اقتصاد از آن استفاده می گردد. مانند هر آنچه كه در حوزه حمل و نقلی صورت گرفت و ما علی رغم اینكه یك حمل و نقل سنتی داشتیم اما با استفاده از فناوری اطلاعات، حمل و نقل دیجیتال را هم راه اندازی كردیم كه به سكوی جدیدی برای بازارهای اقتصادی مبتنی بر فناوری های دیجیتال تبدیل شد.

وی به اقتصاد دیجیتال شده بعنوان حوزه ای دیگر از شاخص های سه گانه فناوری اطلاعات اشاره نمود و اظهار داشت: اقتصاد دیجیتالی شده مبتنی بر این است كه ما چقدر از امكانات حوزه ICT برای افزایش بهره وری می توانیم استفاده نماییم. در سطح مركزی در سطح جهانی میزان بهره وری از این فضا دو تا پنج درصد است اما در ایران برآورد ما بین دو تا سه درصد است.

او با اشاره به اینكه مساله اصلی در ارتباط با شاخص های سه گانه فناوری اطلاعات مساله اقتصاد دیجیتال است، اظهار نمود: چشم انداز بین المللی برای این حوزه در سطح جهانی حدود ۲۵ و سطح میانی ۱۵ درصد است. در ایران این حوزه به علت عدم نبود محاسبات آماری عدد دقیقی در دست نداریم، اما می توانیم تخمین بزنیم كه در این حوزه ما ۱۵ تا ۲۰ درصد از اقتصادمان دیجیتالی شده یا حداقل به همین اندازه پتانسیل دارد.

ناظری همینطور با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه اقتصاد دیجیتال بیان كرد: ICT فقط تولید اشتغال نمی كند بلكه اشتغالزدایی هم دارد، به صورتی كه حتی در كشورهای توسعه یافته هم خیلی از مشاغل از بین رفته است. با این حال اما واقعیت این است كه اشتغالزایی این حوزه بسیار بیشتر از اشتغالزدایی آن است. آن چیزی كه سبب می گردد ما بگوییم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند تولید شغل كند، این است كه ما به صورت كلی در كشور ما سهم حوزه خدمات از كل اقتصاد بسیار پایین است و از سویی در دوران جدید خدمات هم بر پایه ICT اتفاق می افتد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در انتها افزود: در حالیكه بخش خدمات تنها ۵۵ درصد از اقتصاد ما را اشغال كرده، در سطح جهانی اما به صورت متوسط ۶۶ درصد از اقتصاد را بخش خدمات تشكیل می دهد كه این نشان دهنده كوچك تر بودن بخش خدماتی در كشور ما نسبت به متوسط جهانی است. ازاین رو ما باید به سمت خدماتی برویم كه هنوز در اقتصاد ما نتوانسته است وارد شود. امری كه با استفاده از ارتباطات و فناوری اطلاعات می توان آن را جبران كرد.

اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتا جدیدی است كه با گسترش فناوری اطلاعات و بكارگیری آن در جوامع در حال تكامل است. اقتصاد دیجیتالی كه در مواردی اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوینی یا اقتصاد شبكه ای هم نامیده می شود، اقتصادی می باشد كه بر پایه فناوری های دیجیتال شامل شبكه های ارتباط دیجیتالی (اینترنت و دیگر شبكه های ارزشی افزوده) كامپیوتر ها، نرم افزار و دیگر فناوری های اطلاعاتی مرتبط استوار است.
رضا باقری اصل - معاون دولت الكترونیكی سازمان فناوری اطلاعات - در گفت وگو با ایسنا درباره نقش كسب وكارهای اینترنتی در رونق اقتصاد دیجیتال بیان كرد: بحث دیجیتال كه یكی از زیربناهای اصلی توسعه اقتصاد دیجیتالی است، بخش عمده ای از آن توسط فعالیت های بخش خصوصی شكل می گیرد، در واقع اما بازیگران اصلی رونق این حوزه جوانان تحصیلكرده ای هستند كه در این حوزه ها كسب دانش كرده و فعالیت خویش را شروع كرده اند.
او با بیان این كه ما تحقق اقتصاد دیجیتال را بدون حضور جوانان تحصیلكرده شاهد نخواهیم بود، افزود: تمام كشورهای پیشرو در زمینه اقتصاد دیجیتال، توسعه خویش را بر توسعه مهارت های دیجیتالی و مدیریت دیجیتالی بنا كرده اند. در ایران هم به واسطه علاقه مندی جوانان به این حوزه ها و همینطور شاید فاصله بسیاری كه در دیگر صنایع با كشورهای توسعه یافته داریم، فارغ التحصیلان زیادی را در حوزه های مربوط به ICT داشته ایم.
اما مقوله اقتصاد دیجیتالی از آن دست مباحث جدیدی است كه ظاهرا دولت دوازدهم برای توسعه كارآفرینی و تولید اشتغال حساب ویژه برروی این حوزه باز كرده است. در فضای اقتصاد دیجیتالی، اصلی ترین عامل تولید رونق اقتصادی فعالیت كسب و كارهای نوپاست.
به نظر می رسد یكی از علل جذابیت فضای مجازی برای دولت دوزادهم، امید به حل مساله اشتغال در این فضا مربوط بوده است؛ دولت دوازدهمی كه با انواع فشارها از بابت بیكاری گسترده مواجه می باشد، به امید باز شدن درگاهی جدید برای اشتغال زایی به "اینترنت" توجه داشته است. امری كه البته با اما و اگرهایی هم همراه است؛ به صورتی كه بعضی از كارشناسان حتی اشتغال زدایی فضای مجازی را بیش از اشتغال زایی آن می دانند. هرچند تجربه تاكسی های اینترنتی نشان داد كه این فرضیه درست نیست و فضای مجازی علی رغم اشتغال زدایی های سطح خرد اما در سطح كلان می تواند سبب اشتغال زایی گسترده هم بشود.




1397/02/20
21:02:10
5.0 / 5
4537
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت , خدمات , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات