امداد در سایه تكنولوژی

امداد در سایه تكنولوژی دیجیتالر: تهران- سال قبل در همین روزها تمام ایران عزادار یك تكه از كشور بود؛ از هر گوشه ای هم صدایی بلند می شد برای كمك به زلزله زدگانی كه سرمایه زندگی را از دست داده بودند. در آن روزها كمك های زیادی شد، صدای صدمه دیدگان به همه جای ایران رسید به مدد ارتباطی كه هیچگاه قطع نشد.


شامگاه 21 آبان 96، ایران به عزا نشست. به عزای بیشتر از 600 كشته و 70هزار بی خانمان در زلزله سرپل ذهاب. در طول این یك سال بارها در رسانه های مختلف به این مسئله پرداخته شد كه چه كسانی كمك مالی كردند، یا چه كسانی با همت عالی به ساخت و ساز روستاهای بحران زده اقدام نمودند. تعداد زیادی عكس و گزارش از زوایای مختلف تهیه شد. اما مسئله ای كه در این میان كمتر مورد توجه قرار گرفت، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات و پایداری زیرساخت هایی بود كه امكان تمام این حمایت ها را تولید كرد.
رییس كارگروه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان مدیریت بحران كشور روز چهارشنبه در مورد جایگاه فناوری در آن وضعیت بحرانی اظهار داشت: به علت پیش بینی ها و پیشگیری هایی كه در خلال سالیان اخیر در حوزه پایداری شبكه های ارتباطی صورت گرفته بود، در واقعه سر پل ذهاب زیرساخت های مخابراتی در مناطق زلزله زده دچار كمترین صدمه ممكن شد. عمده اختلالات شبكه در آن زمان به علت قطع برق سراسری بود كه با اقداماتی كه بلافاصله بعد از وقوع بحران آغاز شد، به سرعت رفع شدند. اقداماتی مانند انتقال سایت های سیار و دیزل ژنراتور.
دكتر صادق بیك پور در گفتگو با خبرنگار علمی ایرنا اضافه كرد: این كار سبب شد حدودا 9 ساعت بعد از قطع شبكه سراسری در كلیه شهرها شبكه های مخابراتی برقرار شود. اغلب مناطق روستایی و جاده ها هم در كمتر از 15 ساعت و در نهایت مناطق دور افتاده و دور از دسترس نزدیك به 24 ساعت بعد از وقوع زلزله از شبكه ارتباطی برخوردار شدند.
دی ماه 1382 هم اتفاق غم انگیز مشابهی در بم كرمان رخ داد. زلزله بزرگی كه خسارات زیادی وارد كرد، اما در آن زمان، تكنولوژی پیشرفت چندانی نداشت و این دو واقعه از این جهت قابل قیاس نیستند، بیك پور توضیح داد: «پایه های اساسی و ستون فقرات مدیریت بحران، ارتباطات است. مولفه های اقتصاد، فرهنگ، نظام و سیاست همگی با مولفه فناوری معنا پیدا می كنند. فناوری مانند یك نخ تسبیح تمام این دانه ها را به یكدیگر متصل می كند. بدون فناوری هیچ كدام از این مولفه ها نمی توانند به شكل مستقل و قدرتمند عمل كنند. مدیریت بحران هم درست به همین صورت است. »
«فناوری از حیث ارتباط عمومی، تسهیل بحران، آگاهی رسانی، امداد و نجات و خیلی مسائل دیگر نقش اساسی را در بلایای طبیعی، اتفاقات و بحران ها ایفا می كند. زمانی كه زلزله بم رخ داد، شبكه های اجتماعی وجود نداشتند، اینترنت و استفاده از تلفن های هوشمند بسیار اندك بود و مردم فقط با استفاده از صدا و سیما و چند روزنامه می توانستند اخبار را دنبال كنند.»
در ادامه، بیك پور به اتفاقاتی كه در زلزله سرپل ذهاب رخ داد، اشاره می كند: «در این زلزله به واسطه اینترنت و شبكه های اجتماعی، پویش های قدرتمند اجتماعی شكل گرفت كه سبب همراهی مردم و كمك آنها به زلزله زده ها شد. این فناوری بود كه توانست در آن بحران ناراحت كننده جنبشی را در آن سطح كلان تولید كند. در زلزله بم نمی دانستیم در یك روستای دورافتاده چند نفر فوت كرده اند، اما هم اكنون با استفاده از تكنولوژی می توانیم آمار مورد نیاز را در ساعات اولیه جمع آوری نماییم و بر مبنای آن داده قدم برداریم.»
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد طرح های در دست اقدام حوزه فناوری اطلاعات مدیریت بحران اظهار داشت: هم اكنون اغلب افراد در روستاهای دور افتاده گوشیهای هوشمند دارند و به اینترنت متصل هستند. اگر در بحران ها از مردم بخواهیم اطلاعات شان را در مورد میزان خسارات وارده به روستا و شهر محل زندگی شان و نیازهایی كه در آن لحظه دارند، به یك سامانه جامع ارسال كنند، می توان تا حد زیادی به امداد رسانی سرعت بخشید. مردم ما ظرفیت بسیار عظیمی در مورد این كار دارند و امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیك این كار را انجام بدهیم.
بیك پور در مورد نقش فناوری در تسهیل امدادرسانی افزود: به صورت مثال فكر كنید در جایی حادثه ای رخ داده است. می توانیم با عنایت به اطلاعات خانه های سلامت از این كه در آن محل چند زن آبستن و چند پزشك زنان وجود دارد، اطلاعات كسب نماییم. در كنار این اطلاعات می توانیم با استفاده از بانك جامع اطلاعاتی شبكه موبایل، شماره تلفن این افراد را پیدا نماییم و با ارسال پیامك از پزشكان بخواهیم برای ویزیت آن زنان آبستن به آدرس ارسال بروند.
وی اضافه كرد: حوادث اجتناب ناپذیر هستند، امید است با قدرتمند كردن زیرساخت ها اگر در آینده حادثه ای رخ داد، بتوانیم بهترین خدمات را در سطح ایران عرضه بدهیم.
علمی*م.ش*2017


1397/08/25
17:53:17
5.0 / 5
152
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات