رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی:

تعیین راهبرد در تحول دیجیتال ضروری می باشد

تعیین راهبرد در تحول دیجیتال ضروری می باشد دیجیتالر: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اغاز هفته دیجیتال، با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال كه بازطراحی سازمان ها را می طلبد، اظهار داشت: در این راستا، تغییر به تنهایی كافی نیست و به استراتژی نیاز داریم.


هفته ملی دیجیتال از 17 آذرماه لغایت 21 آذرماه برگزار می گردد. آیین آغازین این هفته، سمینار تخصصی تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران و اختتام بخش آن جشنواره تهران هوشمند است.
به گزارش دیجیتالر به نقل از ایرنا، آغازین سمینار هفته دیجیتال امروز - شنبه- در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات با حضور اپراتورهای مخابراتی و فعالان این حوزه با مشاركت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار گردید.
هدف سمینار امروز بررسی استفاده از فناوری های نوین در صنعت مخابرات و چالش های پیش رو و برنامه ریزی برای آینده عنوان شده است.
مهندس حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مراسم گشایش سمینار اظهار داشت: تعریف ساده از هفته تحول دیجیتال، تغییر تكنولوژی است اما بحث بسیار مهم تر است و باید مفهوم روشن تری از آن نمایش دهیم.
وی افزود: برای تعریف دقیق تر باید بگوییم مجموعه اقداماتی كه سازمان ها و نهادها باید در مواجهه با بحث تحول دیجیتال انجام دهند و خودرا برای ورود به این عرصه آماده كنند، یعنی تحول دیجیتال.
جوشقانی اضافه كرد: ما باید آمادگی داشته باشیم كه در بحث تحول دیجیتال استراتژی های مشخصی را تعریف نماییم. نمی گویم نیاز به تغییر نیست، اما تغییر به تنهایی كافی نیست و به استراتژی نیاز داریم.
وی اشاره كرد: مجموعه اقداماتی كه سازمان ها برای به كارگیری فناوری دیجیتال و بهره برداری از منافع انها انجام می دهند یعنی تحول دیجیتال كه بحثی در رابطه با تحول سازمان ها و نه تكنولوژی است.
«سازمان ها در مواجهه با بحث تحول دیجیتال باید اقداماتی انجام دهند تا خودرا برای آینده آماده كنند.سازمان ها باید در عصری كه همه چیز دیجیتالی است، به سمت تحول بروند.»
جوشقانی در ادامه اظهار داشت: ما بر اساس این حوزه باید آمادگی های لازم را داشته باشیم و ریسك نماییم و استراتژی های خودرا تغییر بدهیم. قاعدتا لازم است استراتژی كه اتخاذ می نماییم در تمام حوزه های سازمانی ما بروز پیدا كند؛ هم در نگاهی كه در استفاده از تكنولوژی داریم چه تغییر در الگوهایی كه در سازمان بعنوان الگوهای ارزش آفرین هستند و بر اساس آنها در سازمان ارزش احداث می نماییم و هم در حوزه سرمایه گذاری. باید تمام این ها را برمبنای تحول دیجیتال تغییر دهیم و بازطراحی نماییم.
مهندس فلاح جوشقانی همین طور توضیح داد: این بحث از سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ به شدت در تمام دنیا دنبال میگردد. خیلی از كشورها، سازمان ها و كسب و كارهایی كه موفق بودند بر این اساس خودرا بازطراحی كرده اند.
وی در ادامه با اشاره به آمار و گزارشی كه مجمع جهانی اقتصاد در این خصوص نمایش كرده است، پرداخت و درباب منافعی كه دیجیتال شدن سازمان ها به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: در كشورهایی كه این طرح را اجرا كرده و تحول دیجیتال را صورت داده اند، منجر به افزایش ۹ درصدی درآمد، افزایش ۱۲ درصدی حجم بازار، كاهش هزینه ها و افزایش ۲۶ درصدی سود آوری شده است.
وی با بیان این كه سرویس هایی كه در فناوری اطلاعات و ارتباطات قبلا برای اپراتورهای ما ارزش آفرین بودند، دیگر ارزش آفرین نیستند، اظهار داشت: «من مثال اپراتورها را می زنم كه بسیار ملموس است. ما درباب خدماتی كه قبلا اپراتورها نمایش می كردند و هم اكنون به سمت OTT ها رفته است، بین ۵۰ تا ۹۰ درصد كاهش داشتیم. در حوزه پیامك این مسئله كاملا مشهود است، درآمد در سطح جهانی به صفر رسیده است. بدین سبب لازم است اپراتورها خودشان را بازطراحی كنند و به جای تقابل با آنها، بهتر است تعامل را آغاز كنند.
وی در ادامه، اهداف تحول دیجیتال در حوزه اپراتورها را شامل نمایش خدمات با سرعت بیشتر، بهبود فرآیندهای عملیاتی اپراتورها و سازمان ها، چابكی سازمان ها برشمرد و گفت: با عنایت به ابزار دیجیتالی و خصوصا ابزاری كه هم اكنون برای مجازی سازی استفاده می شود، تحول دیجیتال موجب كاهش هزینه های اپراتورها میگردد.
« نهایتا اگر به صورت مشخص بخواهیم از اهداف اپراتورها در عصر تحول دیجیتال بگوییم این است كه، اپراتورها و سازمان ها باید جنگ خودشان را با OTT ها به اختتام برسانند و به فكر تقابل در این حوزه نباشند. نمی توان با محدودسازی این حوزه را مدیریت كرد.»
به گفته جوشقانی، بر طبق پیش بینی ها از سال ۲۰۱۶ تا بازه زمانی ۵ ساله، بهره گیری از تحول دیجیتال در دنیا ۱۰ هزار میلیارد دلار در صنایع مختلف ارزش افزوده به وجود می آورد كه این میزان به ترتیب در۵ صنعت بزرگ یعنی محتوا و سرگرمی ۷۰۰ میلیارد دلار، برق ۱۵۰۰ میلیارد دلار، لجستیك ۲هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار، حمل ونقل ۲ هزار و ۶۰۰میلیارد دلار و تجارت الكترونیكی ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باز به واسطه عواملی مانند كاهش درآمد اپراتورها، پیش بینی میگردد كه در كل صنعت ICT و نه تنها اپراتورها تا ۲ هزار میلیارد دلار ارزش افزوده احداث نماییم.
به گفته جوشقانی، نقشی كه سازمان تنظیم مقررات در تحول دیجیتال باید ایفا كند بسیار مهم و لازم است ما هم مبتنی بر همان روند تكنولوژی كه در دنیا مطرح است و برمبنای الگوهای جدید رگولاتوری نسل پنجم و مشاركتی با حوزه های مختلف مانند حوزه بانكداری و سرمایه گذاری كه به این حوزه مربوط هستند، خودمان را بازطراحی نماییم.
وی افزود: ما در حال طراحی های جدید در سازمان تنظیم هستیم همچون در ساختار جدید، بحث معاونت كسب و كار و حوزه بازار و اقتصاد را در سازمان پیش بینی كرده ایم تا بتوانیم در حوزه رگولاتوری نگاه مان را تغییر دهیم و با تسهیلگری و مقررات زدایی بتوانیم موجب تحول شویم.»
سمینار یك روزه تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران عصر امروز با سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تمام می شود. محورهای اصلی شامل بررسی و تحلیل وضعیت كنونی ارائه سرویس ها و خدمات دیجیتالی مانند خدمات مكان محور (LBS) OTT و خدمات پرداخت در ایران، سهم بازار خدمات دیجیتالی از درآمد اپراتورهای مخابراتی در پنج سال آتی، نقش خدمات مبتنی بر IoT در توسعه بازار مخابراتی كشور، سهم بازار بازیگران جدید الورود مخابراتی كشور در توسعه خدمات دیجیتالی و
آخرین تحولات در حوزه همگرایی شبكه های ثابت و سیار (FMC) در ارائه خدمات دیجیتالی است.
علمی*م.ش* 2017


1397/09/17
20:48:13
5.0 / 5
5100
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , الكترونیك , بازی , تجارت الكترونیكی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات