در یك نشست علمی بررسی شد

پیام رسان های داخلی برنده فیلترینگ!

پیام رسان های داخلی برنده فیلترینگ! دیجیتالر: در نشست تخصصی «كسب و كار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام رسان های بومی» عنوان شد كه «پیام رسان های داخلی زیر دو میلیون كاربر داشتند، اما بعد از فیلترینگ تلگرام، این عدد به هفت میلیون كاربر رسید. این اتفاق خوبی است از زمانی كه تلگرام فیلتر شده است پیام رسان های ایرانی در حال پیشرفت هستند. »


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، نشست علمی با مبحث «كسب و كار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام رسان های بومی» از سلسله نشست های ارزیابی سیاست گذاری فضای مجازی در ایران بامداد امروز با حضور محمد رسول كاظمی مدیر پیام رسان آی گپ، سید جعفر خورشاد مدیر پیام رسان سروش و سهیل تقوی كارشناس كسب و كار پیام رسان «بله» در ساختمان مركزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید.
اجرای این نشست را مهدی اسلامی ـ رییس مركز تحقیقات اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد ـ بر عهده داشت.

بررسی ابعاد اقتصادی فیلترینگ تلگرام و الزامات پیام رسان های بومی در كسب و كارهای فضای مجازی و همینطور عرضه پیشنهادات كاربردی یا سیاست های جدید برای این فضا از محورهای نشست امروز بود.



پیام رسان های داخلی با یكدیگر مشاركت داشته باشند یا رقابت؟



مهدی اسلامی در ابتدای نشست در سخنانی اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری این نشست بتوانیم به بخش خصوصی و عمومی در فضای مجازی كمك نماییم و منجر به توسعه فضای كسب و كار در حوزه پیام رسانی بشویم تا این فضا بهتر شناخته شود و سیاست گذاران علم و فناوری دستاورد خوبی از این نشست داشته باشند. امروزه بحث پیام رسان در داخل و خارج از كشور به یكی از مسائل جدی و مهم تبدیل گشته است و سوالات متعددی در نحوه مواجهه با پیام رسان بوجود آمده است اما نكته ای كه مطرح شده این است كه در ارتباط با فضای كسب و كار باید دید كه آیا ما چارچوب های لازم را جهت توسعه آن داریم یا نه؟ وضعیت فعلی كسب و كار در فضای فعلی چگونه است؟ آیا شبكه های پیام رسان در این شرایط به حمایت دولت نیاز دارند یا نه؟ آیا پیام رسان های داخلی بهتر است در جهت یك هدف و یا یكدیگر مشاركت داشته باشند یا رقابت؟ این پیام رسان ها بهتر است در حوزه خصوصی وارد شوند یا حوزه عمومی؟ آیا قانون خاصی برای حفاظت از دست اندركاران كسب و كار فضای مجازی نیاز است یا خیر؟ همه این ها سوالاتی است كه در این نشست درباره ی آن بحث و گفت وگو خواهد شد.



ایجاد زیرساخت وظیفه دولت می باشد نه پیام رسان



سید جعفر خورشاد، مدیر پیام رسان سروش در ابتدای این نشست با معرفی پیام رسان سروش و تعداد كاربران آن اظهار نمود: پیام رسان سروش هم اكنون یك میلیون و ۸۰۰ كاربر دارد و استراتژی ما در آن عرضه سرویس است.

او با اشاره به اینكه وظیفه پیام رسان در كشور تولید زیرساخت نیست، تاكید كرد: این وظیفه دولت می باشد كه زیرساخت را در فضای مجازی و كسب و كار آن باید تولید كند. حتی وظیفه ما تأمین و تولید نیروی انسانی هم نیست. این مساله مبتلابه ماست اگر دولت در این زمینه های زیرساختی كمك می كرد حالا به حمایت مستقیم آن نیازی نبود. جدای از این مسائل فنی در مسائل تجاری و كسب و كار هم اگر یكسری قواعد و قوانین و اكوسیستم درست و درمان در تجارت الكترونیك داشته باشیم كار ما بیش از این توسعه پیدا می كرد. هم اكنون افرادی كه ۱۵سال است بر روی در فضای توسعه تجارت الكترونیك كار می كردند كل تجارت شان بر روی تلگرام است و این بعد از ۱۵ سال جای سوال دارد. این سوال باز هم نسبت به حاكمیت مطرح است. متأسفانه سرویس های دولت الكترونیك اصلا متولی هم ندارند و هر سازمانی یك ساز می زند. بعنوان مثال سرویس پیام رسان را ما از چه كسی باید بگیریم، این دولت بود كه به شكل غیرمستقیم باید از این اقدامات حمایت می كرد و نكرد و متأسفانه هیچ سازوكاری هم وجود ندارد؛ البته در اختیار قرار دادن امكانات سخت افزاری و امكانات مالی می تواند اتفاقات خوبی در این مسیر باشد اما نكته ای كه وجود دارد این است كه تابحال از جانب دولت ریالی هم بابت امكانات سخت افزاری پرداخت نشده است.
خورشاد همینطور اظهار داشت: از هشت ماه پیش زیرساخت پرداخت در سروش فراهم شده اما مطمئن هستیم اگر سرویس بزرگ شود و بخواهیم به كسب و كارها سرویس مالی ارائه نماییم از ما مجوز خواسته خواهد شد. در نتیجه امروز برای دریافت مجوز مراجعه نموده ایم اما هیچ ساز و كاری برای مجوزدهی به پرداخت بانكی پیام رسان ها وجود ندارد. باوجود برخی اظهارنظرها در خصوص كمك مالی به سروش تابحال ریالی كمك نقدی دریافت نكرده ایم.



پیام رسان های داخلی ما باید از هفت خان رستم رد شوند

سهیل تقوی، كارشناس كسب و كار پیام رسان «بله» در ادامه این نشست با اشاره به عملكرد پیام رسان های داخلی و بازخورد نامناسبی كه در مقایسه با پیام رسان های خارجی داشته است، اظهار نمود: زمانی كه می خواستیم پیام رسان را شروع نماییم به این نكته برخوردیم كه در كشور ما مدلی از پیام رسان ها توسعه پیدا كرده بودند، كه هیچ درآمدی از آن ها نمی دیدیم. این از وایبر آغاز شد و هم اكنون به تلگرام رسیده است. تلگرام را كه می گویند از نهادهای خیریه است و كمك های مردمی است، كاملا مشخص است كه از كجا نشأت می گیرد. مشكل پایه ای كه در سرویس های ما در ارتباط با بحث پیام رسانی وجود دارد این است كه در جامعه ما این فرهنگ شكل گرفته است كه همیشه باید دولت و حكومت نهادهای حاكمیتی از سپاه گرفته تا صداوسیما بیایند و تا ابد ما را حمایت كنند تا اینكه حمایتی در این زمینه صورت بگیرد.

او با اشاره به فعالیت پیام رسان «بله» و اهدافی كه از ابتدای راه اندازی اش طی می كرده است، اظهار داشت: از همان اول كه «بله» را راه اندازی نماییم اصل كار و هدف ما بر روی درآمدزایی بود. هم اكنون پیام رسان «بله» حدود ۶۰۰ هزار كاربر دارد.

این كارشناس درباره ضرورت حمایت دولت و حاكمیت از تولید زیرساخت برای پیام رسان ها اظهار نمود: به صورت خاص در بحث های حمایت های دولتی كاملا درست است كه یكسری زیرساخت ها وظیفه حاكمیت است اما مدلی كه در دنیا موفق بوده است، تقدم محتوا بر زیرساخت است و این خود به خود نیاز زیرساخت را بوجود می آورد در حالی كه هر چه زیرساخت اینترنتی گسترش پیدا می كند فقط GDP كشورهای دیگر را افزایش می دهیم. در بحث پیام رسان داخلی هم زمانی كه سرویس های داخلی تا حدودی حمایت شوند كه جان بگیرند، توسعه پیدا می كنند و این زیرساخت را خودشان كم كم تولید می كنند.

او همینطور خاطرنشان كرد: هم اكنون ۱۰ میلیارد گردش مالی در تراكنش مالی پیام رسان «بله» تولید می گردد.
وی همینطور خبر داد: باوجود لزوم تسهیل مجوزهای پیام رسان ها به تازگی رگولاتوری بررسی مقررات پیام رسان ها را در دستور كار كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار داده كه در ازای دریافت چند میلیارد تومان مجوز و ضمانت بدهند.
تقوی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینكه ۳۰ درصد تراكنش های چین روی وی چت است اظهار داشت: در بله هم الگو اقتصاد پلت فرمی و مدل شرق آسیا را پیگیری می نماییم.

تقوی در ادامه درباره بحث دادن مجوز از جانب دولت و اینكه آیا نیازی به مجوز در قبال فعالیت پیام رسان های داخلی وجود دارد، اظهار نمود: یكی از معضلاتی كه ما هم اكنون در جامعه با آن روبرو هستیم بحث مجوززدگی است. هم اكنون شما هر كاری كه بخواهید انجام دهید نیاز به مجوز دارید و این كارها را دشوار می كند؛ البته بانك مركزی اقداماتی را در بحث مجوز آغاز كرده است و یكسری اولویت هایی را مد نظر قرار داده است و این بحث مجوز هر چه تسهیل پیدا كند بهتر خواهد بود. متأسفانه پیام رسان سرویس های خارجی به راحتی در داخل كشورمان جولان می دهند ولی پیام رسان های داخلی ما باید از هفت خان رستم رد شوند تا مجوز بگیرند و فعالیت كنند.

او در عین حال خاطرنشان كرد: هدف ما در پیام رسان «بله» این است كه كسب و كار را بر اساس اقتصاد پلت فرمی شكل بدهیم و در این زمینه با بانك ها، شركت های پرداخت مالی، آموزش و پرورش و آموزش كودكان در این زمینه قدم برمی داریم.



مردم به پیام رسان های داخلی اعتماد نداشتند

محمد رسول كاظمی، مدیر پیام رسان «آی گپ» هم درباره زیرساخت هایی كه در پیام رسان آی گپ وجود دارد و مقایسه این پیام رسان با تلگرام نكاتی را خاطرنشان كرد.

او درباره راه اندازی پیام رسان «آی گپ» توضیح داد: سه سال پیش استارت پیام رسان «آی گپ» را زدیم و دلیل آن شخصی بود. یكی از دغدغه های ما این بود كه چرا ما باید از پیام رسان های خارجی استفاده نماییم. بنابراین این مرا ترغیب كرد كه پیام رسان «آی گپ» را راه اندازی كنم. البته چون تبلیغی نداشتم از سه سال پیش تابحال سبب شد كه این پیام رسان گمنام باقی بماند.

او اظهار داشت: بنا را در «آی گپ» بر این گذاشتیم كه مشابه نمونه های خارجی باشیم. مشكل مردم ما این بود كه اعتماد به پیام رسان های داخلی نداشتند و باید اعتمادسازی می كردیم و تنها شركتی بودیم كه كل محصولات مان را به شكل منبع باز روی سایت گذاشتیم و این اعتمادسازی را برای مردم داشتیم.

كاظمی همینطور مطرح كرد: با عنایت به اینكه حریم خصوصی از ابتدا برای مردم ما اهمیت بسیاری داشته، تمام تمركزمان را بر روی توسعه چنین بستری گذاشتیم و روز گذشته هم فراخوانی برای هكرها داشتیم كه هر كسی بتواند یكی از دو لایه های امنیتی ما را بشكند، یك میلیارد تومان به او می دهیم.

وی درباره بحث امنیت و حریم شخصی كاربران هم تاكید كرد: ما حدود یك سال بر روی بخش امنیت حریم خصوصی و رمزگذاری پیام ها در چندین مرحله كار كردیم. تأكیدی كه داشتیم این بود كه به دولت اكتفا نكردیم و ایمان هم نداریم دولت بتواند اقدامی انجام دهد و تابحال هم یك ریال هزینه زیرساختی به ما نداده است.

او با انتقاد از وضعیت مجوز برای پیام رسان های داخلی، اظهار نمود: آیا تلگرام هم برای گرفتن مجوز به این میزان مسیر طولانی را طی كرد؟

كاظمی در عین حال اظهار داشت: در سه سال قبل ۱۰ هزار كاربر داشتیم و در یك هفته گذشته با قطع تلگرام، ۳۰۰ هزار كاربر به ما افزوده شده است. به هر حال باید بپذیریم كه تلگرام به مدت ۱۰ سال است فعالیت می كند و بر روی پلتفرم خود همیشه گزینه های جدید اضافه می كند.





امیدواریم از این بعد از پیام رسان های خارجی عقب نیفتیم



در بخش دیگری از این نشست خورشاد درباره بخش امنیتی حفظ حریم شخصی و همینطور تمایز آن با پیام رسان های خارجی و همینطور طرح كسب و كار در فضای مجازی و تفاوت آن با پیام رسان های خارجی مطرح كرد: بدون پلن بیزینس، سرمایه گذاری قابل توجهی كه حوزه پیام رسان نیاز دارد، كار اشتباهی است. ما در پیام رسان سروش توسعه خودمان را داریم. راهبر ما از عرضه سرویس است، خیلی از سرویس های محلی قاعدتا باید یك پارتنر داخلی داشته باشند. در هر صورت پیام رسان خارجی نمی تواند این سرویس ها را عرضه نماید. شركت سروش هم در این زمینه هم در حوزه محتوا و هم سرویس دهی برنامه هایی را در دستور كار خود دارد. بعنوان مثال در كانال هایی كه در پیام رسان سروش وجود دارد مدیر كانال می تواند اجناس و خدماتی كه برای خرید گذاشته شده است را به خوبی عرضه نماید. سادگی كار و در دسترس بودن آن به همین سادگی است.

وی درباره دشواری مجوز جهت راه اندازی پیام رسان های داخلی اظهار نمود: این اتفاق باید از حالت آزمایشی دربیاید و بزرگ شود كه به این سختی ها برسیم. در این كشور زندگی می نماییم و عامل یك ابزار پیام رسان باید در مورد همه چیز آن پاسخگو باشد. هم اكنون كلی مطالبه با فتا داریم. باید پاسخگوی مطالبی كه ملت نشر می دهند باشیم. در حالی كه من بحث اعتماد و امنیت را بر روی منابع فنی نمی بینم، باید بحث اعتماد مردم را بررسی نماییم كه فضای اعتماد و امنیت چه چیزی هست كه مردم نسبت به آن ذهنیت متفاوتی دارند. عموما فرهنگ سازی در زمینه اعتمادسازی نقش مهمی دارد. هم اكنون وزیر ارتباطات هم نتوانسته است خیلی چیزها را در این برهه حل كند.

خورشاد درباره بحث الزامات توسعه فنی و مهندسی و اینكه تلگرام تجربه ای ۱۰ ساله را در عرضه خدمات داشته و توانسته حمایت های مالی خوبی داشته باشد، نكاتی را مطرح كرد و درباره اینكه چطور پیام رسان های داخلی می توانند تقاضای مخاطبان را بالانس كنند تا بتوانند از ریزش كاربران پیام رسانی های داخلی بكاهند.

او اظهار داشت: درصد توسعه فنی و مقدار تراكنش آن در هیچ جای دیگری نیست. این توسعه را خودمان مجبوریم بوجود بیاوریم. در ارتباط با پیاده سازی مدیریت اعلان بسیار سختی كشیدیم اما نكته ای كه وجود دارد این است كه ذائقه سازی در بین مخاطبان شكل گرفته است و آن ذائقه تلگرام است.

تقوی هم در بخش دیگری از این نشست درباره بحث مزیت رقابتی در رقابت با پیام رسانی های خارجی و اینكه الزامات توسعه پیام رسان داخلی در چه وضعیتی است، اظهار نمود: به جای اینكه ما مدل پیام رسانی های غربی مثل واتس آپ را ببینیم كه هیچ درآمدزایی هم ندارند پیام رسان های داخلی من جمله پیام رسان «بله» را ببینیم كه بر اساس پلت فرمی و خدمات مختلف كار می كنند. سرمایه گذار ما بانك است و كاملا می توانید خدمات اپلیكیشن بانك ها را داشته باشیم.

او در عین حال درباره بحث زیرساخت فنی اظهار نمود: ما حدودا بر روی سه دیتا سنتر خدمات خودمان را تعریف كرده ایم و از این راهبرد كارمان را پیش می بریم؛ البته در مقایسه با برخی پیام رسان های داخلی دیگر، برخی دوستان از فناوری های منبع بازی كه وجود داشته و در دنیا به روز نیست بهره برده اند. ما در پیام رسان «بله» سعی كردیم از آخرین فناوری های روز جهان استفاده نماییم.

او با انتقاد از تبعیضی كه در بحث پشتیبانی از پیام رسان های خارجی و حتی داخلی وجود دارد، مطرح كرد: وقتی در بازار دخالت می كنند، مسائل و مشكلاتی تولید می گردد. وقتی دولت به تلگرام پهنای باند اختصاصی و تضمین شده می دهد و از آن طرف از شركت ویسپی كه چینی ها خریده اند، خرید می كند و بعنوان شركت ایرانی فعالیت می كند، یا اینكه وی چت باز شده است و رقیبی برای خدمات داخلی به حساب می آید، همه این حمایت های تبعیض آمیز قابل تأمل است.

وی درباره نظارت حاكمیت بر خدمات پیام رسان ها هم اظهار داشت: در داخل این مساله وجود دارد كه شما پنجره واحدی ندارید كه بالاخره به كدام سازمان باید رجوع كنید. درخواست های حاكمیت، شورای امنیت، پلیس فتا، نیروی انتظامی، اطلاعات سپاه و اینكه طبق قانون باید مهر رسمی داشته باشیم، جای تأمل دارد. البته لایحه ای كه دولت در پشتیبانی از حریم خصوصی مقرر است بدهد خوب بوده اما همچنان پنجره واحدی وجود ندارد.

او با اشاره به كمبود نیروی متخصص در زمینه توسعه فنی پیام رسان اظهار نمود: روند نیروی انسانی در حوزه IT كشورهای دنیا را اگر ببینید متوجه می شوید كه این توسعه از جانب دانشگاه ها خروجی نداشته است بلكه با استفاده از پرورش نیروها و وارد شدن آن ها در شركت های حرفه ای شكل گرفته است. دانشگاه زیرساخت های پایه را آموزش می دهد اما برای متخصص شدن دانشجویان را وارد شركت های حرفه ای در این زمینه می كند و این ارتباط مستقیمی با توسعه سرویس ها و خدمات آن ها دارد كه هر چه گسترش پیدا می كند نیروی انسانی مورد نیاز خویش را هم در این زمینه تقویت و توسعه می دهد. ما هم می بایست چندین سال پیش پیام رسان را راه اندازی و به موقع آن را شروع می كردیم. بحث هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء به شدت در حال رشد است و باید نسبت به آن تأمل كرد. امیدواریم از این بعد از پیام رسان های خارجی عقب نیفتیم.

تقوی با تاكید بر اینكه اصلی ترین راهبردی كه هم اكنون برای ما در زمینه پیام رسان وجود دارد بحث كاربر است، اظهار داشت: اصلی ترین راهبردی كه داریم بحث كاربر است. هر جا كه كاربر انبوه وجود دارد كسب و كار هم تولید می گردد. هم اكنون یكی از دغدغه های كاربران داخلی بحث نظارت بر اطلاعات پیام رسان های داخلی است كه باید نوعی پنجره واحد برای نظارت تولید شود.



كاظمی هم در بخشی از این نشست با تاكید بر اینكه پیام رسان های داخلی تا كاربر نداشته باشند درآمدزا نخواهند بود، خاطرنشان كرد: اگر مردم حمایت كنند برنامه نویسان بیشتری تولید می نماییم.

وی تاكید كرد: تلگرام پیش از اینكه در ایران راه اندازی شود در روسیه و چین فیلتر شد. بازار هدف تلگرام همیشه ایران بوده است. دلیل آن هم كه به این میزان كاربر داشته است، به سوشال بودن آن برمی گردد، به بحث كانال هایی كه بوجود آورد و حتی به جای توییتر و فیس بوك هم این كانال ها به خوبی پذیرفته شده اند؛ یعنی مطالب فیس بوك و توییتر به راحتی در كانال ها قابل دریافت بود.
كاظمی تصریح كرد: سه ماه است دولت می خواهد از پیام رسان های داخلی حمایت كند، اما تابحال ما چیزی را ندیدیم اما در یك هفته ای كه تلگرام بسته شد، توانستیم ۲۰۰ هزار كاربر جدید جذب نماییم.
وی در انتها خاطرنشان كرد: تمام كسانی كه می گویند داخلی ها توان پاسخگویی به نیاز و تعداد كاربران ایرانی را ندارند به صراحت می گویم كه آی گپ قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای ۴۰ میلیون كاربر ایرانی خواهد بود.




1396/10/19
23:21:14
5.0 / 5
4992
تگهای خبر: الكترونیك , اینترنت , رقابت , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات