كشف احتمالی ژن مسئول تفاوت بیماری های قلبی در زنان و مردان؛

چرا اغلب، حمله قلبی در زنان نادیده گرفته می شود؟

چرا اغلب، حمله قلبی در زنان نادیده گرفته می شود؟ به گزارش دیجیتالر به دلایلی که هنوز نامشخص مانده است، زنان بیماری های قلبی را بگونه ای متفاوت نسبت به مردان تجربه می کنند. محققان قلب معتقدند که بعضی از این تفاوت ها امکان دارد ناشی از تنوع ژنتیکی بین زنان و مردان باشد. حالا دانشمندان معتقدند که احتمالا موفق به یافتن ژن مسئول این تفاوت ها شده اند.

به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، به نقل از ساینس دیلی، زمانی که نخستین آزمایش های تشخیصی برای بیماری های قلبی به وجود آمد، دانشمندان به صورت کامل عدم شباهت بدن انسان ها به یکدیگر بخصوص در زن و مرد را در نظر نگرفتند.

به گفته جنیفر دانگان (Jennifer Dungan)، استادیار کالج پرستاری دانشگاه فلوریدا، خیلی از پروفایل علایم (symptom profiles) و آزمایش هایی که برای بیماری های قلبی در نظر گرفته شده اند، تفاوت های شناخته شده میان بیماری قلبی در زنان نسبت به مردان را به صورت دقیق منعکس نمی کنند؛ این مورد در انجام مراقبت های پزشکی برابر، خلل بوجود آورده است.

دانگان می گوید: در نتیجه این نابرابری، زنان بیشتر از مردان، بروز علایم غیرمعمولِ بیماری های قلبی را گزارش می کنند؛ همینطور تأخیر در درمان و حتی حملات قلبیِ تشخیص داده نشده، همچون مواردی است که زنان تجربه می کنند. به دلایلی که هنوز نامشخص مانده است، زنان بیماری های قلبی را بگونه ای متفاوت نسبت به مردان تجربه می کنند. محققان قلب معتقدند که بعضی از این تفاوت ها امکان دارد ناشی از تنوع ژنتیکی بین زنان و مردان باشد.

دانگان در تحقیقات خود، ژن خاصی به نام RAP۱GAP۲ را شناسایی کرده که احتمالا می تواند مسئول این تفاوت ها باشد. وی می گوید: RAP۱GAP۲ یک کاندید قوی در ارتباط با اثرات جنسیت بر بیماری های قلبی است. به نظر می آید بعضی از نشانگرهای دی ان ای (DNA) موجود در این ژن، فعالیت پلاکت ها که سلول های خونی بی رنگ و مسئول لخته شدن خون هستند را مدیریت می کنند. از طرفی، این نشانگرها خطر حمله قلبی را به همراه دارند. یک ژن بیش فعال می تواند سبب فعالیت بیش از اندازه پلاکت ها شده که منجر به مسدود شدن جریان خون و قطع اکسیژن رسانی به عضله قلب و در نتیجه بروز حمله قلبی شود.

از آنجاییکه در این مطالعه، ژن RAP۱GAP۲ با عملکرد ضعیف قلب در مردان ارتباطی نداشت، دانگان اعتقاد دارد که این ژن می تواند عملکرد متفاوتی در زنان داشته باشد.

در مورد وجود چنین تفاوت هایی در بین نژادها و قومیت های مختلف هم اطلاعات کمی در دست است. دانگان اعتقاد دارد که به علت وجود برخی عوامل ژنتیکی، زنان سیاهپوست و بعضی از زنان اسپانیایی تبار بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند.

وی می گوید: متأسفانه روش های سنتی که برای مطالعه گروههای نژادی و قومی مورد استفاده قرار گرفته است منجر به ایجاد نتایجی نامربوط شده است. هدف ما، یافتن تفاوت های بیولوژیکی میان گروههای مختلف مردم نیست، بلکه به دنبال یافتن نشانگرهای ژنتیکی هستیم که با بیماری های قلبی در همه زنان ارتباط دارد و برای انجام این کار، ما باید تنوع ژنتیکی در زنان را هم در نظر بگیریم.

برای کشف نحوه اثرگذاری این ژن بر خطر بروز بیماری های قلبی در بین زنان با پیشینه های مختلف، جدید ترین پروژه دانگان، به یافتن ژن خاص RAP۱GAP۲ خواهد پرداخت. این ژن بیشترین ارتباط را با علایم بیماری قلبی، حملات قلبی و مرگ در زنان از گروههای نژادی و قومی مختلف داشته است. این پروژه با حمایت مالی دو ساله از جانب مؤسسه ملی پیری که بخشی از مؤسسه ملی بهداشت است، انجام خواهد گرفت.

دانگان و تیمش با استفاده از داده های در ارتباط با ۱۷۰۰۰ زن یائسه و استفاده از روش های ژنتیک آماری بررسی خواهند کرد که آیا ارتباطی بین نشانگرهای دی ان ای موجود در ژن RAP۱GAP۲ و بیماری های قلبی وجود دارد یا خیر. همینطور از نشانگرهای اجداد ژنتیکی به جای دسته بندی های نژادی دلخواه، برای توضیح تنوع طبیعی در کدهای ژنتیکی ما استفاده می نمایند. به قول دانگان، این کار سبب می شود که آنها بتوانند نشانگرهای ژنی را پیدا کنند که منعکس کننده خطر بیماری قلبی در همه ی زنان است، نه فقط در گروههای خاصی از آنها.

در آخر مطالعه، اگر نشانگرهای ژن RAP۱GAP۲ به صورت دقیق منعکس کننده علایم بیماری های قلبی در زنان باشند و احتمال بروز حمله یا سکته مغزی در آینده را پیشبینی کنند، آن گاه میتوان اظهار داشت که این نشانگرهای ژنی می توانند به ما در تشخیص و پیشبینی این بیماری در آینده کمک کنند. دانگان می گوید: داشتن نشانگرهای زیستی دقیق تر برای زنان، زندگی های زیادی را نجات می دهد و برابری در حوزه سلامت را بهبود می بخشد.

نتایج این مطالعه اخیرا در مجله American Heart Journal Plus انتشار یافته است.

منبع:

1401/04/04