تاثیر فناوری های جدید بر صنعت غذا و نوشیدنی

با حقیقت افزوده آسان تر از همیشه آشپزی کنید

با حقیقت افزوده آسان تر از همیشه آشپزی کنید به گزارش دیجیتالر، فناوری به آسان تر شدن زندگی بشر کمک زیادی کرده است و الان حقیقت افزوده و حقیقت مجازی پا به صنعت تهیه و تولید غذا می گذارند تا هنر آشپزی را گرفتار تغییر و تحول کنند.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا؛ آشپزخانه های آینده نگرانه را تصور کنید، به احتمال زیاد نخستین چیزی که به ذهن شما می رسد یک ربات آشپز است. رباتی که در حالت ایده آل، تمام غذاهای شما را آماده می کند و بدون دردسر آنها را سرو می کند. بازوی رباتیک آشپزخانه یکی از پیشبینی های آخرین گزارش شرکت تحقیقاتی بازار جهانی مینتل(Mintel) است که به چگونگی تکامل آشپزی تا سال ۲۰۴۰ می پردازد.
با این وجود مینتل می گوید که هزینه های بالای بازوی رباتیک به این معنا خواهد بود که بعید است این دستگاه ها به جریان اصلی در عرصه آشپزی رباتیک تبدیل شوند. علاوه بر این، کاربران مقرر است بیشتر درگیر تهیه غذای خود شوند، نه کمتر. بنابراین، مینتل باور دارد که عینک های حقیقت افزوده، حقیقت مجازی و بازی های آشپزی در جهان های مجازی، آینده ی آشپزی را رقم خواهند زد. قبل از آنکه به بررسی بعضی از بهترین پیشبینی ها برای آشپزی در سال ۲۰۴۰ بپردازیم باید به این نکته توجه کرد که حقیقت افزوده فضایی است که در آن کاربر علاوه بر موارد مجازی با دنیای واقعی تعامل دارد اما در حقیقت مجازی تمامی موارد در جهانی مجزا از دنیای واقعی رخ می دهد.

عینک های حقیقت افزوده چه تاثیری بر آینده ی آشپزی خواهند گذاشت؟


عینک های حقیقت افزوده، حقیقت مجازی و بازی های آشپزی در جهان های مجازی، آینده ی آشپزی را رقم خواهند زد. تاکنون، عینک های حقیقت افزوده جایگاه ویژه ای در حوزه ی فناوری داشته اند. اما تا سال ۲۰۴۰، آنها امکان دارد یک لوازم جانبی حیاتی برای پخت و پز باشند. مینتل پیشبینی می کند که به صورت خاص جوانان از حقیقت افزوده بعنوان ابزاری برای هدایت فرایند پخت و پز استفاده می نمایند.
دستورالعمل های گام به گام آشپزی با کمک فناوری جایگزینی برای دستور العمل های کلاسیک و کتاب های آشپزی خواهد شد. حقیقت مجازی با فیلمهای ۳۶۰ درجه نحوه ی امتحان کردن دستور پخت های جدید توسط ما را تغییر خواهد داد. برای مثال دستورپخت یک غذایی که به شکل یک مدل سه بُعدی عرضه شده امکان دست بردن در مواد اولیه و تهیه غذا را فراهم آورد تا فرد آموزش ببیند که چطور یک غذا را آماده کند. آشپزی با حقیقت مجازی و افزوده افراد بیشتری را تشویق به پخت غذا می کند بدون آنکه نگران خراب شدن غذا و هدر رفتن مواد غذایی باشند.
این فناوری مزایای دیگری هم خواهد داشت. عینک های حقیقت افزوده می توانند فرایند پخت و پز را ضبط کرده و نتیجه نهایی را ثبت کنند و کاربر می تواند به سادگی آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

چالش همیشگی امتحان کردن غذای جدید با حقیقت افزوده حل می شود


اغلب افراد با هر رژیم غذایی که دارند ترجیح می دهند از دستور العمل های ساده استفاده نمایند و غذاهای معمول را تهیه کنند و امتحان کردن دستور پخت های جدید همیشه چالش برانگیز بوده است. اینجاست که حقیقت افزوده به کمک ما می آید. حقیقت افزوده و مجازی امکان دارد به کاهش تفاوت های فرهنگی و پذیرش غذاهای جدید کمک نماید. با یادگیری نحوه آماده کردن یک غذا در محیطی هولوگرافیک و درک این که مواد تشکیل دهنده ی آن چه هستند، چگونه پخته می شوند و مردم محلی چگونه آنرا مصرف می کنند، افراد تمایل بیشتری به امتحان کردن غذای های جدید خواهند داشت.

فراهم شدن دوره آموزشی ایمن برای سرآشپزها و کارکنان رستوران


استفاده از تجهیزات پیچیده و مدرن آماده سازی غذا احتیاج به آموزش زیادی دارد. از دستگاههای اسپرسوساز با فناوری پیشرفته که قادر به عرضه قهوه ی بی نقص هستند گرفته تا تجهیزات پیشرفته آشپزخانه در رستوران ها.
تجهیزات مخصوص پخت غذا را بدون ساعت ها آموزش نمی توان به خوبی مورد استفاده قرار داد و در این مورد حقیقت افزوده کارآمد خواهد بود. برای مثال، یک حقیقت مجازی هم اکنون به باریستاها نشان داده است که چگونه از دستگاه اسپرسوساز استفاده نمایند. البته این برنامه هنوز در مراحل اولیه است. تجهیزات مخصوص پخت غذا را بدون ساعت ها آموزش نمی توان به خوبی مورد استفاده قرار داد و در این مورد حقیقت افزوده کارآمد خواهد بود.
در زندگی واقعی، این نوع آموزش ها منجر به بروز برخی حوادث می شود. اما در شرایط حقیقت افزوده و مجازی، کارآموزان بدون هیچ گونه خطر صدمه به خود یا دیگری، با دستگاه ها کار می کنند. چنین برنامه های آموزشی به افراد این امکان را می دهند که مهارت های آشپزی خویش را در خانه بهبود بخشند.
حقیقت مجازی فرصتی برای آموزش کارمندان است. کارمند حتی پیش از آغاز نخستین روز کاری خود می تواند با کمک این فناوری در مورد همه ی موارد درون منو اطلاعات کسب کند و ازاین رو با دقت و سرعت بیشتری به کار در رستوران بپردازد.

تولیدکنندگان مواد غذایی هم از این تکنولوژی سود خواهند برد


تنها کاربران نیستند که می توانند از این تکنولوژی برای بهبود پخت و پز استفاده نمایند بلکه شرکتهای تولید کننده مواد غذایی هم می توانند از حقیقت مجازی برای تبلیغ محصولات خود و افزایش اعتماد مصرف کنندگان بهره ببرند.
وقتی صحبت از مواد اولیه باکیفیت و ایمنی غذایی می شود دیگر شعارهای تبلیغاتی برای جلب اعتماد مردم کافی نیستند. شرکت های مواد غذایی می توانند فیلم هایی از مزارع و مراکز تولید خود ضبط کنند و آنها را به اشتراک گذارند اما اگر افراد خود بتوانند به صورت مجازی وارد تاسیسات شرکتهای مختلف شوند و از نزدیک تک تک مراحل تولید را نگاه کنند بی گمان اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
تابحال شرکت هایی وجود دارند که این اقدام جسورانه را انجام داده اند و فیلمی ۳۶۰ درجه از محل تولید محصولاتشان در اختیار کاربران قرار داده اند.

حقیقت افزوده به رستوران ها هم کمک می کند


عرضه و تحویل غذا با کمک حقیقت افزوده روش های خلاقانه ای در اختیار رستوران دارها برای تعامل با مشتریان قرار می دهد.
برای مثال یک مشتری می تواند منوی غذا را در صفحه ی حقیقت مجازی باز کند و غذای مورد نظر را از زوایای مختلف به صورت سه بعدی تماشا کند بدون آنکه نیاز باشد تصویر غذاها در منو از زوایای مختلف قرار بگیرد.

اما آیا حقیقت افزوده به مشتری ها هم کمک می کند؟


پاسخ بله است. آگهی های تبلیغاتی به صورت معمول تصاویری از نزدیک از مواد غذایی عرضه می کنند که در آنها اندازه و بافت غذا به درستی قابل مشاهده نیست. با استفاده از فناوری حقیقت افزوده مشتری ها می توانند قبل از تصمیم گیری، تصویر واضح و درست تری از محصول غذایی به دست بیاورند.
جدا از بازار رقابت ها، حقیقت مجازی برای انتخاب یک رستوران هم می تواند مفید باشد. چه چیزی بهتر از آن که بتوانید قبل از انتخاب رستوران محیط آنرا در فضایی مجازی مشاهده کنید.
سفارشی سازی
یکی دیگر از مزایای انتخاب حقیقت افزوده آن است که مشتری می تواند ظاهر غذای خویش را بعد از افزودن یا حذف کردن یک ماده غذایی بخصوص مشاهده کند.
غذاهای قومیتی
شاید در منو غذاهای به خصوصی وجود داشته باشند که افراد زیادی با آنها آشنایی ندارند. حقیقت افزوده فرصتی را فراهم می آورد که به مشتریان در مورد این غذای جدید اطلاعات کارآمد عرضه دهید و آنها را متقاعد کنید که این غذا را امتحان کنند.
مشتری را به منبع مواد غذا وصل کنید
بعضی از مشتریان علاقه مندند که بدانند مواد اولیه رستوران از کجا تهیه می شود. حقیقت افزوده این امکان را فراهم می آورد که به صورت مجازی به محیطی که مواد اولیه در آنها کشت شده یا از آنها صید شده مشاهده کنید. و از کیفیت مواد اولیه اطمینان حاصل کنید.
این پیشرفت نکات مثبت زیادی دارد. این فناوری می تواند به مشارکت بیشتر جوانان در آشپزی کمک نماید. البته این نگرانی هم وجود دارد که این فناوری تبدیل به یک راه آسان برای آشپزی شود و نسل بعدی برای یادگیری و درک آن تلاشی نکنند.

آشپزی برای سلامت روان


آیشا کوینیکان(Ayisha Koyenikan)، معاون غذا و نوشیدنی در مینتل می گوید: رفاه روانی یک مساله تعیین کننده برای نسل زد(Z) است. نسل زد بعنوان نخستین نسل اجتماعی شناخته می شوند که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل رشد کرده اند، اعضای نسل زد، «بومی دیجیتال» لقب گرفته اند.
به همین دلیل، کوینیکان انتظار دارد که برندهای غذا و نوشیدنی تا سال ۲۰۴۰ بسیار بیشتر درگیر سلامت روان باشند. او برندهایی را پیشبینی می کند که تعدادی ابزار ضد استرس جهت استفاده در هنگام آشپزی عرضه می دهند. او می گوید که این جریان هم اکنون شروع شده است.
علاوه بر سلامت روان حقیقت مجازی می تواند به تناسب اندام هم کمک نماید.
جلوگیری از پرخوری با کمک حقیقت افزوده
یک مطالعه انتشار یافته در مجله بین المللی تغذیه رفتاری و فعالیت بدنی نشان داده است که حقیقت افزوده می تواند برای تخمین اندازه کافی از غذا استفاده گردد. با استفاده از اپلیکیشنی به نام ServAR، شرکت کنندگان توانستند وعده های غذایی درستی را انتخاب کنند و از پر کردن بیش از اندازه بشقاب اجتناب کنند.یک مطالعه انتشار یافته در مجله بین المللی تغذیه رفتاری و فعالیت بدنی نشان داده است که حقیقت افزوده می تواند برای تخمین اندازه کافی از غذا استفاده گردد.
باآنکه چنین برنامه هایی هنوز مراحل اولیه خویش را طی می کنند اما امید می رود که بزودی بتوان با استفاده از حقیقت افزوده، وعده های غذایی سالم و مغذی را برای عرضه تهیه کرد.

آشپزی در دنیای بازی های کامپیوتر ای


دنیای بازی های کامپیوتری بسیار پرطرفدار است و صنعت غذا و نوشیدنی به صورت فزاینده ای در این حوزه ایفای نقش می کند. تعداد بازی های آشپزی یا حتی رستوران های مجازی رو به رشد است. کوینیکان اعتقاد دارد که برندهای زیادی از عرصه ی غذا و نوشیدنی راه خویش را به بازی ها باز کرده اند، و این حوزه ای است که در آینده رشد خواهد نمود.
تا سال ۲۰۴۰، این مورد پا به دنیای غذاهای واقعی هم خواهد گذاشت. کوینیکان تصور می کند که ما شاهد بازی هایی خواهیم بود که توسط برندهای غذا و نوشیدنی حمایت می شوند و در آن شرکت کنندگان برای بازسازی محصولات مجازی در دنیای واقعی مبارزه می کنند. او می گوید این برای تعداد فزاینده ای از جوانان که دوست دارند با دوستان خود آشپزی کنند، جذاب خواهد بود.
فناوری بر تمامی بخش های زندگی بشر تأثیر گذاشته است و الان به نظر می آید تحول در صنعت آشپزی و مواد غذایی هم شروع شده است. حقیقت مجازی و حقیقت افزوده بر صنعت غذا اثر می گذارد و امکانات نامحدودی برای نوآوری در این حوزه وجود دارد و باید دید آینده ی آشپزی با کمک این فناوری ها چگونه خواهد شد.




منبع:

1402/01/01
20:05:26
5.0 / 5
302
تگهای خبر: آموزش , اپل , اپلیكیشن , ایمنی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات