گزارش دیجیتالر؛
تبعات مرگ بزرگ اینترنت ادامه دارد
به گزارش دیجیتالر، هرچند به نظر می آید بزرگترین اختلال فناوری اطلاعاتی جهان برطرف شده اما پس لرزه های آن همچنان ادامه دارد. این در شرایطی است که از این مرگ بزرگ گزندی به زیرساخت های ارتباطی کشور وارد نشد.
به گزارش دیجیتالر به نقل از مهر، روز جمعه بزرگترین اختلال سایبری جهان رخ داد. حجم این رویداد چنان وسیع بود که صنایع مختلف از خطوط هواپیمایی گرفته تا بانکداری و خدمات درمانی در کشورهای مختلف جهان زمین گیر شدند.
ماجرا از نیمه شب پنجشنبه و صبح جمعه گذشته، یعنی زمانی شروع شد که نشانه هایی از اختلال در سیستم های رایانشی در چند ایالت آمریکا همچون آلاسکا و آریزونا رصد و سرویس اورژانس ۹۱۱ قطع شد. برخی بیمارستان ها هم با اختلالات فناوری روبرو شدند.
بین ساعات ۲ تا ۳ صبح به وقت آمریکا سازمان هوانوردی فدرال آمریکا اعلام نمود تمام پروازهای خطوط هواپیمایی دلتا و امریکن ایرلانز زمین گیر شده اند. چند دقیقه پس از آن هم اعلام گردید پروازهای ۲ شرکت هواپیمایی دیگر بدون در نظر گرفتن مقصد زمین گیر شده اند.
چند ساعت بعد یعنی بین ساعت ۵ تا ۶ بامداد به وقت آمریکا سیستم های حمل و نقل در شمال شرقی این کشور هم اعلام نمودند با اختلال روبرو شدند. قطارها و اتوبوس های واشنگتن دی سی هم از کار افتادند از طرفی مقامات حمل و نقل نیویورک که بزرگترین شبکه در شمال آمریکا به حساب می آید، اعلام نمودند سیستم های اطلاعات مشتریان موقتاً آفلاین شده است.
در این میان حدود ساعت ۵: ۳۰ بامداد به وقت آمریکا شرکت کراود استرایک به مشتریان خود اعلام نمود از گزارش های خرابی نرم افزارش روی سیستم های عامل ویندوز مایکروسافت آگاه شده است.
پس از آن سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید هم اعلام نمود از این رویداد آگاه شده و مشغول بررسی اختلال و تأثیرات آن است اما این اختلال فقط مختص آمریکا نبود بلکه قطعی گسترده سیستم ها جهانی بود. بانکهای سراسر دنیا از استرالیا گرفته تا آفریقای جنوبی یکی بعد از دیگری از اختلال در سرویس هایشان خبر دادند.
زمین گیر شدن هواپیماها از آمریکا تا استرالیا و هندوستان
خطوط هوایی مانند کانتاس در استرالیا و حداقل دو شرکت هواپیمایی ارزانقیمت در ایالات متحده، خطوط هوایی فرانتیر و «سان کانتری ارلاینز» مجبور به توقف پروازهای خود شده اند.
در تایلند هم کراتی کیجماناوات، رئیس فرودگاه های این کشور از قطعی سیستم کنترل خودکار مرزی در دو فرودگاه بانکوک اطلاع داد و اضافه کرد: فعالیت چندین شرکت هواپیمایی در شش فرودگاه اصلی تایلند مختل شده است. وی به مسافران سفارش کرد که حداقل ۴ ساعت زودتر در فرودگاه ها حضور یابند.
فرودگاه های سنگاپور و مالزی هم مشکلات مشابهی را گزارش دادند. صف های طولانی و نگرانی مسافران به خاطر از دست دادن پروازهای خود به علت فرایند طولانی پذیرش مسافر همچون این مشکلات بیان شد.
علاوه بر آن طبق اطلاعاتی که روز جمعه در وب سایت فرودگاه زوریخ درج شد، به علت اختلال کامپیوتری جهانی، هواپیماها امکان فرود در این فرودگاه را نداشتند.
فرودگاه هنگ کنگ هم اعلام نمود که بعضی از خطوط هوایی در این فرودگاه تحت تاثیر قطعی مایکروسافت قرار گرفته اند.
در کنار آنها ۳ شرکت هواپیمایی هندی اختلالاتی را در سامانه رزرواسیون خود گزارش کردند که مشابه مشکلات فنی گسترده گزارش شده توسط اپراتورهای خطوط هوایی در سراسر دنیا بود.
شرکت پروازهای ارزانقیمت ایندی گو با انتشار پستی در شبکه های اجتماعی اعلام نمود: «سامانه های ما هم اکنون تحت تاثیر قطعی مایکروسافت قرار گرفته و امکان دارد بعضی از پروازها تحت تاثیر قرار گیرند». خیلی از فرودگاه های هند که از قطعی در رابطه با سیستم های مایکروسافت مختل شده اند، اعلام نمودند که «انتظار در فرودگاه های هند امکان دارد ساعت ها به طول انجامد.»
سازماندهی المپیک از اختلال سایبری بی نصیب نماند
اما این پایان ماجرا نبود. یک منبع در کمیته سازماندهی المپیک فرانسه اعلام نمود سیستم اعتبارسنجی بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس تحت تاثیر نقص کامپیوتری قرار گرفته است و تحویل لباس ها و اعتبارنامه ها به تأخیر افتاده است.
برگزارکنندگان المپیک پاریس همینطور اعلام نمودند که ورود بعضی از ورزشکاران و هیئت های المپیک به علت اختلال در پروازهایشان در فرودگاه ها مختل شده است.
سهم انگلیس و امارات متحده عربی از ترکش های اختلال جهانی
انگلیس هم از این قطعی گسترده بی نصیب نماند و اختلال در مایکروسافت بر سرویس سلامت ملی بریتانیا تاثیر گذارد و گرفتن وقت ویزیت از پزشکان به وسیله خدمات آنلاین جی پی و سیستم های اطلاعات بیمارستانی را مختل کرد.
حدود ۳۷ هزار مطب پزشکان و خیلی از داروخانه های بریتانیا تحت تاثیر اختلال گسترده قرار گرفتند. همینطور پخش اخبار در شبکه خبری اسکای نیوز انگلیس هم برای مدتی قطع شد.
از سوی دیگر در خاورمیانه، که وزارت خارجه امارات متحده عربی اعلام نمود که اختلال رخ داده روی عملکرد الکترونیکی این وزارت خانه تأثیرگذار بوده است. سازمان تنظیم مقررات دیجیتال مخابرات امارات (TDRA) هم به دنبال اختلال در ویندوز، با انتشار اطلاعیه ای به کاربران اخطار داد تا زمان رفع مشکل نرم افزار Crowdstrike، از دانلود یا بروزرسانی آن اجتناب کنند.
به روز رسانی دردسرساز
تمام این چالش ها و مشکلات در نتیجه به روز رسانی معیوب یک نرم افزار در ارتباط با شرکت امنیت سایبری کراود استرایک رخ داده بود. کاربران ویندوز شاهد صفحه آبی یا اختلال BSDD بودند که سبب می شود سیستم ها به صورت ناگهانی خاموش یا ری استارت شوند. در نتیجه این اختلال دستگاه هایی مانند کامپیوتر ها و تلفن ها از کار افتاد ند، چونکه به علت نرم افزار خراب نمی توانند درست فعالیت کنند.
مایکروسافت در اطلاعیه ای اعلام نمود: مشغول فعالیت است تا اپ های مختلف تحت تاثیر این رویداد همچون مایکروسافت ۳۶۵ و سرویسهای دیگر را باردیگر فعال کند.
طبق بروزرسانی Service Health Status در صفحه اپراتور ویندوز ریشه اصلی این اختلال تغییر پیکربندی در بخشی از بار ابر رایانشی Azure بوده که سبب ایجاد وقفه بین منابع ذخیره سازی و رایانشی شد و اختلال در ارتباطات را به دنبال داشت. همین مساله بر خدمات پایین دستی مایکروسافت ۳۶۵ وابسته به این اتصال تاثیر گذاشت.
مایکروسافت اعلام نمود این مشکل بر کاربرانی که تلاش در استفاده از برنامه ها و سرویسهای مایکروسافت ۳۶۵ دارند، تاثیر گذاشته بود.
از سوی دیگر جورج کورتیز مدیر ارشد اجرایی کراود استرایک در پستی در پلت فرم ایکس نوشت: ما به صورت فعال مشغول همکاری با مشتریانی هستیم که تحت تاثیر اختلال کشف شده در یک بخش از آپدیت عرضه شده برای سیستم های ویندوز قرار گرفته اند. این یک رویداد سایبری یا حمله هکری نیست. مشکل شناسایی، ایزوله و برطرف شده است. وی در ادامه اضافه کرده بود سیستم های مک و لینوکس تحت تاثیر مشکل قرار نگرفته اند.
پس از این رویداد مایکروسافت هم اعلام نمود سرویس ابر رایانشی آن در منطقه مرکزی آمریکا احیا شده است.
ایران دور از هیاهوی بزرگترین اختلال فناوری اطلاعاتی جهان
در حالیکه در سراسر دنیا با این اختلال دست و پنجه نرم می کرد و مردم در اقصی نقاط دنیا گرفتار تبعات این حادثه سایبری بودند در کشور ما کوچک ترین خللی گزارش نشد و سیستم های ارتباطی در ایران از بزرگترین اختلال فناوری اطلاعات جهان جان سالم به در برد.
رمز در امان ماندن ایران از این رخداد شبکه ملی اطلاعات و استفاده از سیستم ابری و نرم افزارهای بومی بود. این چتر حفاظتی سایبری در حالی بر سر کاربران ایرانی سایه گسترده است که از نخستین روزهای پا گرفتن آن همواره با سیل عظیمی از انتقادها و کج فهمی ها مواجه بوده است اما حالا برای چندمین بار و در تازه ترین بزنگاه سایبری توان خویش را به جهانیان ثابت کرد.
امیر محمدزاده لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ضمن اشاره به اختلال جهانی اینترنت در روز گذشته در پیام در ویراستی اظهار داشت: درحالی که در خیلی از کشورهای جهان اختلالات گسترده اینترنتی فعالیتهای روزمره را فلج کرده، در کشور ما خبری از این اختلالات نیست.
وی اضافه کرد: یک دلیل آن استقرار شبکه ملی اطلاعات و اتکا به توانمندی جوانان نخبه کشور است. الان بیشتر از ۸۰٪ نیاز کشور به خدمات ابری از راه فراهم کنندگان داخلی تأمین می شود.
حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی هم ضمن اشاره به اختلال پیش آمده در خدمات شرکت مایکروسافت، اظهار داشت: به اطلاع مردم شریف ایران می رسانم که کشورمان از سال ها پیش به علت تحریم های غرب از دریافت خدمات ابری منع شده بود و از همان سال ها با ابتکار عمل جوانان و نخبگان کشور، سرویسهای جایگزین بومی، در داخل کشورمان طراحی و الان هم همان سرویس ها عملیاتی است.
وی اضافه کرد: در عین حال، توانمندی های کشور در حوزه عرضه خدمات ابری بومی، قابلیت صادرات به سایر کشورها را هم دارد و ما آمادگی لازم جهت انتقال تجربه و یا صادرات محصولات این حوزه را داریم.
تاکید روسیه بر اهمیت جایگزین کردن نرم افزارهای وارداتی
به جز ایران روسیه هم از این اختلالات در امان بود. به نوشته نشریه بیزینس اینسایدر، وزارت توسعه دیجیتال ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه اعلام نمود در فعالیت خطوط هواپیمایی و بانکهای این کشور هیچ نشانی از تأثیرات قطعی سرویس دیده نمی گردد.
این وزارت خانه اعلام نمود اقدامات دولت در جهت مقابله با تحریم های غرب کشور را از فروپاشی دیجیتالی نجات داده است. در بیانیه این وزارت خانه آمده است: وضعیتی که در نتیجه فعالیتهای مایکروسافت بوجود آمده یک مرتبه دیگر اهمیت جایگزین کردن نرم افزارهای خارجی وارداتی بخصوص در حوزه تأسیسات زیرساخت اطلاعاتی حیاتی را نشان داده است.
همچنین کرملین اعلام نمود سیستم های رایانشی به صورت معمول درحال فعالیت هستند و تحت تاثیر این رویداد سایبری قرار نگرفته اند.
آشکار شدن شکاف ها در سیستم فناوری اطلاعات جهان
هرچند کراود استرایک نام چندان آشنایی نیست اما در حوزه امنیت سایبری یک شرکت مهم بشمار می رود که سهم بزرگی از بازار این صنعت را در اختیار دارد و خیلی از شرکتهای بزرگ جهان همچون مایکروسافت و آمازون به سرویسهای آن اتکا می کنند.
به همین دلیل اختلالی کوچک در به روز رسانی نرم افزار چنین پیامد جهانی را در بر داشت.
هرچند به قول مایکروسافت ۸.۵ میلیون کامپیوتر این شرکت تحت تاثیر اختلال فناوری اطلاعاتی جهانی قرار گرفته بودند و این میزان معادل کمتر از یک درصد تمام ماشین هایی است که با سیستم عامل ویندوز کار می کنند، اما همچنان تاثیر وسیع آنرا نمی توان نادیده گرفت.
همچنین باآنکه تا بامداد شنبه بخش اعظم چالش های اینترنتی برطرف شده بود اما نتایج آن همچنان باقی است و به قول کارشناسان چند روز طول می کشد تا به صورت کامل سیستم ها بازیابی شوند.
از سوی دیگر برخی کارشناسان اخطار دادند امکان دارد چندهفته زمان ببرد تا سیستم ها از چنین اختلالی بهبود یابند. این بدان معنا است که احتمالا انبوهی از پروازهایی که با تأخیر انجام می شوند، چمدان های گمشده و مشکلات دیگر در راه می باشد.
علاوه بر آن بعد از این اتفاق کارشناسان در رابطه با حملات سایبری و فیشینگ هم اخطار داده اند. رویداد مذکور بستری مناسب برای فعالیتهای هکری فراهم نموده است.
به عنوان مثال اداره سیگنال های استرالیا (ASD)یا آژانس اطلاعات سایبری استرالیا در اطلاعیه ای اعلام نمود: برخی از وبسایت های مخرب و کدهای تأیید نشده و غیر رسمی در فضای آنلاین انتشار یافته اند و با ادعای کمک به کاربران برای حل مشکل قطعی سراسری ناشی از آپدیت CrowdStrike کاربران را فریب می دهند.
این اختلال همینطور این نگرانی را به وجود آورده که خیلی از سازمان ها برنامه های احتیاطی برای اختلال در سیستم های فناوری اطلاعات خود ندارند. به قول کارشناسان تا زمانیکه اقدامات احتیاطی در شبکه ها در نظر گرفته نشود و سازمان ها خدمات پشتیبانی بهتری عرضه نکنند، چنین اختلالاتی در آینده هم اتفاق خواهند افتاد.
به گزارش دیجیتالر به نقل از مهر، با روشن تر شدن ابعاد بیشتر این فاجعه جهانی و تجربه تلخی که خیلی از کشورهای دنیا چندین ساعت با آن درگیر بودند، وجود و اجبار پروژه های ملی مانند شبکه ملی اطلاعات بیشتر از پیش به اثبات می رسد. آنهم در حالی که کشور ما در میانه شدیدترین تحریم ها توانسته است با تاکید بر توان متخصصان داخلی و با استفاده از سیستم ابری بومی چتر حفاظتی و امنی برای زیرساخت های ارتباطی بگستراند.
منبع: digitaler.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب