هوش مصنوعی معطل این ستاد و آن سازمان بجای ساختار وارد اجرا شویم به گزارش دیجیتالر، یک متخصص هوش مصنوعی اظهار داشت: بجای معطل ماندن در هماهنگی های دولتی و ایجاد ساختارهای پیچیده، باید بطور عملی وارد پیاده سازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف شویم. مهدی شریعت زاده، پژوهشگر و متخصص حوزه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تصویب کلیات طرح ملی هوش مصنوعی در مجلس و همین طور تصویب ستاد هوش مصنوعی در دولت، تحلیلی از وضعیت فعلی تشکیل ساختار برای این فناوری در کشور ارائه داد و به ساختارهای هوش مصنوعی در سایر کشورها اشاره و آنرا بررسی کرد. سند ملی هوش مصنوعی درباره ی ساختار چه می گوید؟ شریعت زاده در آغاز اظهارات خود به سند ملی هوش مصنوعی اشاره نمود و اظهار داشت: این سند در حقیقت ساختار و چارچوب های کلی سیاستگذاری برای حوزه هوش مصنوعی را مشخص کرده است. مسئول اصلی پیگیری تدوین این سند، معاونت علمی ریاست جمهوری بوده و در این سند تشکیل ساختارهایی مانند شورای ملی راهبری هوش مصنوعی و سازمان ملی هوش مصنوعی پیش بینی شده است. نحوه اجرای مفاد سند ملی هوش مصنوعی توسط دولت ابهام دارد وی با تکیه بر این که با وجود تدوین این سند، بازهم ابهاماتی درباره ی نحوه ی اجرای مفاد آن توسط دولت وجود دارد، اشاره کرد: باید توجه داشت که مفاد سند ملی هوش مصنوعی برای دولت لازم الاجراست، اما این که دولت در عمل چگونه این سیاستها را پیاده سازی کرده یا خواهد کرد، هنوز بطور دقیق روشن نیست. طرح ملی هوش مصنوعی صحه گذاری بر چارچوب های سند است شریعت زاده در ادامه اضافه کرد: اخیراً نیز کلیات طرح ملی هوش مصنوعی به تصویب رسیده که در حقیقت تلاشی برای تقویت و تکمیل همان چارچوب هایی است که قبل تر در سند ملی هوش مصنوعی مطرح شده بود. این طرح در حقیقت به صورتی تأیید، صحه گذاری و تکرار همان ساختارها و اهداف قبلی است و تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی و شورای ملی راهبری در آن پیش بینی شده اند. وی با اشاره به جایگاه حقوقی این طرح عنوان کرد: طرح ملی هوش مصنوعی ذیل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده است و به این علت، مجلس در عمل اختیار ایجاد تغییر در ساختارهای سازمانی مشخص شده در سند ملی را ندارد. به همین جهت نیز ناگزیر بوده در متن طرح، به سازمان اشاره کند. سند ملی هوش مصنوعی در عمل دست و پای طرح ملی را از حیث قانونی بسته است و حتی در صورتیکه از نظر کارشناسی اشکالاتی بر آن وارد باشد، مجلس امکان اصلاح ساختار آنرا نخواهد داشت. این متخصص و پژوهشگر هوش مصنوعی در ادامه اضافه کرد: با توجه به این ساختارها و برنامه های قانونی، هنوز مشخص نیست که دولت چطور این اقدامات را در عمل به نتیجه خواهد رساند. عملکرد دستگاهها در ۳ سال اخیر قابل دفاع نیست پژوهشگر و متخصص حوزه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر در بخش دیگری از صحبت های خود، به چالش های موجود در ارتباط با هماهنگی و همکاری بین نهادهای مختلف دولتی در عرصه هوش مصنوعی اشاره نمود و اظهار داشت: دستگاه های مختلف همچون وزارت ارتباطات، وزارت علوم، معاونت علمی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی هرکدام بطور جداگانه به خصوص در ۳ سال اخیر تلاش بوده اند که به عنوان متولی هوش مصنوعی عمل کنند، اما در عمل هیچ کدام نتوانسته اند به موفقیت های ملموسی در این زمینه دست یابند. فعالان حوزه هوش مصنوعی شامل بخش خصوصی، متخصصان و اساتید دانشگاه ها و مهندسان رضایت خوبی از وضعیت نهادهایی که در سالهای قبل در عرصه هوش مصنوعی فعالیت کردند، ندارند. سطح بلوغ سازمانی هوش مصنوعی دستگاهها یک در نهایت ۲ است وی ضمن اشاره به این که عدم موفقیت نهادهای مختلف عمدتا به سبب عدم اراده جدی در سطوح اجرائی برای اتخاذ تصمیمات عملی و اجرای برنامه های هوش مصنوعی است، اضافه کرد: این عدم موفقیت ها ناشی از فقدان هماهنگی و توانایی اجرائی در پیاده سازی پروژه های کاربردی در سطح کشور است. خیلی از دستگاهها نتواسته اند سطح هوش مصنوعی سازمان خودرا ارتقا دهند و اقدامی مؤثر بردارند. به طور معمول این دستگاهها در سطح بلوغ سازمانی هوش مصنوعی در سطح یک یا در نهایت دو قرار دارد، به این معنا که حتی این دستگاهها از خودشان شروع نکرده اند ولی تمایل داشتند که برای کل کشور برنامه ریزی کنند. البته ممکنست موارد استثنایی وجود داشته باشد، اما بطور کلی، روند کلی چنین بوده است. شریعت زاده اضافه کرد: در تعاملاتی که با مدیران عالی رتبه داشتم، هیچکدام از آنها علاقه ای به پیگیری جدی نقشه راه و تکالیف مربوط به هوش مصنوعی خود نداشتند. در رقابت بین دستگاهها برای تعیین این که کدام نهاد می تواند متولی پیشرفت هوش مصنوعی کشور باشد، نمی توان بطور قطعی اظهار داشت که کدام دستگاه محق است، چونکه هیچیک از آنها عملکرد قابل توجهی دراین خصوص نداشته اند. مهمترین مساله هوش مصنوعی چه باید باشد؟ دکتر شریعت زاده توضیح داد: این که کدام نهاد مسئولیت هوش مصنوعی را در کشور بر عهده داشته باشد، با اهمیت ترین مسأله هوش مصنوعی نیست بلکه با اهمیت ترین موضوع این است که چگونه صنایع، دستگاهها، بخش خصوصی و شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانند هوش مصنوعی را در سطح وسیع تری در کشور عملیاتی کنند. چونکه تجربه چند ساله اخیر، خصوصاً تجربه سه سال اخیر دولت، نشان دهنده پیچیدگی های گوناگون در شتاب دهی به هوش مصنوعی است. در حقیقت، به نظر من بهتر است که توجه مان را از مصوبات و قوانین برداریم و به سوی اجرای عملی و کاربردی هوش مصنوعی در صنایع و بخش خصوصی سوق دهیم. مدل موفق فعالیت در عرصه هوش مصنوعی / بخش خصوصی بطور فعال وارد میدان شود وی اضافه کرد: بخش خصوصی در کشورهای موفق به خوبی توانسته نیازهای فناوری در این زمینه را شناسایی کند و با بوجودآوردن زیرساخت های مناسب، به حل چالش ها و پیاده سازی راهکارهای هوش مصنوعی بپردازد. دولت باید به عنوان تقاضاکننده فناوری، از شرکت های خصوصی و استارتاپ ها بخواهد که در این پروژه ها شرکت نمایند و به این ترتیب، بخش خصوصی نیز بطور فعال وارد میدان می شود. وی در ادامه اشاره کرد: در سطح جهانی، اصل کار هوش مصنوعی در خارج از دولت به انجام می رسد و بخش خصوصی مسئولیت پیاده سازی و اجرای پروژه ها را بر عهده دارد. دولت نیز بهترین اقدامی که می تواند انجام دهد، این است که نقش خودرا در ایجاد تقاضای پایدار برای تکنولوژی های جدید ایفا کند تا این تقاضا به پیاده سازی عملیاتی این فناوری ها در صنایع مختلف منجر شود. این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: این رویکرد به بخش خصوصی امکان می دهد که بطور مؤثری در پروژه های هوش مصنوعی وارد شده و برای ارتقاء سطح فناوری در کشور اقدامات عملی انجام دهد. اگر دولت فقط به تعریف پروژه های بزرگ و ملی بپردازد بدون آنکه به بازار و کاربردهای عملی آنها توجه کند، احتمال شکست این پروژه ها بسیار زیاد است، همانطور که در دو دهه گذشته شاهد آن بوده ایم. وی اضافه کرد: تجربه سالهای قبل نشان میدهد که پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات که تحت نظارت دولت قرار گرفته اند، بدون داشتن بازار هدف مشخص، به شکست انجامیده اند. ایران باید هرچه سریع تر وارد فاز اجرائی در عرصه هوش مصنوعی شود شریعت زاده همین طور بیان کرد: راهکارهای هوش مصنوعی باید در صنایع بزرگ و زیرساخت های دولتی به کار گرفته شوند. اگر دولت به عنوان یک مشتری بزرگ از فناوری های هوش مصنوعی استفاده نماید، بخش خصوصی می تواند با ارائه راهکارهای مناسب و ساختن زیرساخت های مورد نیاز، نیازهای این بازار را تامین کند و بدین سان از ظرفیتهای بخش خصوصی برای پیشرفت کشور بهره برداری شود. پژوهشگر و متخصص حوزه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر ضمن تأکید بر این که ایران باید هرچه سریع تر وارد فاز اجرائی در عرصه هوش مصنوعی شود، اظهار داشت: بجای معطل ماندن در هماهنگی های دولتی و ایجاد ساختارهای پیچیده، باید بطور عملی وارد پیاده سازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف شویم. چونکه اگر این تأخیرها ادامه یابد، ممکنست فرصت های موجود از دست بروند و جبران آنها در سال های آتی بسیار دشوار باشد. این یک فرصت تاریخی است که باید در کمترین زمان ممکن از آن بهره برداری نمود. 1404/02/30 12:13:18 5.0 / 5 49 تگهای خبر: تجربه , تكنولوژی , دستگاه , رقابت این مطلب دیجیتالر را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط اعتبار استعلام های خدمات زمین محور یک ساله شد ثبت سرعت 1640 مگابیتی 5G همراه اول در اردبیل در حضور وزیر ارتباطات نشان ملی هوش مصنوعی در روابط عمومی به ایرانسل اهدا شد جهانی شدن تیم ملی هندبال ساحلی ایران با حمایت ایرانسل کامنت بینندگان دیجیتالر در مورد این مطلب کامنت شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: کامنت: سوال: = ۷ بعلاوه ۳