وزیر علوم خبر داد

بازبینی در بخشنامه پیشرفت اعضاء هیات علمی و طراحی نظام رتبه بندی دانشگاه ها

بازبینی در بخشنامه پیشرفت اعضاء هیات علمی و طراحی نظام رتبه بندی دانشگاه ها به گزارش دیجیتالر، سیستان و بلوچستان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از بازبینی در آئین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی و طراحی نظام رتبه بندی دانشگاه ها بر پایه مسئولیت اجتماعی اطلاع داد.


حسین سیمایی صراف پنجشنبه ۱۵ آبان در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه های سیستان و بلوچستان که در تالار امام رضا (ع) زاهدان برگزار شد، اظهارکرد: دانشگاه ها بعنوان نهادهای علمی و اجتماعی، باید بالاتر از گذشته در حل مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور نقش آفرینی کنند و این مهم در سیاستهای جدید وزارت علوم جایگاه ویژه ای یافته است.
وزیر علوم اظهار داشت: با وجود محدودیت های مادی و مشکلات اقتصادی، دغدغه های جامعه دانشگاهی کشور فراتر از مسایل صنفی است و نگاه استادان و محققان معطوف به پیشرفت های ملی و استانی قرار دارد.
وی با اشاره به جایگاه اجتماعی دانشگاه ها اضافه کرد: دانشگاه ها در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان که تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی در آن چشم گیر است، می توانند محور همبستگی و وحدت اجتماعی باشند.
بگفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تقویت تعامل و همکاری در فضای علمی باعث تسری فرهنگ همزیستی به جامعه و نقش آفرینی مؤثر دانشگاه در پروسه تصمیم سازی کشور می شود.
وی اشاره کرد: دانشگاه باید نماینده همه اقوام و مذاهب ایرانی باشد و مسئولیت مشترک ساختن آینده کشور را میان استادان، دانشجویان، مدیران دانشگاهی و نهادهای اجرایی تقسیم تا نقش واقعی خودرا در راه توسعه ایفا کند.
سیمایی صراف از اصلاح آئین نامه های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم بعنوان یکی از مهم ترین اقدامات این وزارت خانه یاد کرد و اضافه کرد: در آئین نامه جدید، حوزه علوم انسانی و اجتماعی از رشته های فنی و مهندسی تفکیک شده و فاکتورهای اختصاصی برای هر بخش تعریف شده است.
وی اشاره کرد: در این آئین نامه، پیشرفت اعضای هیات علمی تنها برمبنای تعداد مقالات و کتاب ها ارزیابی نمی شود و معیار «اثرگذاری اجتماعی» بعنوان شاخصی نوین درنظر گرفته شده است.
سیمایی صراف اظهار نمود: استادانی که با پژوهش های علمی خود بتوانند مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی استان ها را کاهش دهند، بالاتر از گذشته مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. این تحول در نظام ارزیابی، به رسمیت شناختن نقش اجتماعی دانشگاه ها و تاکید بر تاثیر مستقیم علم در بهبود کیفیت زندگی مردم است.
وی از طراحی نظام جدید رتبه بندی دانشگاه های کشور آگاهی داد و اظهار داشت: برعکس نظام های بین المللی که فاکتورهای آموزشی و پژوهشی را ملاک ارزیابی قرار می دهند، در نظام داخلی جدید، معیارهایی همچون مسئولیت اجتماعی دانشگاه و مشارکت آن در حل مسایل اقتصادی و اجتماعی استان ها لحاظ شده است.
وزیر علوم اضافه کرد: دانشگاه هایی که در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی منطقه نقش مؤثر داشته باشند، از امتیاز ویژه برخوردار خواهند شد.
وی با اشاره به ظرفیتهای انسانی سیستان و بلوچستان بیان نمود: این استان با وجود چالش هایی نظیر فقر، خشکسالی و صدمه های اجتماعی، از نیروی انسانی علمی و دانشگاهی توانمند و دغدغه مند برخوردار است؛ استادان این استان آماده اند با اتکا به دانش و تجربه خود در حل مشکلات منطقه ای مشارکت کنند.
سیمایی صراف با اشاره بر ضرورت همکاری نزدیک میان دانشگاه و مدیریت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تعامل مؤثر میان مجموعه علمی و اجرائی می تواند ظرفیتهای استان را به فعلیت برساند و زمینه توسعه پایدار را فراهم آورد.
به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، به نقل از استانداری در روز ۱۵ آبان وزیر علوم اشاره کرد: سیاست جدید وزارت علوم بر پایه تقویت نقش اجتماعی دانشگاه ها و افزایش پیوند علم و جامعه استوار است.
به اجمال، سیمایی صراف از اصلاح بخشنامه های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات این وزارت خانه یاد کرد و افزود: در بخشنامه جدید، حوزه علوم انسانی و اجتماعی از رشته های فنی و مهندسی تفکیک شده و شاخصهای اختصاصی برای هر بخش تعریف شده است. این تحول در نظام ارزیابی، به رسمیت شناختن نقش اجتماعی دانشگاه ها و تأکید بر تاثیر مستقیم علم در بهبود کیفیت زندگی مردم است.
1404/08/16
14:51:03
5.0 / 5
6
تگهای خبر: آموزش , تجربه , ساخت , فناوری
این مطلب دیجیتالر را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنت بینندگان دیجیتالر در مورد این مطلب
کامنت شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
کامنت:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
دیجیتالر
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات
دنیای دیجیتال در دستان شماست. دیجیتالر، همراه شما در دنیای فناوری اطلاعات