سایه روشن های فیلترینگ و كاهش سرعت اینترنت

سبحانی فر: فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است

سبحانی فر: فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است دیجیتالر: رییس كمیته مخابرات و ارتباطات مجلس معتقد می باشد باز كردن عرصه فعالیت اپلیكیشن های داخلی به بهای تشدید فیلترینگ تلگرام و كاهش سرعت اینترنت نه تنها باعث كاهش اقبال عمومی مردم به خدمات و سرویس های متنوع و گسترده این نرم افزار قدرتمند اجتماعی نشده بلكه باعث به مخاطره افتادن فضای سیاسی، امنیتی و اخلاقی جامعه به علت شدت نصب فزاینده فیلترشكن ها در گوشیهای تلفن همراه عموم مردم شده است.



رمضانعلی سبحانی فر بر این باور است كه «فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است». پیشنهادش این است كه مسؤولان فیلترینگ كشور ارزیابی دقیق و واقعی از حجم و تعداد مخاطبان تلگرام و سایر اَپ های فیلتر شده خارجی قبل و پس از فیلتر آنها داشته باشند تا متوجه اثربخش بودن یا تحریك كننده بودن «فیلترینگ» در استفاده تصاعدی و گسترده فیلترشكن ها بشوند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس بررسی اقبال مردم به اپلیكیشن های فیلتر شده به دنبال ارتقاء خدمات و سرویس های عرضه شده این شركت ها را بسیار مهم دانست و خواهان بررسی عملكرد اَپ های ایرانی نظیر سروش، ایتا، بله، گپ و آی گپ شد. وی به مسؤولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم پیشنهاد داد اختصاص میلیاردها تومان بودجه به اپلیكیشن های داخلی را منوط به میزان موفقیت و تاثیرگذاری آنها در جلب نظر مخاطبان داخلی كنند.

مشروح گفت وگوی سبحانی فر با ایسنا را در ادامه بخوانید.



رشد فناوری ها در سرعت بخشیدن به امور مردم دلیل اقبال روزافزون به فضای مجازی است

رییس كمیته مخابرات و ارتباطات مجلس درباره تاثیر فیلتر تلگرام و كاهش سرعت اینترنت بر اطلاع رسانی در جامعه به ایسنا اظهار داشت: به علت نیاز انسان ها، سرعت رشد تكنولوژی ها در عرصه های مختلف بخصوص در عرصه سخت افزارها و نرم افزارها مستمرا صعودی است. رشد فناوری ها در این حوزه ها در سرعت بخشیدن و اهمیت دادن به زمان در امور زندگی مردم در بخش های علمی، اقتصادی و فرهنگی تاثیر بسزایی داشته و بنابراین مورد اقبال روزافزون جامعه قرار می گیرد.

محرومیت مردم از مخابره بدون محدودیت اطلاعات باعث لطمه به اعتماد جامعه می شود

وی تصریح كرد: لازمه عصر اطلاعات توسعه فناوری هایی است كه در حداقل زمان بیشترین اطلاعات را با سریعترین زمان و ارزانترین قیمت مخابره كند. در ابتدای اختراع تلفن همراه، اس ام اس امكان انتقال حجم بسیار محدودی از اطلاعات متنی را به وجود آورد اما امروز به لطف رشد سریع، روزافزون و ارزان قیمت فناوری ها، اپلیكیشن ها و استارت آپ ها امكان مخابره حجم زیادی فیلم، عكس، صوت و متن برای عموم مردم به وجود آمده است بنابراین محرومیت جامعه و خارج كردن این امكانات از دسترس آنان باعث لطمه به اعتماد جامعه و ناَپایدار شد تصمیمات جایگزین می گردد.



نمی توان مردم را محدود به استفاده از شبكه های اجتماعی داخلی كرد

وی با بیان این كه «امروز اپلیكیشن های مختلف به داد مردم رسیده تا آنان بتوانند امورات مربوط به كسب و پیشه و زندگی و تحصیل خویش را در كمترین زمان و ارزانترین قیمت با هر كجای دنیا كه بخواهند برقرار كنند.» ادامه داد: شبكه های اجتماعی خارجی و داخلی مختلفی در فضای مجازی فعالیت دارند ولی اقبال مردم به آنان مسئله مهمی است. نمی توان مردم را مجبور یا محدود كرد. نیاز آنان باعث می گردد به سمت اَپ هایی گرایش پیدا كنند كه بتوانند بهترین سرویس و خدمت را با سریعترین زمان و كمترین قیمت ارائه نمایند. در چنین فضایی اقبال مردم به سرویس هایی بیشتر می گردد كه بتوانند نیازهای شان را در بستر «اعتماد» برآورده كنند. حالا اگر این سرویس ها توسط شبكه های خارجی در اختیارشان قرار بگیرد به سرعت به سمت آنها می روند.



اپ های ایرانی تا «بلوغ» راه زیادی دارند

سبحانی فر در عین حال خاطرنشان كرد: اَپ های ایرانی هم اخیرا فعالیت خویش را شروع كرده اند اما تا «بلوغ» راه زیادی دارند. این اپلیكیشن ها هم به لحاظ خدمات و سرویس های متنوع و هم به لحاظ كیفیت نتوانسته اند جای استارت آپ ها و اپلیكیشن های خارجی را بگیرند. استارت آپ های ایرانی برای آنكه بتوانند فناوری اپلیكیشن های خارجی را در اختیار داشته باشند و بتوانند سرویس های كارآمد و جذاب آنها را ارائه نمایند نیازمند حمایت دولت هستند اما این حمایت ها باید با توان فنی و اجرایی آنها تناسب داشته باشد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید حمایتهای مالی و غیرمالی خود از این مجموعه ها را داشته باشد اما عملكرد و میزان موفقیت ها آنها را هم باید مرتب رصد و ارزیابی كند. دولت باید سطح حمایت هایش را در حدی كند كه با توان این شركت ها تناسب داشته باشد.



حمایت از اپ های ایرانی ناتوان در جذب مخاطب داخلی «بی فایده» است

وی تصریح كرد: این مسئله بسیار مهم است كه پشتیبانی از اَپ های داخلی كه توان اجرایی و فناوری موثر در جذب مخاطبان داخلی را ندارند «بی فایده» است و باعث هدر رفت منابع و تشدید بی اعتمادی جامعه می گردد. این شركت ها باید تمام تلاش خویش را معطوف جایگزین شدن با اَپهای خارجی كنند تا بتوانند جای آنها را پر كنند. شاید این سخن قدری ناامید كننده باشد اما یك حقیقت است. شركتهای داخلی فعال در این حوزه قصد رسیدن به موقعیت فنی اَپ های خارجی را دارند اما عقب ماندگی های نرم افزاری و سخت افزاری و تكنولوژیكی مانع عینیت یافتن این هدف است.



اقبال مردم به اپ های فیلتر شده كم نمی گردد، استفاده از فیلترشكن ها بیشتر می شود

وی اضافه كرد: در فیلتر تلگرام یا سایر شبكه های اجتماعی، اگر اَپ های جایگزین داخلی در حدی نباشند كه بتوانند هم پای آنها باشند و نتوانند خدمات مشابه عرضه كنند، اقبال مردم به آپ های فیلتر شده كم نمی گردد بلكه استفاده از فیلترشكن ها به شدت افزایش می یابد كه البته این قضیه خطرات بسیار زیادی از حیث حفظ امنیت اطلاعات مردم به وجود می آورد. مردم تا پیش از فیلتر تلگرام از خدمات این شركت بیشترین بهره را می بردند اما با فیلتر آن، انبوهی از فیلترشكن ها را روی دستگاه تلفن خود نصب كردند كه این مسئله از یك سو باعث به مخاطره افتادن امنیت داده ها و اطلاعات تلفن همراهشان شده و از جانب دیگر معلوم نیست به كدام سایتها و اَپ های غیراخلاقی كه عفت و سلامت روانی جامعه را هدف گرفته اند رجوع می كنند.



فیلترینگ باعث باز شدن پای معاندان و دشمنان نظام به حریم داخلی مردم شده است

رییس كمیته مخابرات و ارتباطات مجلس خاطرنشان كرد: تا پیش از قضایای فیلترینگ تلگرام چه بسا میلیون ها جوان ایرانی كاری با سایت های ضاله، معاند و دشمن اسلام و نظام جمهوری اسلامی نداشتند اما پس از فیلتر تلگرام پای میلیون ها ایرانی ناخودآگاه به این فضا باز شده است البته این قضیه به همین جا ختم نمی گردد و آثار سیاسی و امنیتی به مراتب خطرناكتری دارد. به عقیده بنده فیلترینگ از چاله درآمدن و به چاه افتادن است. چه خوب است مسؤولان فیلترینگ كشور ارزیابی دقیق و واقعی از حجم و تعداد مخاطبان تلگرام و سایر اَپهای فیلتر شده خارجی قبل و پس از فیلتر آنها داشته باشند تا متوجه اثربخش بودن یا تحریك كننده بودن قضیه فیلترینگ بشوند. بررسی اقبال مردم به اپلیكیشن های فیلتر شده به دنبال ارتقاء خدمات و سرویس های عرضه شده این شركت ها بسیار مهم است.

وی درباره میزان اقبال مردم به اَپ های داخلی و دلایل آن هم اظهار داشت: نیاز و عطش جامعه به سرویس های به روز شده در فضای مجازی همواره متضمن حفظ و افزایش اقبال مردم به فناوری ها و سرویس های جدیدی است كه می تواند نیازهای چندگانه آنان را در سریعترین زمان و ارزانترین قیمت به صورت همزمان پاسخ دهند. به نظر می رسد اَپ های داخلی نتوانسته اند پابه پای شبكه های اجتماعی خارجی قدم بردارند البته باید تلاش هایشان را مضاعف كنند تا ان شاءالله بتوانند به جایگاه مناسبی در این عرصه برسند و اقبال مردم به آنها بیشتر شود.



مسؤولان پاسخ دهند به چند درصد از اهداف شان در فیلتر تلگرام رسیدند؟

وی درباره احتمال بازنگری مسؤولان در قضیه فیلترینگ اظهار نمود: در همه نظام های جهان معمول است بعد از به اجرا درآوردن یك یا چند سیاست در یك دوره مشخص، عملكردها و دستاوردهای حاصل از این سیاست ها را مورد پایش و ارزیابی قرار می دهند و بسیار طبیعی است كه ما هم فیلترینگ تلگرام و دستاوردهای حاصله را مورد بررسی و پایش جدی و واقعی قرار دهیم تا بفهمیم تداوم تشدید فیلترینگ به صلاح هست یا خیر. مسؤولان عزیز به این پرسش ها پاسخ دهند كه طی چند روزی كه از فیلترینگ جدی و سرسختانه تلگرام می گذرد به چند درصد از اهدافشان رسیدند؟ چقدر توانستند با فیلتر تلگرام دسترسی مردم به سرویس ها و خدمات این شركت را محدود كنند؟ نسبت مخاطبان خارج شده از تلگرام به نسبت كل مخاطبان این اَپ چقدر بوده است؟ فواید فیلترینگ بیشتر بوده یا مضرات و آثار سیاسی، امنیتی و غیراخلاقی آن؟ بعد از پاسخ یابی این سوالات به فیلترینگ تلگرام ادامه دهند اما اگر ناكامی ها بر دستاوردها غلبه داشت در تصمیم شان تجدید نظر كنند.

سبحانی فر درباره رسیدن به اهداف مسؤولان امر با وجود آپ های داخلی با تاكید بر این كه «از این اپلیكیشن ها باید حمایت شود اما این حمایت باید متناسب با عملكردها و موفقیت های آنها باشد» ادامه داد: دولت باید ارزیابی دقیق و فنی نسبت به حجم پول پرداختی به این شركت ها و موفقیت ها و ناكامی های آنها داشته باشد. حمایت های مالی و غیرمالی از اَپ هایی كه توان فناوری و اجرایی موثر ندارند «بی فایده» است و باعث هدر رفتن منابع و تشدید بی اعتمادی جامعه نسبت به كل این مجموعه می گردد.

وی درباره اداره قانونمند فضای مجازی كشور هم اظهار داشت: در فضای مجازی قوانینی چون قانون كسب و كار، تجارت الكترونیك و جرائم فضای مجازی وجود دارد اما به علت نو به نو شدن لحظه به لحظه فناوری ها و سرویس های عرضه شده در این فضا نیاز به نوشتن قوانین جدید و به روز را ضروری كرده است. كمیسیون تنظیم مقررات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم باید دستورالعملها و بخش نامه های قوانین جدید را تصویب و اجرا نماید.



دولت و مجلس در فكر بروزرسانی قوانین فضای مجازی، حریم داده ها و حریم خصوصی هستند

وی ادامه داد: به نظر می رسد برای مواردی همچون حفظ حریم داده ها، حریم خصوصی در فضای مجازی و امنیت داده ها و نظایر آن باید قانونگذاری جدید شود كه البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنج محور لوایحی را تهیه و در حال تدوین نهایی آنها و تصویب در هیات وزیران است. علاوه بر آن مجلس هم با همكاری مركز پژوهش ها در حال بررسی موضوعات فوق و عرضه نظرات مشورتی به نمایندگان برای به جریان انداختن طرحهای مربوطه در مجلس است.

رییس كمیته مخابرات و ارتباطات مجلس تصریح كرد: به قوانین جدید و خاص فضای مجازی نیاز داریم تا این قوانین بتوانند محدودیت ها، نیازها و قضاوت ها نسبت به این فضا را شفاف تر كند. منتظر لوایح دولت هستیم تا با تركیب آنها با طرح های پیشنهادی مجلس بتوانیم قوانین جامع و به روزی را به تصویب برسانیم تا خلاء موجود در این عرصه پوشش داده شود.



فضای مجازی به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم مبدل شده است

وی درباره میزان اقبال به فناوری های جدید و اَپ های خارجی به خصوص بعد از فیلترینگ اظهار داشت: تكنولوژی به صورت مستمر در حال جدید شدن است و سرعت دگرگونی ها بسیار بالاست پس طبیعی است كه تعداد كاربران هم نسبت به گذشته بیشتر شود. فضای مجازی و اَپهای قدرتمندش به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است. مسائل كاری و كسب و پیشه، امور اجتماعی و مسائل فردی و شخصی مردم در این فضا همانند فضای واقعی در جریان است. امروز فضای مجازی شباهت بسیار زیادی با فضای واقعی و عینی پیدا كرده است به گونه ای كه حتی فروشگاه ها و پلیس مجازی هم همپای فضای واقعی به وجود آمده است.

وی تصریح كرد: در این زمینه باید واقع بین بود. یك موقع در این عرصه ادعا داریم اما یك وقت توانایی هایمان به حدی است كه می توانیم با شركتهای قدرتمند خارجی رقابت نماییم. البته باید در برابر پیام رسان های خارجی به تلاشمان ادامه دهیم تا بتوانیم مخاطبان آنها را بیشتر نماییم اما این كار را نباید با محدود كردن اپلیكیشن های خارجی انجام دهیم به خصوص حالا كه نمی توانند سرویس ها و خدمات مورد انتظار مردم را عرضه كنند.



اَپ های داخلی طی مدت تشدید فیلترینگ موفق نبودند

سبحانی فر اظهار داشت: ارزیابی عملكرد این پیام رسانها در طول مدت تشدید فیلترینگ در كشور نشان داده است شركت های فعال در این حوزه موفق نبوده اند. تلگرام محدود شد اما موفقیت پیام رسانهای داخلی هم با چالش روبروست. متاسفانه شركت های فعال در این حوزه نتوانسته اند انتظارات عمومی را به درستی پاسخ دهند و همین مسئله باعث گرایش طیف های مختلف جامعه به استفاده فراوان از فیلترشكن ها شده است كه آن هم دردسرهای به مراتب بیشتر و مضاعفی را نسبت به پیش از فیلتر تلگرام به وجود آورده است.

گفت وگو از خبرنگار ایسنا: هادی فرهنگ زاد




1397/02/30
15:03:40
5.0 / 5
4652
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات