محیط آزاد اینترنت برای كودكان

محیط آزاد اینترنت برای كودكان به گزارش دیجیتالر خیلی از كارشناسان فعال در حوزه روانشناسی و علوم مذهبی در جهان همواره درباره خطرات و صدمه های استفاده كودكان و نوجوانان به والدین و مسئولان مربوطه اخطار می دهند چراكه معتقدند اینترنت و فضای مجازی، محیط بسیار باز و آزادی دارد و برای سنین پایین به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، به نقل از وب سایت ویكیفرو، اینترنت یكی از مقوله هایی است كه بر سر استفاده از آن در بین محققان و پژوهشگران حوزه های مختلف همواره تنازعات بسیاری درگرفته است چراكه بعضی از آن ها بر این باورند كه فضای باز و آزادانه اینترنت و فضای مجازی برای سنین پایین و كودكان خطرناك می باشد و برخی دیگر از آن ها معتقدند كه اینترنت هم همچون خیلی از مسائل دیگر، مزایا و معایب فراوانی دارد كه باید تنها با آگاه سازی افراد، آن ها را از خطرات و تهدیداتش مصون دارند.
حالا با عنایت به اینكه همواره بر سر استفاده كاربران از اینترنت و فضای مجازی بحث های فراوانی در گرفته است، این گزارش به مرور و بررسی مختصری بر مجموعه ای از مهم ترین مزایا و معایب اینترنت خواهد پرداخت.
مزایای استفاده كودكان از اینترنت:
۱. دسترسی ساده و مجانی به اطلاعات
خیلی از كودكان و نوجوانان با استفاده از تبلت و موبایل و همینطور اتصال به اینترنت بی سیم وای فای قادر خواهند بود به حجم زیادی از اطلاعات جدید موجود در فضای مجازی دسترسی پیدا كنند كه این امر می تواند آن ها را از پرداخت پول برای خرید كتاب، فایل و سایر اطلاعات موردنیازشان بی نیاز كند.


۲. پیشرفت تحصیلی و گرفتن ایده های جدید
یكی دیگر از مزایای استفاده كودكان و نوجوانان از اینترنت، امكان پیشرفت تحصیلی و ارتقای سطح علمی آن ها هنگام دسترسی به فایل های مدرسه، آموزشگاه و انجام تكالیف درسی آنهاست.


۳. سرگرمی مناسب
یكی دیگر از دلایلی كه خیلی از پدر و مادرها جهت استفاده فرزندانشان از اینترنت عنوان می كنند، امكان سرگرم كردن آن هاست چراكه آن ها بر این باورند استفاده از اینترنت توسط فرزندانشان، باعث خواهد شد اذیت و آزارهای آن ها به میزان قابل توجهی كاهش پیدا كند.


۴. یادگیری استفاده از كامپیوتر و محصولات الكترونیكی
استفاده روزانه و مداوم از موبایل و تبلت می تواند كودكان را برای یادگیری نرم افزارهای پیشرفته كامپیوتری كه مقرر است در آینده از آن ها بهره مند شوند، آماده سازد.


۵. بهبود سطح زبان انگلیسی
از آنجائیكه زبان مورداستفاده در دستگاه های الكترونیكی و همینطور نتایج جست وجوی بیشتر اطلاعات، انگلیسی است، ازاین رو سطح زبان انگلیسی خیلی از كودكان در صورتیكه به صورت مداوم از اینترنت استفاده كنند، به صورت چشمگیری ارتقاء پیدا خواهد نمود.



معایب استفاده كودكان از اینترنت:
۱. محتوای نامناسب و غیراخلاقی
خیلی از كارشناسان فعال در حوزه روانشناسی و علوم مذهبی در جهان همواره درباره خطرات و صدمه های استفاده كودكان و نوجوانان به والدین و مسئولان مربوطه اخطار می دهند چراكه آنها معتقدند اینترنت و فضای مجازی، محیط بسیار باز و آزادانه ای دارد و برای سنین پایین به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.


۲. اعتیاد به اینترنت
یكی دیگر از دلایلی كه باعث می گردد معایب اینترنت پررنگ شود، اعتیاد كاربران بویژه كودكان و نوجوانان است چراكه آن ها از عوارض و معایب استفاده بیش از حد از اینترنت آگاه نیستند و امكان دارد با اعتیاد به اینترنت، سلامتی جسمی و روحی خویش را به مخاطره بیاندازند.


۳. هدر دادن زمان كودكان
دوران كودكی بدون شك یكی از كوتاه ترین و البته مهم ترین دوره هایی است كه استفاده بهینه از زمان كودكان و ارتقای زیرساخت های لازم برای كشف علایق و استعدادیابی می تواند نقش پررنگ و بسزایی در موفقیت آن ها در سنین بزرگسالی داشته باشد.

۴. تاثیرات منفی بر روی وضعیت سلامت جسمانی
كم تحركی و مشكلات بینایی و خشكی چشم دو مورد از مهم ترین عوارض استفاده زیاد از اینترنت بر روی كودكان است كه برروی وضعیت سلامت جسمانی كودكان تاثیرات شدیدی می گذارد و سلامت آن ها را در آینده و سنین بزرگسالی به شدت به مخاطره می اندازد.


۵. عدم یادگیری روابط اجتماعی
خیلی از روانشناسان و جامعه شناسان بر این باورند كه استفاده بیش از حد كودكان از اینترنت، باعث خواهد شد آنها نتوانند برقراری ارتباطات سالم و درست با دیگران را به درستی یاد بگیرند و این امر صدمه های جدی در روابط انسانی، عاطفی و اجتماعی آن ها در آینده وارد خواهد نمود.


۶. امكان دسترسی به اطلاعات شخصی و مالی والدین
همواره گزارش های بسیاری در فضای مجازی منتشر می گردد كه نشان داده است كودكان بدون علم اطلاعات و امنیت سایبری، امكان دارد به درخواست و ایمیل هكرها و مجرمان سایبری پاسخ داده و اطلاعات مالی، كارت های بانكی و داده های شخصی والدین خویش را دو دستی تقدیم آنها كنند.





 

1397/05/14
13:24:13
5.0 / 5
5415
تگهای خبر: الكترونیك , اینترنت , سایبر , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات