سهم ایرانیان از اینترنت

سهم ایرانیان از اینترنت رشد جهشی كاربران اینترنت در ایران طی چند سال قبل برای همه ملموس بوده است. در كنار این مساله اما باید دید سرانه دسترسی به اینترنت و همینطور سرانه حجم اختصاص یافته به هر فرد برای اینترنت داخلی و بین المللی در چه وضعیتی است.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، به اعتقاد كارشناسان فعالیتهای صورت گرفته و دستاوردهای كسب شده در حوزه ICT در طول دوره چهار ساله دولت یازدهم با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست. این دستاورها به لحاظ كمی یا به عبارتی فراگیری استفاده از اینترنت و یا به لحاظ كیفی و سرعت اینترنت بسیار مشهود بوده است. رشد و فراگیری دسترسی به اینترنت در دنیای امروز سبب شده تا دیگر اینترنت و ارتباطات دیگر یك خدمت لوكس و یا حتی تفننی نباشد بلكه به نیازی ملموس برای زندگی روزانه تبدیل شده است.
طبق آخرین آمارها از رشد دسترسی خانوارها به اینترنت ۷۴/۷ درصد از كاربران اینترنت در گروه سنی ۲۰ تا ۴۹ سال قرار می گیرند و ۲۷/۳ درصد از كاربران هم در گروه سنی ۵۰ تا ۸۹ سال هستند. به طور كلی هم نسبت به سال ۱۳۹۲ كاربران اینترنت ۵۱ درصد رشد داشته اند.
همچنین ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار خانوار معادل ۶۱ درصد از كل خانوارهای كشور به رایانه دسترسی دارند. تعداد كاربران شش سال به بالای اینترنت هم ۳۸ میلیون و ۹۹۶ هزار نفر است كه معادل ۵۳ درصد از كل جمعیت كشور و در واقع ۱۵ میلیون و ۵۱ هزار خانوار از كل خانوارهای موجود هستند. نسبت خانوارهای دارای اینترنت به كل خانوارها هم ۶۲ درصد است.
مشتركین فعال پهن باند سیار به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۵۱. ۳۷ نفر است. مشتركین پهن باند ثابت به همین نسبت ۱۲. ۹ نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر است. این آمار در شرایطی است كه پهنای باند اینترنت داخلی ۶. ۹۶۳. ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه و پهنای باند اینترنت بین الملل استفاده شده تا اواخر خرداد ماه سال جاری (۱۳۹۶) حدود، ۷۶. ۸۲۰. ۴۰۸ مگابیت بر ثانیه بوده است. پهنای باند اینترنت بین الملل قابل استفاده هم تا همین ماه در سال ۱۳۹۵، حدود ۹۹۴۹۴۵ مگابیت بر ثانیه و سرانه پهنای باند اینترنت به ازای هر نفر هم ۱۰ مگابیت بر ثانیه بوده است.
مسئولیت تامین پهن باند اینترنت داخلی و بین الملل استفاده شده و قابل استفاده یا تجهیز شده به عهده شركت ارتباطات زیرساخت است. اما اعلام اینكه هر خانوار یا فرد به طور میانگین از این حجم بوجود آمده چقدر سهم سرانه دارد از جانب سازمان فناوری اطلاعات اعلام شده است.
براساس تعریف جدید اتحادیه جهانی ارتباطات كاربر اینترنت كسی است كه در طول سه ماه گذشته با هر فناوری ارتباطی به شبكه اینترنت متصل بوده و این زمان در تعاریف قبلی ۱۲ ماه بوده است. محاسبه سرانه سهم هر فرد از كل ظرفیت و حجم اینترنت داخلی و بین المللی به دست می آید به این صورت كه حجم موجود را بر كل جمعیت تقسیم می كنند تا نسبت سرانه هر فرد به دست آید.



1396/08/12
21:37:08
5.0 / 5
5470
تگهای خبر: اینترنت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات