خوش نام و نشان ها

خوش نام و نشان ها به گزارش دیجیتالر آمار به مفهوم جمع آوری، تحلیل و تفسیر داده هاست، داده هایی كه می توانند در هر زمینه ای مثمر ثمر باشند. همین پیش فرض پایه و اساس پروژه «متولد ایران» است. پروژه ای دال بر كیفیت بالای نرم افزارهای بومی كه برای مسئولان، سازندگان و توسعه دهندگان حوزه اپلیكیشن كاربرد مناسبی دارد


«استان تهران حدود یك چهارم توسعه دهندگان برنامه های موبایلی را به خود اختصاص داده است؛ در حالیكه بیشتر از ۴۵ درصد از درآمد دیجیتال برنامه های موبایلی متولد ایران، به استان های خارج از پایتخت اختصاص یافته است. علاوه بر این در میان برنامه های تولید شده در هر استان، بیشترین سهم توسعه بازی ها در استان ایلام است كه بیشتر از ۴۶ درصد از كل برنامه های تولید شده در این استان در دسته های بازی قرار داشته اند. از این منظر استان های اردبیل و قزوین به ترتیب با بیشتر از ۴۴ و ۳۵ درصد در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.»
این آمار و ارقام بخشی از گزارشی با نام «متولد ایران» است كه اخیرا در حوزه اپلیكیشن ها و سهم درآمدی هر استان از این صنعت تهیه و منتشر گردید. گزارشی كه امیر نصرالله پور عضو تیم تحلیل داده در كافه بازار آنرا تهیه و تدوین كرده است و نشان داده است بیشترین سهم توسعه برنامه ها و بازی ها در كدام استان است.
نصرالله پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، در مورد گزارشی كه تهیه كرده است، تصریح كرد: مدتی قبل كمپینی در كافه بازار افتتاح شد با نام «متولد ایران» كه هدف از آن پشتیبانی از برنامه سازها و بازی سازهای ایرانی بود. این كمپین باید نشان دهد كه برنامه ها و بازی های موبایلی ایرانی از كیفیت بالایی برخوردار می باشند و خدماتی كه عرضه می دهند قابل اعتماد است. پیرو همان كمپین، امسال تصمیم گرفتیم گزارشی تهیه نماییم كه بتواند یك دید كلی از این افراد به توسعه دهندگان، سیاست گذاران و حتی مردم عادی علاقمند به این حوزه دهد.
وی با این توضیح كه آنها گزارش های دیگری هم در این حوزه منتشر نموده اند، افزود: گزارش متولد ایران نشان داده است صنعت برنامه های موبایلی در ایران به چه صورت پیش می رود. كدام استان های كشور در این زمینه از بقیه فعال تر هستند و كدام یك پتانسیل این را دارند كه در آن حوزه سرمایه گذاری بیشتر صورت گیرد.
«هدف از تهیه گزارش آماری، این بود كه مقایسه ای بین استان ها داشته باشیم و از این طریق بتوانیم توجه مسئولین استان ها را به این قضیه جلب نماییم كه چطور می توانند برای بهبود وضعیت استان خودشان تلاش كنند و با عنایت به گزارشی كه پیش روی آنها است، در این زمینه سیاست گذاری های لازم را انجام دهند.»

**اطلاع رسانی با دیتا
این دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه شریف، در ادامه درباره چگونگی تهیه گزارش متولد ایران اظهار داشت: این گزارش بر مبنای اطلاعات ثبت نام توسعه دهندگان در دو بخش تهیه و تنظیم شده است. بخش اول چهار نمودار اولیه است كه در آن تعداد توسعه دهنده ها، سهم درآمدی، تعداد كل برنامه ها و سهم بازی ها مشخص شده و ما اطلاعات به دست آمده را استان به استان دسته بندی كرده ایم.
وی افزود: در این گزارش ما این آمار را به دست آوردیم كه كدام استان چند اپلیكیشن فعال دارد، از این راه چقدر درآمد داشته و در هر استان چند توسعه دهنده وجود دارد. در بخش دوم گزارش، دو نمودار دیگر داریم كه گزارش با آن به آخر می رسد. علاوه بر این، در این گزارش ما به معرفی چند نمونه از اپلیكیشن موفق و مواردی كه بر مبنای شاخص های كیفی بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته اند، پرداخته ایم.

**دورنمایی برای سیاست گذاری
این كارشناس اقتصاد درباره اصلی ترین كاربرد این گزارش اظهار داشت: از نظر من بیشترین فایده این گزارش آگاه شدن سیاستگذاران كشور از وضعیت استان شان است. این كه چه سهمی از درآمد برنامه های موبایلی را به خود اختصاص داده اند، سیاست گذاری هایی كه تا الان در این حوزه انجام داده اند به كجا رسیده است، باید چه سیاست هایی را جایگزین كنند، رابطه استان ها به چه شكل است و یا این كه آیا بهتر شدن زیرساخت ها و وضعیت توسعه دهنده ها می تواند روی پیشرفت و درآمدزایی این صنعت تاثیر گذارباشد، پاسخ به این سوالات تاثیر خوبی روی این صنعت می گذارد و سبب پیشرفت می گردد. كار این گزارش هم پاسخ دادن به همین سوالات است.

**برنامه های با كیفیت
نصرالله پور برای تشریح و تبیین بیشتر هدف تهیه گزارش متولد ایران به آمار یكی از شهرها اشاره كرد: «در این گزارش باید به یك نكته توجه كرد، این كه جمعیت هر استان چقدر است. نمی توان توقع داشت تهران و قم كه از نظر جمعیت خیلی با یكدیگر فاصله بسیاری دارند، در ساخت بازی و اپلیكیشن در رقابت باشند. ما انتظار داریم اگر جمعیت یك استان بیشتر است، توسعه دهنده ها و تعداد برنامه هایی هم كه در آن شهر تولید می شود، بیشتر باشد. كنار هم قرار دادن این دیتاها بسیار جالب است.
مثلا استان گیلان با 650 تیم توسعه دهنده بیشتر از 15هزار برنامه تولید كرده كه آمار خاص و شگفت انگیزی بشمار می رود. علاوه بر این استان گیلان با رتبه 10 در میان توسعه دهنده ها، توانسته رتبه 2 تعداد برنامه های تولید شده را به دست بیاورد. خوب است در كنار این رتبه های خوب، به رتبه 12 این استان از سهم درآمدی این صنعت هم دقت نماییم. با این آمار ساده می توان نتیجه گرفت كه تولید برنامه و بازی بیشتر، لزوماً سبب درآمد زیاد نمی گردد و نیاز به كار حرفه ای است. كمپانی های بزرگ دنیا معمولا به این شكل عمل می كنند كه از بین چند برنامه و یا بازی كه ساخته می شوند، یك یا چند برنامه را انتخاب می كنند و به صورت متمركزتر روی آن كار می كنند. به همین علت است كه سهم درآمدی شان افزوده می شود و كار به شكل جدی تر پیش می رود.»

**بهبود زیرساخت ها
به گفته نصرالله پور، از دیگر عواملی كه سبب می گردد سهم درآمدی هر استان از صنعت ساخت بازی و اپلیكیشن بالا برود، باید به موارد دیگر هم اشاره كرد: «زیرساخت های اینترنتی و حمایت هایی كه از این صنعت در استان های مختلف می شود، روی آمار به دست آمده اثرگذار است و درست در همین نقطه است كه هدف تهیه این گزارش بیشتر از پیش به چشم می آید و با كنار هم قرار دادن دیتاهای گزارش می توان به اطلاعات مفیدی دست پیدا كرد.»
او بعنوان صحبت پایانی در مورد گزارش هایی كه در آینده منتشر خواهند كرد، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: «هدف ما از تهیه این گزارش ها، این است كه افراد و ارگان های درگیر در این صنعت بتوانند به شهود بهتری دست پیدا كنند. اگر انجام این گزارش ها مفید باشد، حتما در آینده به تهیه و انتشار آن ادامه می دهیم.»
علمی*م.ش* 2017


1397/09/11
18:58:37
5.0 / 5
4637
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , اینترنت , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات