دانشمندان ایرانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی گامی دیگر برداشتند

تولید مواد شیمیایی حد واسط برای رفع نیاز پژوهشگران داخلی

تولید مواد شیمیایی حد واسط برای رفع نیاز پژوهشگران داخلی به گزارش دیجیتالر گروهی از پژوهشگران حوزه پلیمر موفق به تولید چندین محصول در زمینه مواد شیمیایی حد واسط شده اند كه نیاز پژوهشگران و آزمایشگاه های تحقیقاتی را به مواد مشابه خارجی رفع می كند.


مجری این طرح و سرپرست گروه محققان امروز (جمعه) در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اضافه كرد: مواد شیمیایی حد واسط به صورت خاص در ایران تولید نمی گردد و بیشتر دانشجویان، بیمارستان های آموزشی و دانشگاه های علوم پزشكی برای انجام پروژه های تحقیقاتی از این مواد استفاده می نمایند.
دكتر حامد دائمی افزود: سنتز این مواد بسیار زمانبر است و از سویی واردات آنها هزینه زیادی را به دنبال دارد؛ بنابراین ما مواد را آماده كرده و در اختیار این پژوهشگران قرار می دهیم. سنتز در واقع تركیب و ساخت مواد شیمیایی با خصوصیت های جدید و كاربرد تازه است.

***ساخت مواد شیمیایی واسط برای نخستین بار
به گفته وی، خیلی از این محصولات برای نخستین بار در كشور در واحد فناور ژرف اندیشان فناور زیست بسپار و با تلاش تیم تحقیق و توسعه توانمند و متخصص كه از دانش آموخته های بهترین دانشگاه های كشور هستند، تولید شده و گواهی ثبت اختراع دارد.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان اضافه كرد: خیلی از محصولات شركت ما همچون مواد شیمیایی حد واسط در جشنواره های مختلف مانند جشنواره جوان خوارزمی سال 94، جشنواره ایده های برتر سال 94 و جشنواره جوان ایرانی فكر ایرانی سال 94، عرضه شده و رتبه كسب كرده اند.
وی در مورد دیگر محصولات این واحد توضیح داد: واحد ما در زمینه مهندسی بافت، مهندسی پلیمر، مهندسی پزشكی و شیمی مواد فعالیت می كند و حدود 40 محصول در زمینه مواد شیمیایی واسط و تجهیزات پزشكی تولید كرده است؛ یك گروه از این مواد شامل تركیباتی طبیعی است كه از جلبك ها به دست می آید و روند تحقیق و توسعه این محصولات 9 سال زمان برده است.
به گفته وی، بعنوان بخشی از فعالیت ها در این شركت محصولات تجهیزات پزشكی شامل زخم پوش های پلیمری و پانسمان پیشرفته تولید می گردد كه دانش فنی ساخت آنها بومی سازی شده و در مرحله نیمه صنعتی قرار دارد.
دائمی بیان كرد: این محصولات آزمون های حیوانی را پشت سر گذاشته اند و باید تاییدیه های لازم را از مراجع ذی صلاح كسب كنند و سپس وارد فاز بالینی شوند. دریافت تاییدها برای این محصولات بسیار گران است و ما بعنوان یك واحد فناور جوان در حال جذب سرمایه برای پرداخت این هزینه ها هستیم؛ ضمن اینكه پس از دریافت تایید ها باید تست بالینی در مراكز درمانی صورت گیرد.
وی تصریح كرد: خیلی از این محصولات هنوز در كشور بومی سازی نشده و فقط محصولات وارداتی در بازار موجود است ولی در مورد تجهیزات پزشكی برای قبول محصول جدید به بازار مقاومتی از سمت بعضی پزشكان و مسئولان مربوطه وجود دارد.

***افزایش قیمت ارز و كاهش سود واحدها
دائمی در مورد مشكلات واحدهای فناور اظهار داشت: یكی از اشكالات این واحدها به تازگی افزایش قیمت ارز است؛ چونكه قیمت مواد اولیه حدود سه برابر شده و همه چیز تغییر كرده است. نمی توانیم محصول را با قیمت جدید به مشتری بدهیم، چونكه معمولا مشتری های ما محقق و دانشجو هستند و برای آنها ممكن نیست با این قیمت بخرند؛ ازاین رو باید از سود خود كم نماییم.
این واحد فناوری در مركز رشد پارك فناوری پردیس مستقر است.

علمی**9157* 2017*1961*


1397/09/17
15:00:22
5.0 / 5
4335
تگهای خبر: تولید , ساخت , سرمایه , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات