محققان مؤسسه فناوری ماساچوست:

حیات برای نخستین بار در اقیانوس ها شكل نگرفته است

حیات برای نخستین بار در اقیانوس ها شكل نگرفته است دیجیتالر: دانشمندان به شواهد جدیدی دست یافته اند در خصوص اینكه نخستین نشانه های حیات بر روی كره زمین نه در اقیانوس ها بلكه در تالاب های كم عمق ابتدایی شكل گرفته است.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، طبق یك مطالعه جدید از محققان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) اشكال اولیه حیات روی كره زمین بر خلاف چیزی كه تابحال تصور می شد در اقیانوس ها نمایان نشده است، بلكه در تالاب های كم عمق ابتدایی به وجود آمده است.
محققان مؤسسه فناوری ماساچوست گفتند كه آب های سطحی مانند حوضچه ها و تالاب هایی كه تنها ۱۰ سانتی متر عمق داشته اند، دارای غلظت بالایی از نیتروژن بوده اند؛ عنصری كه بعنوان یك عنصر كلیدی برای تشكیل حیات روی زمین شناخته می شود.
این مطالعه نشان داد كه اكسیدهای نیتروژنی در حوضچه های كم عمق دارای شانس خوبی برای واكنش با مولكول های دیگر و زندگی بخشیدن به موجودات زنده اولیه بوده اند. از طرفی وقوع چنین واكنشی در اقیانوس های عمیق دشوارتر بوده است.
"سوكریت رنجان" نویسنده اصلی این تحقیق و فوق دكترای علوم زمین، علوم جوی و علوم سیارات MIT اظهار داشت: وقوع این واكنش در یك حوضچه كم عمق بسیار آسان تر از وقوع آن در یك اقیانوس است.


نظریه های بسیاری در مورد منشأ حیات بر روی زمین در ۳.۹ میلیارد سال پیش وجود دارد. تحقیقات قبلی رنجان نشان داد كه آتشفشان ها امكان دارد نقشی در پیدایش حیات روی زمین داشته باشند، خصوصاً آنیون های سولفیدی كه می توانند سبب تسریع واكنش های شیمیایی برای تبدیل مولكول های پری بیوتیك به ریبونوكلئیك اسید یا RNA شوند.
اكسیدهای نیتروژنی در فرضیه های تشكیل حیات در اقیانوس های عمیق احتمالاً با كربن دی اكسید واكنش می دهند تا نخستین بلوك های مولكولی ایجاد شوند.
فرضیه های دیگر شامل نیتروژن و ریبونوكلئیك اسید یا مولكول های RNA هستند.
دانشمندان معتقدند كه مولكول های آزاد و شناور RNA می توانند سپس تماس با اكسیدهای نیتروژن تهییج شوند. این پروسه امكان دارد نخستین زنجیره های مولكولی زندگی در اقیانوس ها یا حوضچه های كم عمق را تشكیل دهد.
باقی مانده حاصل از تجزیه نیتروژن در جو زمین سبب تولید فراوان اكسید نیتروژن در آب ها می شود. دانشمندان می گویند چنین رخدادی زمانی رخ می دهد كه رعد و برق انرژی كافی تولید می كند و مولكول های نیتروژن موجود در اتمسفر را می شكند.


مطالعه جدید MIT دو اثر قابل توجه را شناسایی كرده است كه می توانسته بخش بزرگی از اكسیدهای نیتروژن موجود در اقیانوس ها را از بین ببرد. بدین صورت كه نور ماورا بنفش و آهن محلول احتمالاً غلظت نیتروژن در اقیانوس را كاهش داده اند و تركیبات اكسید نیتروژن كه حالا تجزیه شده بودند بعنوان نیتروژن گازی به اتمسفر بازگشته اند.
در صورتی كه در حوضچه های كم عمق، نور ماورا بنفش و آهن محلول تأثیر كمتری بر غلظت اكسیدهای نیتروژن داشته اند و تركیبات و مولكول ها را قادر ساخته تا پیدایش نخستین موجودات زنده را ممكن و تسریع كند.
رنجان اظهار داشت: مولكول ها بخشی اجتناب ناپذیر از محیط زیست بوده اند، اما اینكه آیا آنها منشأ پیدایش حیات بوده اند چیزی است كه دانشمندان هنوز در كوشش برای كشف آن هستند.
وی ادامه داد: در واقع هیچ لحظه دقیقی برای پیدایش حیات وجود ندارد، بلكه تشكیل زندگی بر روی زمین بیشتر شبیه به ایجاد صبورانه یك تصویر كامل شامل چندین قطعه پازلی است. بطور كلی بنظر می رسد وقوع این اتفاقات در حوضچه ها و تالاب های كم عمق آسان تر از اقیانوس ها بوده است.



1398/01/26
15:30:03
5.0 / 5
4241
تگهای خبر: تولید , ساخت , فناوری , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات