۱۰ نمونه از حضور پررنگ هوش مصنوعی در زندگی روزمره
به گزارش دیجیتالر هوش مصنوعی، نقش مهمی را در زندگی روزمره مردم سراسر جهان بر عهده دارد و تأثیر آن به اندازه ای است كه نمی توان زندگی را بدون وجود هوش مصنوعی تصور كرد.
به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا و به نقل از فوربس، هنگامی كه صحبت از هوش مصنوعی به میان می آید، شاید این طور تصور شود كه هوش مصنوعی فقط مبحث مورد تمركز غول های فناوری است و تاثیری بر زندگی روزمره ندارد اما واقعیت این است كه هوش مصنوعی می تواند زندگی بیشتر مردم را تحت تأثیر قرار دهد.
در این گزارش، به بهترین نمونه های استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره اشاره می شود.
فناوری تشخیص چهره در تلفن همراه
یكی از اولین ابزاری كه همه افراد از هنگام بامداد با آن سر و كار دارند، تلفن همراه می باشد. هنگامی كه قفل تلفن همراه با كمك فناوری های بیومتریك مانند فناوری تشخیص چهره باز می شود، از هوش مصنوعی استفاه می كند.
در فرایند تشخیص چهره، حدود ۳۰ هزار نقطه مادون قرمز نامرئی روی چهره قرار می گیرند و تصویر او را ثبت می كنند. سپس سیستم تشخیص چهره با كمك الگوریتم های یادگیری ماشینی، چهره ثبت شده را با تصاویر ذخیره شده از چهره مالك تلفن همراه مقایسه می كند تا تشخیص دهد فردی كه قصد باز كردن قفل تلفن را دارد، مالك آن است یا خیر.
رسانه های اجتماعی
خیلی از افراد بعد از باز كردن قفل تلفن همراه خود، به بررسی حساب خود در رسانه های اجتماعی مانند توئیتر می پردازند تا در جریان رخدادهای جدید قرار بگیرند. هوش مصنوعی نه تنها برای شخصی سازی آنچه كاربر در این رسانه ها می بیند، به كار می رود بلكه اخبار دروغین را شناسایی می كند و یادگیری ماشینی هم از "قلدری كامپیوتر ای"(Cyberbullying) پیشگیری می كند.
فرستادن ایمیل یا پیامك
بیشتر افراد هر روز باید یك یا چند ایمیل بفرستند. پلت فرم هایی مانند "گرامرلی"(Grammarly) كه برای بهبود متن ابداع شده اند، می توانند با بررسی ایمیل و پیدا كردن خطاهای آن، به بهتر نوشتن ایمیل كمك كنند. چنین ابزاری برای انجام دادن كار خود، از هوش مصنوعی و "پردازش زبان طبیعی"(NLP) استفاده می نمایند.
بعد از دریافت پیام ها، "فیلترهای هرزنامه" یا "اسپم فیلترز"(spam filters)، هوش مصنوعی را به كار می برند تا ایمیل های مشكوك را شناسایی كنند. نرم افزار آنتی ویروس هم از هوش مصنوعی برای محافظت از حساب كاربر در ایمیل استفاده می نماید.
جستجو در گوگل
هم اكنون بیشتر افراد نمی توانند حتی یك روز خویش را بدون جستجو در گوگل سپری كنند. موتورهای جستجو بدون كمك هوش مصنوعی نمی توانند به بررسی كل اینترنت بپردازند و پاسخی به كاربر عرضه كنند.
برخی تبلیغاتی كه به نظر می آید همیشه در تعقیب كاربر هستند هم با كمك هوش مصنوعی فعال می شوند. این تبلیغات، بر مبنای سابقه جستجوی كاربر و مطالبی كه به نظر می آید برای كاربر ارزمند هستند، فعال و شخصی سازی می شوند.
دستیارهای صوتی دیجیتال
دستیارهای صوتی دیجیتال معمولا می توانند اطلاعات بسیاری را در مورد موضوعات گوناگون در اختیار كاربر خود قرار دهند و به سرعت در حال تبدیل شدن به ابزاری هستند كه زندگی بدون آنها ممكن نیست.
این ابزار از "سیری"(Siri) و "الكسا"(Alexa) گرفته تا "گوگل هوم"(Google Home)، از روش پردازش زبان طبیعی استفاده می نمایند كه مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.
ابزارهای هوشمند خانگی
خانه ها به تدریج در حال هوشمند شدن هستند. حالا خیلی از افراد، ابزاری مانند ترموستات های خانگی هوشمند را به كار می گیرند تا اولویت های خود در گرما و سرما و عادت های روزانه را به آنها آموزش دهند. این ابزار هوشمند بعد از یادگیری عادت های كاربر می توانند دمای مورد نظر او را تنظیم كنند.
ابزاری مانند یخچال هوشمند هم می توانند لیستی از اقلام مورد نیاز كاربر را بر مبنای موجودی یخچال او عرضه كنند و او را در جریان احتیاجات روزانه بگذارند.
رسیدن به مقصد با هوش مصنوعی
ابزاری كه به سفر كمك می كنند، امكاناتی بیشتر از نقشه عرضه می دهند. سرویس هایی مانند "گوگل مپس"(Google maps) و اپلیكیشن های مخصوص سفر جهت بررسی عبور و مرور و شرایط آب و هوا، از هوش مصنوعی استفاده می نمایند.
امكان دارد خودرویی كه كاربر برای رفتن به محل كار از آن استفاده می نماید، فناوری های مخصوص كمك به راننده را شامل شوند. بعضی از افراد هم ترجیح می دهند از خودرو های خودران شركت هایی مانند "ویمو"(Waymo) استفاده كنند. همه این خدمات، كار خویش را با كمك هوش مصنوعی انجام می دهند.
بانكداری هوشمند
هوش مصنوعی هم اكنون در سیستم بانكداری هم به كار می رود و می تواند به افزایش ایمنی كار و تشخیص بعضی از خطاهای احتمالی كمك نماید. هنگام واریز پول به یك حساب با كمك تلفن همراه و ورود به حساب، از هوش مصنوعی استفاده می شود. هنگام پرداخت صورتحساب غذا و یا خرید هم معمولا از هوش مصنوعی استفاده می شود.
خرید هوشمند
هنگامی كه صحبت از خرید به میان می آید، نام "آمازون"(Amazon) كه بزرگترین فروشگاه آنلاین آمریكا است، خودنمایی می كند. چنین فروشگاه هایی، كاربران را پیوسته در معرض هوش مصنوعی قرار می دهند.
الگوریتم های خرید مبتنی بر هوش مصنوعی، اولویت ها و علاقه های كاربران را در خرید یاد می گیرند و پیشنهاداتی را در این حوزه عرضه می دهند. آمازون، الگوریتم ها و ارزیابی های پیشبینی كننده ای را در این حوزه عرضه می كند و به كاربران امكان می دهد كه خرید خویش را با یك كلیك انجام دهند.
اپلیكیشن های تماشای فیلم
سرویس های پخش فیلم و سریال می توانند سرگرمی خوبی بعد از بازگشت از محل كار باشند. این سرویس ها هم مانند خیلی از سرویس های هوشمند، مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و بر مبنای سابقه تماشای فیلم، پیشنهاداتی را به كاربر عرضه می دهند. در واقع می توان اظهار داشت كه حدود ۸۰ درصد آنچه كاربران تماشا می كنند، بر مبنای پیشنهادات این اپلیكیشن ها صورت می گیرند.
با عنایت به همه مواد و نمونه های ذكر شده می توان اظهار داشت كه زندگی امروز بدون وجود هوش مصنوعی، غیر ممكن است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب