ناسا امروز اسپیتزر را بازنشسته می كند

ناسا امروز اسپیتزر را بازنشسته می كند به گزارش دیجیتالر آژانس فضایی آمریكا(ناسا) اعلام نمود امروز (۳۱ ژانویه ۲۰۲۰) تلسكوپ فضایی ˮاسپیتزرˮ(Spitzer) را بعد از ۱۶ سال فعالیت بازنشسته خواهد نمود تا سال آینده تلسكوپ فضایی ˮجیمز وبˮ جای آنرا بگیرد.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ناسا امروز تلسكوپ فضایی "اسپیتزر"(Spitzer) را بعد از ۱۶ سال خاموش می كند. این رصدخانه فضایی از زمان شروع به كار در سال ۲۰۰۳، از تصویربرداری از بعضی از قدیمی ترین ستارگان جهان گرفته تا كشف نور منعكس شده از سیارات فراخورشیدی را ممكن ساخته و اكتشافات پیشگویانه ای در مورد جهان انجام داده است.
پیش از این قرار بود "اسپیتزر" در سال ۲۰۱۸ خاموش شود، اما به علت به تعویق افتادن پرتاب تلسكوپ فضایی "جیمز وب"(James Webb) كه مقرر است جانشین "اسپیتزر" باشد، به كار خود ادامه داد. حالا با نزدیك شدن به زمان پرتاب تلسكوپ فضایی "جیمز وب" ناسا تصمیم گرفته است مأموریت "اسپیتزر" را به پایان برساند.
هر دو تلسكوپ "اسپیتزر" و "جیمز وب" طیف مادون قرمز اشعه الكترومغناطیسی را كه نوری است كه انسان به صورت كلی نمی تواند آنرا ببیند، رصد می كنند. این امر بسیار مفید می باشد، چونكه اجرام زیادی در فضا مانند سیارات فراخورشیدی و ستاره های كوتوله قهوه ای وجود دارد كه برای تلسكوپ های نور مرئی خیلی كم نور هستند.
دانشمندان با تلفیق داده های مادون قرمز "اسپیتزر" با تصاویر نور مرئی تلسكوپ فضایی "هابل" می توانند نمایشی كامل تر از فضا داشته باشند.


سنسورهای مادون قرمز "اسپیتزر" هم در این ۱۶ سال به آن در تحلیل گرد و غبار میان ستاره ای كمك كرده اند. ذراتی كه گرانش با گذشت زمان بسیار زیاد آنها را به هم نزدیك می كند و سرانجام ستاره ها و سیاره ها را تشكیل می دهد. تجزیه و تحلیل تركیبات شیمیایی این گرد و غبارها به ناسا كمك كرده است كه در مورد تركیب آنها و منشاء منظومه شمسی اطلاعات بیشتری كسب كنند.
"اسپیتزر" به لطف كمك در كشف سیاره های به اندازه زمین در منظومه "تراپیست-۱"(Trappist-۱) كه ۳۹.۶ سال نوری از منظومه شمسی ما فاصله دارد، توجه عموم را به خود جلب كرد. این رصدخانه فضایی شواهدی از دو سیاره در حال گردش به دور یك ستاره را تأیید كرد و سپس پنج سیاره فراخورشیدی خاكی را در این منظومه یافت.
این رصدها باعث تحولاتی در رصد فضایی شد و به مردم برای یافتن سیارات قابل سكونت امید داد. چیزی كه هنوز هم دور از ذهن است، اما امكان دارد آن چنان كه به نظر می آید، غیرقابل تصور نباشد.


در حالیكه امروز، بازنشسته كردن "اسپیتزر" امكان دارد برای دانشمندان و ستاره شناسان روز تلخی را رقم بزند، اما تلسكوپ فضایی "جیمز وب" نوید آینده ای روشن می دهد. این تلسكوپ جدید دارای سنسورهای طیف مرئی و مادون قرمز است و از "اسپیتزر" و "هابل" حساس تر است.
تلسكوپ فضایی "جیمز وب" به ستاره شناسان كمك می نماید تا درك كنند كهكشان ها چگونه شكل می گیرند، چرا خیلی از كهكشان ها دارای ابرسیاهچاله هستند و حتی می تواند به یافتن منشا حیات كمك نماید. تلسكوپ فضایی "جیمز وب" مقرر است در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود.



1398/11/11
12:50:43
5.0 / 5
4154
تگهای خبر: ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات