تأثیر نوع كتاب های غیر درسی بر نمرات امتحانات مدرسه!

تأثیر نوع كتاب های غیر درسی بر نمرات امتحانات مدرسه! به گزارش دیجیتالر نتایج یك مطالعه جدید و گسترده نشان داده است نوع كتاب های غیر درسی كه كودكان و نوجوانان روزانه برای خواندن انتخاب می كنند، بر نمره امتحانات مدرسه آنها مستقیما تأثیر می گذارد.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، براساس یك مطالعه جدید و بزرگ كه توسط دانشگاه مالاگا و كالیفرنیا لس آنجلس(UCL) انجام شده است، چیزی كه كودكان و نوجوانان در خارج از مدرسه می خوانند، مستقیماً بر عملكرد تحصیلی آنها تأثیرگذار است.
این تحقیق شامل بررسی بیشتر از ۴۳ هزار دانش آموز است كه یك مرتبه در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی و سپس باردیگر در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی، شواهد قابل توجهی را عرضه می دهد در خصوص اینكه دانش آموزانی كه از خواندن كتاب های با كیفیت بالا به شكل روزانه لذت می برند، در آزمون های مدرسه نمره بالاتری می گیرند.
میانگین نمرات دانش آموزانی كه كتاب می خوانند، به صورت قابل ملاحظه ای بالا رفت.
این مطالعه هیچ مزیت مشابهی را برای دانش آموزانی كه روزانه روزنامه، كتاب های مصور یا مجلات می خواندند، نشان نداد و تأثیر خواندن كتاب های با كیفیت تنها با خواندن داستان های كوتاه مشابهت هایی داشت.
این یافته ها نتایج مهمی برای والدین، معلمان و سیاست گذاران آموزشی دارد و این گروه تحقیقاتی بین المللی سفارش می كند كه جوانان وقت مطالعه خویش را صرفاً به كتاب اختصاص دهند.
"جان جریم" یكی از محققان این مطالعه می گوید: ما شاهد افزایش بیشتر از ۱۰ درصدی نمرات این دانش آموزان بودیم. در دنیای دیجیتالی به صورت فزاینده ای مهم این است كه جوانان تشویق شوند كه وقت خویش را به خواندن كتاب های خوب اختصاص دهند.
وی ادامه داد: دیگر اشكال خواندن كه كمتر پیچیده هستند و ذهن خواننده را كمتر درگیر می كنند، بعید به نظر می آید كه همان مزایا را برای رشد شناختی دانش آموز به ارمغان بیاورد و نباید بعنوان بخشی از زمان مطالعه آنها حساب شود. این امر بخصوص برای دانش آموزانی كه نمرات پایینی كسب می كنند، بسیار مهم می باشد.
"لوئیس آلخاندرو لوپز-آگودو" سرپرست این مطالعه از دانشگاه مالاگا اظهار داشت: خواندن یك مهارت اساسی است كه در كل زندگی ما نقشی اساسی كلیدی دارد. نتایج ما شواهدی را عرضه می دهد كه نشان داده است نه تنها اینكه نوجوانان كتاب می خوانند یا نه مهم می باشد، بلكه اینكه چه چیزی می خوانند هم مهم می باشد.
قبلاً مشخص شده است كه میزان زمانی كه كودكان هنگام خواندن می گذرانند به پیشرفت مهارت های سوادآموزی آنها كمك می نماید. این قابلیت با تمرین و با تلاش بیشتر برای متون طولانی تر و چالش برانگیزتر افزایش می یابد.
باآنكه تابحال كمتر مطالعه ای بر این مساله تاكید كرده بود كه نوع مطالبی كه كودكان برای خواندن انتخاب می كنند بر دستاوردهای آنها در مدرسه تاثیر دارد.
نتایج این مطالعه نشان داد كودكان هرچه بیشتر كتاب بخوانند، در امتحانات مدرسه بهتر عمل می كنند، اما این اثر در مورد كتاب های مصور، روزنامه ها و مجلات صادق نیست.
این در شرایطی است كه مزایایی در خواندن داستان های كوتاه برای كودكانی كه حداقل یك مرتبه در ماه آنها را می خوانند، دیده شد، اما محققان به این نتیجه رسیدند كه افزایش تعداد این موارد به شكل هفتگی یا روزانه بعید است كه فایده بیشتری به همراه داشته باشد.
این مطالعه همینطور الگوهای خوانش را در گروه های مختلف كودكان بررسی كرد:
-به نظر می رسد دختران داستان های كوتاه، كتاب و روزنامه ها را بیشتر از پسران می خوانند، در حالیكه پسران كتاب های مصور و مجلات را بیشتر می خوانند.
-نوجوانان دارای پس زمینه و برآمده از یك خانواده مشوق به مطالعه و تحصیل كرده به صورت كلی انواع متون را بیشتر از دیگران می خوانند.
-دانش آموزان موفق در امتحانات مدرسه در زمان مطالعه غیر درسی خود به مطالعه قصه ها و رمان های كوتاه و كتاب ها می پردازند.
این مطالعه در مجله Oxford Review of Education انتشار یافته است.




1398/12/12
19:35:29
5.0 / 5
4016
تگهای خبر: آموزش , دیجیتال , كیفیت , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات