به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، امیر خوراکیان اظهار نمود: باتوجه به افزایش استفاده مخاطبان از پلت فرم های نشر دیجیتال همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور سند ساماندهی و توسعه نشر دیجیتال در کشور بعنوان راهبردی اساسی در امتداد توسعه این صنعت تهیه و تصویب می شود.
وی اظهار داشت: کتاب های الکترونیکی و کتابخوان های دیجیتال، حوزه چاپ و نشر کتاب کاغذی در ایران را مانند سایر کشورهای جهان دستخوش تحول کرده است که این مهم به سبب شیوع ویروس کرونا با افزایش شایان توجهی به سبب حضور افراد در فضای مجازی و استفاده بیشتر از پلت فرم های آن نظیر پلت فرم های نشر دیجیتال، روبرو بوده است.
خوراکیان درباب تاثیر شیوع ویروس کرونا بر این صنعت اشاره کرد: در این بازه زمانی با رشد حدود سه برابری مراجعات کاربران به پلت فرم های کتاب دیجیتال مواجه بوده ایم که اتفاق خوبی برای اقتصاد و فرهنگ در این عرصه بوده است و در همین راستا حمایت خوبی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به پلت فرم های عرضه کتاب دیجیتال انجام شد که سبب شد پلت فرم ها با بهره بردن از آن بتوانند تسهیلات ویژه ای در چارچوب تخفیف ها و همین طور جشنواره های فروش در اختیار مخاطبان قرار دهند و جذب حداکثری مخاطبان را داشته باشند.
توسعه نشر دیجیتال سبب افزایش ارتباطات فرهنگی در منطقه است
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: در این بازه تولیدات آماتوری کتاب دیجیتال خصوصاً کتاب صوتی و تدوین آن در مقایسه با تولید حرفه ای کتاب دیجیتال رشد بیشتری داشته است و همین طور بر طبق بررسی های میدانی انجام شده، در دوره شیوع ویروس کرونا با مراجعه بیشتر کاربران فارسی زبان از خارج از کشور مواجه بوده ایم که این به سبب نبود پلت فرم تخصصی نشر کتاب دیجیتال در کشورهای همسایه دارای جمعیت فارسی زبان، نفوذ پلت فرم های محتوایی همچون پلت فرم های نشر کتاب در لایه های عمیق اجتماعی کشورهای همسایه است.
خوراکیان با اعلان اینکه باید از این فرصت استفاده نمائیم، اضافه کرد: بررسی آمارها و نیازهای ملی، منطقه ای و بین المللی نشان میدهد که ظرفیت رشد و توسعه اقتصادی این صنعت فرهنگی بسیار بالاست و باید به همت بخش خصوصی فعال در این صنعت و حمایت ها و نظارت های بخش دولتی، زمینه رشد کمی و کیفی و صادرات آثار و محصولات کتاب دیجیتال به جهان خصوصا کشورهای همسایه و خصوصاً به ۱۱ کشور فارسی زبان فراهم گردد.
وی اشاره کرد: در سال ۱۳۹۷ در کشور حدود ۹۰ هزار کتاب دیجیتال در بخش خصوصی و دولتی انتشار یافته بود که طبق برآوردهای انجام شده، ۳۳ هزار عنوان کتاب دیجیتال منتشرشده توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۹۷ حدود دو برابر شده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که در جریان انتشار ویروس کرونا، بعضی از پلت فرم های بزرگ، تمرکز خودرا بر فروش کتاب دیجیتال با قیمت بسیار پایین و تامین مالی خود بوسیله درآمدهای ناشی از تبلیغات گذاشتند، اظهار داشت: در سال های اخیر با توسعه و گسترش پلت فرم های فروش کتاب دیجیتال در کشور، شاهد رشد چشم گیر استفاده از کتاب دیجیتال روی گوشی تلفن همراه بوده ایم.
خوراکیان اضافه کرد: طبق برآوردهای انجام شده در سال ۱۳۹۷حدود ۷۰۰ هزار کاربر فعال روزانه در پلت فرم های کتاب دیجیتال حضور داشتند که این آمار خصوصاً در فروردین ماه ۱۳۹۹ به سبب انتشار ویروس کرونا، به عدد ۱۲۰۰ کاربر فعال روزانه رسیده است. در همین راستا، حجم بازار کتاب دیجیتال با رشد حدود سه برابری از حدود رقم ۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به حدود ۶۰ میلیارد تومان رسیده است که رشد بسیار قابل توجهی بشمار می رود.
وی با بیان این که در سال ۲۰۱۹ بازار جهانی کتاب، رقم ۱۸.۳ میلیارد دلار فروش کتاب دیجیتال را ثبت نمود و نسبت به سال قبل که این رقم حدود ۱۳ میلیارد بوده، رشد حدود ۴۰ درصدی داشته است، اضافه کرد: طبق آمارهایی که در سال ۲۰۱۹ انتشار یافته است، ۹ درصد از بازار کتاب جهان به کتاب دیجیتال اختصاص داشته است. این رقم در مورد ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۰.۵ درصد و در سال ۱۳۹۷ طبق پیش بینی صورت گرفته حدود یک درصد و تا اختتام فروردین ماه سال جاری حدود ۲ درصد بوده است. در سال ۱۳۹۷ بازار کتاب چاپی در ایران ۲۶۰۰ میلیارد تومان بوده و این رقم با رشد خیلی کم تا اختتام فروردین ماه ۱۳۹۹ حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اعلان اینکه تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران و همین طور کاهش مراجعه به فروشگاه های کتاب خصوصاً در بازه زمانی شیوع ویروس کرونا از دلیلهای عمده این کاهش بوده اند، اظهار نمود: هم اکنون ۳۰ درصد از سهم بازار کتاب دیجیتال جهان در اختیار آمریکا، ۱۷ درصد چین، ۸ درصد آلمان، ۵ درصد ژاپن، ۴ درصد انگلستان، ۳ درصد فرانسه است و سایر کشورها مجموعا ۳۳ درصد از سهم این بازار را در اختیار دارند.
ساماندهی نشر دیجیتال با هدف دستیابی به ضریب نفوذ ۱۰ درصدی در بازار ایران
خوراکیان با اعلان اینکه ضریب نفوذ کتاب دیجیتال در جهان بطور میانگین ۱۳ درصد است و در ایران در آخر فروردین ماه ۱۳۹۹ به حدود ۱.۴ درصد رسیده است، اظهار داشت: نسبت کتاب کاغذی به کتاب دیجیتال در ایران حدود ۹۴ درصد است و این نشان میدهد فرهنگ سازی و تلاش جهت ارتقا سرانه استفاده از کتاب دیجیتال در ایران لازم است و لازم است تا دستیابی به ضریب نفوذ ۱۰ درصدی انواع کتاب دیجیتال در بازار ایران بعنوان راهبردی مهم و اساسی در برنامه ریزی های کلان در نظر گرفته شود.
وی در تشریح مدلهای متنوع از کتاب های دیجیتال در بازار ایران اعلام نمود: بعد از کتاب های چاپ کاغذی در سال های اخیر استقبال کاربران از کتاب های صوتی در این حوزه قابل توجه بوده است و همین طور این بازار شامل کتاب های دیجیتال فقط دارای متن، کتاب های دیجیتال شامل متن و تصویر، کتاب های دیجیتال به همراه تصاویر متحرک، کتاب های دیجیتال با امکانات صوتی و دیجیتال، کتاب های ویدئویی شامل صوت، تصویر و متن در چارچوب فیلم، کتاب های دیجیتال دارای محتوای چند رسانه ای و کتاب های تعاملی است
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که کسب وکار در حوزه صنعت کتاب دیجیتال در جهان و ایران دارای مدلهای مختلف بوده که فراگیرترین آنها فروش اشتراک است، اشاره کرد: روش به امانت سپردن کتاب دیجیتال یکی از روش های موثر و ارزان دسترسی به کتاب دیجیتال است که می تواند در کتابخانه های عمومی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد ولی هم اکنون این روش در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و باید برای تقویت این بخش اقدام گردد.
خوراکیان اظهار داشت: به روزرسانی ساختار، مقررات، بخشنامه ها، ضوابط نشر، نظام های تشویق و حمایت متناسب با تحولات حوزه نشر دیجیتال از راهبردی مورد توجه مرکز ملی فضای مجازی در تقسیم کار ملی است و پیاده سازی نظام رتبه بندی محصولات حوزه نشر دیجیتال اقدامی ضروری در امتداد توسعه این صنعت در کشور است.
منبع: digitaler.ir