سردرگمی در حوزه استخراج رمزارزها

سردرگمی در حوزه استخراج رمزارزها دیجیتالر: رئیس کارگروه رمزارز و بلاک چین کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی بر این باور است در حوزه استخراج رمزارز در بدنه دولتی و حاکمیتی نوع سردرگمی حاکم است و قوانین مصوب کنونی در تضاد با مفهوم صنعتی رمزارزهاست.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، در ایام گذشته بحث استخراج رمزارز در کنار افزایش بهای بیت کوین در بازارهای جهانی بسیار مطرح است. در صورتیکه انجمن بلاک چین ایران در ماه های اخیر فعالیت گسترده ای در حوزه تصویب قوانین متناسب با واقعیت رمزارز در ایران داشته است، برخی نیز فعالیت موازی در پیش گرفته اند. در این راستا و برای روشن شدن وضعیت رمزارز و موضوع قوانین آن، محمدرضا شرفی -رییس کارگروه رمزارز و بلاک چین کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران- درباره شرایط قانونگذاری و نقش بخش خصوصی با فدراسیون فاوا گفت و گو کرده است.
او با اشاره به افزایش قیمت برق مصرفی ماینرها توسط وزارت نیرو، با اعلان اینکه با تعرفه مصوبه تیر ماه سال قبل هیئت دولت، تولید رمزارز با چنین قیمت گذاری توجیه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: برای ذکر تعرفه در هیئت دولت، وزارت نیرو زمینه ای اجرا کرد که تعرفه ای نامعقول در تصویب نامه هیئت دولت درج شود. با این تعرفه اصلاً چنین فعالیتی بی مدلول شده و فاتحه اش خوانده است. آنچه حالا اعمال می شود مصوبه هیئت دولت نیست. وزارت نیرو نوساناتی در قیمت برق ایجاد و تعادلی به وجود آورده تا بشود کار کرد. این تعرفه به هر حال منطقی نیست. ضمانتی برای پابرجا بودن این وضعیت در آینده نیز وجود ندارد.

این سیستم تعرفه گذاری هیچ جای دنیا معمول نیست
رئیس کارگروه رمزارز و بلاک چین کمیسیون فاوا افزود: فعالان این صنعت تحت شرایط قابل اتکا برای سرمایه گذاری نیستند و تا چنین باشد صنعت توسعه پیدا نمی کند و سرمایه گذاری برای این مهم پیدا نمی گردد. کسانی که تازه سرمایه گزاری نموده اند به صورتی گرفتار این صنعت شدند و مجبور به ماندن شدند؛ چون سرمایه شان درگیر است. این سیستم تعرفه گذاری هیچ جای دنیا معمول نیست. تعرفه گذاری حامل های انرژی در همه کشورها از توازنی منطقی برخوردارست که در شیوه ایران سنخیتی نمی بینیم. تعرفه ای که برای این صنعت در نظر گرفته شده است عجیب است و بدعتی در تعرفه گذاری بشمار می رود.
شرفی در پاسخ به اینکه آیا وزارت صمت تولید رمزارز را بعنوان یک پروسه تولیدی صنعتی به رسمیت می شناسد، بیان کرد: وزارت صمت در اصل مسوول رسمیت بخشیدن به این امر نیست. این فعالیت در مصوبه هیئت دولت بعنوان صنعت رسمیت یافته است. بعنوان یک واحد تولیدی در مصوبه تیرماه سال قبل از این فعالیت یاد شده و وزارت صمت مسئول است تا صنعت رمز ارز در راه تعیین شده حرکت نماید. این صنعت را زیر نظر وزارت صمت قرار دادند و وزارت صمت متولی صدور مجوزها و پروانه بهره برداری و نظارت است.
وی در پاسخ به اینکه چرا تعرفه حامل های انرژی، تعرفه ای همانند دیگر صنایع ندارد، اظهار داشت: واقعا معین نیست و بنا بر این گفتم با بدعت جدیدی مواجه شدیم. ما تعریف از یک فعالیت ارائه می نماییم اما این فعالیت را شامل شرایط آن تعریف نمی نماییم و مشمول هیچ یک از فاکتورهای تعریف شده در صنعت کشور نمی نماییم. کلاً حاکمیت سردرگم است. در کشور نه فقط صنعت رمزارز یا بلاک چین، تکنولوژیهای جدید با نوعی بداخلاقی و ناملایمت و کج خلقی روبه رو می شود. شاید بدین دلیل که درکش برای ساختارها و سازمان ها و سیستم حاکمیتی دشوار است و حاضر نیستند جایی که نیاز به ارتقا فنی دارد را به روزرسانی کنند.
از طرفی بنظر می رسد با این تعاریف باید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی این حوزه باشد. هر چند هر از گاهی در حوزه رگولاتوری صحبت هایی می شود؛ اما در نهایت این وزارتخانه در موقعیت منفعلانه ای قرار دارد. با این وجود افرادی که وارد این صنعت می شوند به احتمال زیاد گرفتار نوعی سردرگمی می شوند که فعالیتشان ذیل کدام وزارتخانه تعریف می شود و در نهایت آنکه متولی امر برایش معین نیست.

وزارت ارتباطات کمترین تاثیر را در موضوع رمزارزها داشته است
رئیس کارگروه رمزارز و بلاک چین کمیسیون فاوا درباره این مساله اشاره کرد: نهادهای زیادی در این مساله درگیر شده اند هم وزارت نیرو و هم صمت و هم شرکت ملی گاز با توجه قیمت گذاری گاز برای تولید برق. اتفاقاً کمترین تأثیر را هم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شاهدیم. متأسفانه کمترین حضور را در این عرصه داشتند. ساختارهای موجود در کشور ما قدیمی است و به روز نشده، ساختاری تعریف شده و دهه ها همان را دنبال کردیم که بر طبق شرایط و نیاز جامعه به روزرسانی و منطبق نشده است.
شرفی درباره موانع فعالیت این حوزه اظهار نمود: اگر از پایه بنگریم ساختارها و نهادهای شکل گرفته در کشور، مدیریت و عملکردهایشان به صورت جزیره ای تعریف شده است. هر نهاد یک قسمتی و حوزه اختصاصی دارد که اجازه ورود دیگری به حیطه مدیریتی خود نمی دهند و شکل گیری کار مشترکی بین نهادها خیلی مشکل و گاهی ناممکن است. ما قوانین خوبی داریم؛ ولی این قوانین اجرا نمی گردد.
وی افزود: برای مثال طرح «پنجره واحد» تصویب گردید، بر طبق این مقررات اگر فعالیتی نیازمند ستاندن مجوز و نظارت و ارائه خدمت از چند نهاد است، آنان باید در یک سامانه مشترک آنرا عرضه کنند. با حضور یک نهاد بعنوان متولی اصلی و نهاد محوری در سامانه واحد. اما در عمل این اتفاق نیافتاده است، اگر بخش خصوصی بخواهد با رگولاتور یا متولی یا نهادهای ارائه دهنده خدمات روبه رو شود باید بجای یک سامانه باید تک تک با همه نهادها جداگانه تعامل کند و مجبور به چرخیدن در همه اداره ها شود.
در اروپا نهاد بانک مرکزی اتحادیه موضوع رمزارز را زیر چتر خودش قرار داده است. رئیس کارگروه رمزارز و بلاک چین کمیسیون فاوا درباره اینکه چرا بانک مرکزی ایران چنین ورودی نداشته است؟ اظهار داشت: در خیلی از کشورها نظارت صورت می گیرد؛ ولی به مدلول ورود حتمی به رگولاتوری آن نیست. خیلی از کشورها در عین نظارت برایش قانونی ایجاد نکرده اند. با ورود هر فناوری در حوزه قانون گذاری پیش قدم هستیم؛ اما در بحث راندمان و بهره برداری از منافعش آخرین کشور می شویم. چون با ورود به بحث قانونگذاری آنقدر متولیان مختلف وارد زمین بازی می شوند که تا رسیدن به انتها بازی و دقیقه نود ما خیلی از فرصت ها را از دست داده ایم.

فناوری های نوین چرخه عمر کوتاهی دارند
شرفی با اعلان اینکه تکنولوژی های جدید بسیار چرخه عمر کوتاهی دارند و دوره بلوغشان سریع فرامی رسد، اضافه کرد: اگر نتوانیم ساختار سنتی خودرا دراین زمینه به روز نماییم، همه فرصت ها را از دست می دهیم. کشورهای دیگر حالا در حال استفاده از این فرصت ها هستند. هنرشان آنست که تهدیدها را هم به فرصت ها تبدیل می کنند. این تبدیل تهدید به فرصت در دنیای امروز تأثیرگذار است و سبب پیشرفت و تعالی یک کشور می شود.
وی با اشاره به فعالیت موازی بخش خصوصی همچون سازمان نظام صنفی کامپیوتری و اتاق بازرگانی در حوزه رمزارزها بیان کرد: شاید دولت هم دوست داشته باشد با یک صدای واحد روبه رو باشد. به هر حال هر کسی در جامعه عهده دار یک نقشی می شود. من نمی گویم متولی کیست یا اینکه باید حتما یک متولی وجود داشته باشد. البته جالب اینجاست در سطح حاکمیتی چند متولی وجود دارد؛ اما خود حاکمیت توقع دارد در بخش خصوصی یک متولی توانایی دفاع از منافع بخش خصوصی را داشته باشد.
رئیس کارگروه رمزارز و بلاک چین کمیسیون فاوا با اعلان اینکه ساختار به صورتی است که سیستم رگولاتور بخش خصوصی را رقیب می داند تا رفیق، افزود: این نگرش طبیعتاً منجر می شود بخش خصوصی در دفاع از منافع خودش وضعیت های متفاوتی به خود بگیرد. بدون شک اگر شما قصد وارد شدن به چنین رقابتی داشته باشید، امکان برنده شدن نیست. وزارت نیرو خواهان رسیدن به سود حداکثری به هر قیمتی است، حتی به قیمت نابودی یک صنعت. از آن سمت نهادهای دیگر رویکردهای خودشان را دارند. شاید مدیریت نهادها و بحث رگولاتوری نیاز به دگردیسی دارد. ما نتوانستیم با این تغییر شرایط تطبیق دهیم. نگرش مدیریتی باید جایی خودش را با تغییر نگرش مواجه کند.
شرفی اشاره کرد: در بخش خصوصی هم شاهد ذهنیت تمامیت خواهی هستیم. ذهنیت تمامیت خواهی فردی در ساختار شرکتی و نهایتاً در سازمان ها و انجمن ها نمود می یابد. کسب امتیاز و رقابت بر سر کسب حداکثری سهم در جامعه و عضوگیری نیز از همین موضوع نشات می گیرد. اگر سازمان به کسب امتیازات در حیطه عملکرد و چهارچوب تعریف شده سازمان و تشکل خود قانع باشد بخش خصوصی نیز می تواند تاثیرات لازم را برای تعالی اقتصاد و منافع مردم و فعالان بخش اقتصادی کشور دارا باشد.

شعار یکپارچگی و اتحاد جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است
وی اشاره کرد: در بسیاری موارد شعار ایجاد یکپارچگی و اتحاد در نهادهای بخش خصوصی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و وقتی برای ایجاد اتحاد و به قصد هم اندیشی دست دراز می نماییم، شاهد نگاهی یک جانبه گرایانه هستیم. قصد نقد فرمایشات شخص خاصی را ندارم، اما در مصوبه دولت مشخصاً بهره گیری از این ابزار در تجارت خارجی مجاز شمرده شده حال آنکه اتاق بازرگانی مشخصا ساختار موثر و تعریف شده در این حوزه می باشد. ای کاش ممکن بود بجای کوشش برای افزایش سهم و گسترش حوزه عملکرد به دنبال حل مشکلات همین اعضا باشیم.
رئیس کارگروه رمزارز و بلاک چین کمیسیون فاوا درباره راهکار برای رفع موانع فعلی و قانونمند کردن حوزه تولید رمزارز، اظهار نمود: ما معتقدیم از ساختار دموکراسی برخورداریم. در صورتیکه دولت، باید کارگزار مردم باشد و باید از بنگاه داری دست بردارد. باید مدلول مدیریت هوشمند را درک کند. عملاً تصدی گری به مدلول مدیریت در سیستم جا افتاده است. هر روز هم می بینیم که دولت برخلاف شعارش بجای کوچک تر شدن بزرگتر می شود.
شرفی وجود رانت را یکی از اشکالات در کشور دانست و بیان کرد: بخش خصوصی هم خودش به خودش رحم نمی نماید. عده ای می ببینند فضای جدیدی باز شده و مساعد است برای گرفتن نقش بزرگ در وهله نخست. بزرگتران در صنایع فضای تنفس به کوچکترها نمی دهد. در رمزارز هم بزرگترها در حال مشخص شدن هستند و جنگ هم از همین رو شروع شده است. از همه ابزار ممکن برای از میدان به در کردن کوچکترها استفاده می نمایند.
ایشان سپس اشاره کرد: در صورتیکه باید یک رقابت، رقابتی عادلانه برای هر کسب وکار و صنعت و فعالیت اقتصادی باشد. انجمن بلاک چین از بعد علمی موضوعات را می نگرد. نظام صنفی کامپیوتری می تواند از وجه کامپیوتری به موضوع ورود کند. مصوبه دولت رمزارزها را فقط در تجارت خارجی مجاز دانسته و بخش خصوصی در این عرصه اتاق بازرگانی است. اینها باید مکمل هم باشند؛ در صورتیکه هر کسی در بخش خصوصی به دنبال قاچ بزرگتر و سهم بیشتری از این صنعت است. متأسفانه تا بدل شدن به یک جامعه مدنی با ساختاری مترقی راه زیادی در پیش داریم.



1399/10/09
23:51:42
0.0 / 5
410
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات