آسیبی که طرح مجلس می زند

آسیبی که طرح مجلس می زند مدیر روابط عمومی فیدیبو با اشاره به اینکه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی لطمه غیرقابل انکاری می زند، از اینکه این طرح چطور میل و انگیزه مخاطبان کتاب را برای مطالعه می کاهد، می گوید.


مهدی محبعلی، مدیر روابط عمومی فیدیبو در گفت و گو با ایسنا، درباب موضع این مجموعه نسبت به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» باتوجه به برخی اظهارنظرها در خصوص فواید اجرائی شدن این طرح برای کسب وکارهای داخلی اظهار نمود: مثل همه کسب وکارهایی که به اینترنت وابسته هستند و شرایط کاری را برای مخاطبان شان بر بستر اینترنت آزاد می بینند، ما هم معتقدیم که چنین طرحی نه فقط نمی تواند به کسب وکارها کمک نماید، بلکه موجب می شود استفاده درست و بهینه از اینترنت کاهش پیدا کند.
او اضافه کرد: باتوجه به اینکه ما به مخاطبان مان محصول فرهنگی ارائه می دهیم و این مخاطبان نیازمند آن هستند که بتوانند در مورد کتاب بنویسند، بخوانند و جست وجو کنند و نظرات مختلف درباره کتاب ها را دربیاورند، محدود کردن فضا، اتفاقی ناگوار برای ما است و طبیعتا با آن موافق نیستیم.
او سپس با اشاره به اهمیت شبکه های اجتماعی توضیح داد: یکی از دلیلهای اصلی این مخالفت این است که سوشال مدیا یا شبکه های اجتماعی گسترده ای که وجود دارد، یکی از مسیرهای معرفی کتاب و دریافت اطلاعات کامل از کتاب و یکی از کانال هایی است که مخاطب می تواند بوسیله آن اطلاعات بیشتر به دست بیاورد و به مطالعه و کتابخوانی ترغیب شود. بر این اساس من فکر می کنم که این طرح می تواند یک لطمه بزرگ به کاربران فیدیبو بزند و ما هم معتقدیم که باید در این طرح بازبینی شود.
محبعلی با اشاره به اینکه کتاب خوراک فرهنگی یک جامعه است، اظهار داشت: وقتی نحوه مطالعه یا دسترسی به نسخه های مختلف کتاب یا ارتباط با نویسندگان از بین می رود، طبیعتا میل و انگیزه مخاطبان کتاب هم برای مطالعه کاسته می شود. بدین سبب باتوجه به اینکه جزییات این طرح بطور شفاف اعلام نشده، اگر بتوانیم شبکه های اجتماعی داخلی را در امتداد حضور شبکه های اجتماعی دیگر پیش ببریم، موجب می شود که مخاطب بتواند فرصت بیشتری را برای مطالعه انتخاب نماید.
وی در عین حال بیان کرد: آسیبی که طرح صیانت می زند، لطمه غیرقابل انکاری است و کسب وکارهای اینترنتی هم گرفتار مشکل می شوند. طبیعتا مخاطبان ما هم گرفتار مشکل می شوند و حتی ممکنست یک بی اعتمادی و تصویر بد از ما پیش مخاطبان مان به وجود بیاید، در صورتیکه ما اعتقاد داریم این فضاها باید باز باشد و نسخه های کتاب های خارجی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد و بتوانند آنها را بخوانند و بوسیله دریچه سوشال مدیا درباره آن ارتباط بگیرند.
مدیر روابط عمومی فیدیبو همین طور درباب این دیدگاه که فضای رقابتی ای که با محدودسازی پلت فرم ها و کسب وکارهای خارجی برای کسب وکارهای داخلی به وجود بیاید می تواند فضای مناسبی باشد نیز توضیح داد: وقتی محصول ارزشمندی داشته باشید که بتواند نیاز مخاطب را برطرف کند، طبیعتا ارزش افزوده ای دارید، ارزش افزوده به تنهایی نمی تواند با داخلی بودن آن باشد. ارزش افزوده باید در خود محصول نهفته شده باشد، فقط اینکه یک محصول ایرانی داریم، به مفهوم برتر بودن نیست. محصول ما باید ارزش افزوده های تکنیکی داشته باشد که این طبیعتا باتوجه به شرایطی که داریم، فعلا امکان پذیر نیست و اگر هم باشد، باید مخاطب را برای انتخاب آزاد گذاشت. اما وقتی مخاطب را محدود کنید، از آن استفاده نمی نماید.
مهدی محبعلی افزود: ما تجربه های مشخصی از پیامرسان های ایرانی که با محدود کردن رقبای خارجی شان به نتیجه نرسیدند، داریم؛ پس بهتر است دراین زمینه هم این روش را در پیش بگیریم و برای مخاطب، انتخاب ایجاد نماییم تا در عین حال بتوانیم برای ایجاد محصولات دیگر که از نظر تکنیکی و فنی هم قواره باشند، در سالهای بعد تلاش نماییم. اینکه یک محصول فقط امکانات شبکه های اجتماعی را داشته باشد، به این معنا نیست که محصول موفقی است، بلکه باید در کارکرد، پشتیبانی و حجم ارتباطی که نیاز دارد هم تامل نماییم.
او که مخاطب کتاب را نیازمند آشنایی با کتاب و نویسنده ها از دریچه های مختلف می داند، اظهار نمود: می توان جنبه های مثبت شبکه های اجتماعی خارجی را در ایران دید که خیلی ها را کتابخوان کرده و سبب شده که خیلی ها با کتاب عجین شوند و در مورد کتاب نقد بخوانند. صفحه های معرفی کتاب بسیار پرمخاطب است و این فرصت در اختیار جوانان و نوجوانان هست که از این طریق با ادبیات باارزش نویسنده ها آشنا گردند.
مدیر روابط عمومی فیدیبو در آخر از واکنش مخاطبان در دوره های محدودیت اینترنت در ایران به گرفتار مشکل شدن آنها اشاره و بیان کرد: چون محصول ما الکترونیک است در چنین شرایطی مشکلات زیادی برایش به وجود می آید و این ما را اذیت می کند. و طبیعتا اکثریت مردم هم با این طرح مخالف اند و ما معتقدیم می شود راهکار بهتری پیدا کرد تا بشود با مخاطب در ارتباط بود. اطلاع رسانی در مورد کتاب، بخش لاینفک ادبیات و فروش کتاب است و اگر این لایه مسدود شود، امکان آشنایی مخاطب با محصول و ارتباطش محدود می شود و این محدودیت به کل کسب وکارهای بازار نشر ضربه می زند و بازار نشر را گرفتار مشکل می کند. پس نیاز است جنبه های خوب سوشال مدیا را در همین کسب وکارها و اطلاع رسانی فرهنگی بدانیم و از نمایندگان نیز درخواست داریم تا این مسائل را درنظر بگیرند.
قبل تر چهار شاعر، عبدالجبار کاکایی، اسماعیل امینی، کریم رجب زاده و رضا اسماعیلی، سینا دادخواه، نویسنده و نیز مدیر «آژانس کتاب» در گفت وگوهایی با ایسنا و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم در اطلاعیه ای نسبت به اجرای این طرح انتقاد کرده بودند.



1400/06/07
13:15:45
5.0 / 5
189
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات