کشف نشانگرهای ژنتیکی که مبتلاشدن به کووید-۱۹ را پیش بینی می کنند

کشف نشانگرهای ژنتیکی که مبتلاشدن به کووید-۱۹ را پیش بینی می کنند پژوهشگران آمریکایی، نشانگرهای ژنتیکی خاصی را کشف کرده اند که می توانند مبتلاشدن به کووید-19 و شدت آنرا پیش بینی کنند.

به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزپستاک، دانشمندان دانشکده پزشکی "دانشگاه کلرادو"(University of Colorado) آمریکا، انواع خاصی از نشانگرهای زیستی ژنتیکی را کشف کرده اند که نه فقط افراد مبتلا به کووید-۱۹ را شناسایی می کنند، بلکه بینش هایی را در مورد شدت بیماری ارائه می دهند و شاید بتوانند یک خلاء بزرگ در حوزه تشخیص کووید-۱۹ را پر کنند.
"کاتلین بارنز"(Kathleen Barnes)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: من باور دارم که این پژوهش، شواهد محکمی را در آزمایش کووید-۱۹ ارائه می دهد که می توان آنها را برای بیماریهای دیگر نیز به کار گرفت. این پژوهش، گامی برای پیشرفت پزشکی دقیق بشمار می رود.
این پژوهش نشان میدهد که سیگنال های خاص برآمده از پروسه "دی ان ای متیلاسیون"(DNA methylation)، در افراد مبتلا به کروناویروس و افرادی که به کروناویروس مبتلا نیستند، متفاوت است. همچنین، این سیگنال ها می توانند شدت بیماری را در مراحل آغازین آن پیش بینی کنند.
دی ان ای متیلاسیون که نقش مهمی در نحوه عملکرد سلول ها دارد، یک ابزار سیگنال دهی اپی ژنتیک بشمار می رود که سلول ها از آن برای خاموش کردن ژن ها استفاده می نمایند. بروز هر اشتباهی در این پروسه می تواند مبتلاشدن به بیماری را در پی داشته باشد.
بارنز باور دارد که توجه به این سیگنال ها می تواند شکافی را که در آزمایش های فعلی کووید-۱۹ وجود دارد، پر کند. بیشتر آزمایش های فوری کووید-۱۹، به سویه های ویروس وابسته هستند و می توانند میزان بالایی از نتایج اشتباه را به همراه داشته باشند. این آزمایش ها نمی توانند دوام و تکثیر ویروس یا نتایج بالینی مبتلاشدن به آنرا پیش بینی کنند. ممکنست آزمایش یک بیمار دارای نشانه های کووید-۱۹، منفی باشد و بیمارانی که بهبود یافته اند، به رغم ناقل نبودن، نتیجه مثبت را از آزمایش دریافت نمایند.
در مقاله این پژوهش آمده است: نیاز فوری به تشخیص های دقیق احساس می شود که می توانند به درک بهتر واکنش میزبان، توسعه واکسن ها و داروهای ضد ویروس کمک کنند. شناسایی افراد مبتلا به کووید-۱۹ که مستعد نوع شدید بیماری هستند، به پزشکان کمک خواهدنمود تا بیماران را بواسطه تصمیم گیری بالینی خود اولویت بندی کنند.
در هر حال، پژوهشگران خاطرنشان کردند که آزمایشی را نمی شناسند که بتواند مرحله بالینی کووید-۱۹ را پیش بینی نماید. آنها با در نظر گرفتن این موضوع، اپی ژنوم را در نمونه های خون افراد مبتلا به کووید-۱۹ و افرادی که مبتلا نبودند، تجزیه و تحلیل کردند.
نمونه های DNA خون، از بیمارانی به دست آمد که از اول مارس ۲۰۲۰ در "مرکز درمانی دانشگاه کلرادو"(UCHealth) بستری شده بودند. پژوهشگران در این بررسی، انواع خاصی از نشانگرهای زیستی ژنتیکی را کشف کردند که مبتلاشدن به کووید-۱۹ و شدت آنرا نشان می داد.
نتایج این پژوهش نشان می دهند که سیگنال های پیشروی بیماری، از شروع پروسه گرفتن خون هنگام ورود به بیمارستان وجود داشته اند. این روش ها به همراه یکدیگر، ظرفیت بررسی ژنوم را برای نظارت بر وضعیت کووید-۱۹ و شدت آن نشان می دهند.
بگفته بارنز، شاید یافته های این پژوهش به ارائه روش جدیدی برای آزمایش کووید-۱۹ بیانجامند.
وی ادامه داد: ما درحال بررسی این مساله هستیم که این پلت فرم را چطور میتوان به روند تشخیص کووید-۱۹ اضافه کرد. ما باور داریم که این امر به شناسایی افرادی که مستعد نوع شدید بیماری هستند، کمک می نماید. این روش می تواند امکان از بین بردن بیماری یا احتمال بدتر شدن آنرا نشان دهد.
این پژوهش، در مجله "Communications Medicine" به چاپ رسید.

1400/08/07