محققان آمریكایی: تماشای بیشتر نمایشگر با اختلال وسواس فکری-عملی در کودکان مرتبط می باشد دیجیتالر: پژوهشگران آمریکایی در مطالعه اخیرشان اعلام کردند، افزایش زمان نگاه کردن به صفحه نمایش با احتمال ابتلای کودکان به اختلال وسواس فکری-عملی مرتبط می باشد. به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، اختلال وسواس فکری-عملی، یا اختلال وسواسی-جبری(OCD) یک اختلال روانی است که در آن فرد افکار خاصی(با نام وسواس فکری: Obsessions) را بطور مکرر تجربه می کند یا نیاز به انجام مکرر اعمال خاصی(با نام وسواس عملی: Compulsions) را احساس می کند تا حدی که موجب پریشانی یا اختلال در عملکرد عمومی فرد می شود. حال پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو در تازه ترین مطالعه شان اظهار نمودند افزایش زمان نگاه کردن به صفحه نمایش با احتمال مبتلاشدن کودکان به اختلال وسواس فکری-عملی مرتبط می باشد. کودکان بیش از هر زمان دیگری در دنیای فناوری دیجیتال غرق شده اند. بیشتر شواهد نشان میدهد که میان تماشای زیاد به نمایشگر و نتایج روانی نامطلوب ارتباطی وجود دارد و این کار موجب افزایش اختلال وسواس فکری-اجباری(OCD) می شود. این عارضه شامل افکار مکرر و ناخواسته و رفتارهای تکراریست که فرد احساس می کند به انجام آنها وادار می شود. این افکار و رفتارهای مزاحم می تواند به شدت برای مبتلایان و افراد نزدیک به آنها آزار دهنده شود. در مطالعه اخیر پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، ارتباط احتمالی بین زمان مشاهده صفحه نمایش و اختلال وسواس فکری-عملی یا اختلال وسواسی-جبری(OCD) را شناسایی نمودند. آنها دریافتند که شانس مبتلاشدن به اختلال وسواس فکری-عملی در ضمن دو سال به ازای هر ساعت بازی ویدیویی، ۱۵ درصد و برای هر ساعت تماشای ویدیو ۱۱ درصد بالا رفته است. "جیسون ناگاتا"(Jason Nagata) نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار اطفال در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، اظهار داشت: کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی های ویدیویی می کنند، احساس می کنند که بیشتر و بیشتر نیاز به بازی دارند و به رغم تلاش نمی توانند دست از کار بکشند. افکار مزاحم در مورد محتوای بازی های ویدیویی می تواند به وسواس یا اجبار تبدیل گردد. تماشای ویدئوها نیز می تواند امکان مشاهده الزامی محتوای مشابه را فراهم آورد و الگوریتم ها و تبلیغات می توانند این رفتار را تشدید کنند. اعتیاد به دیدن صفحه نمایش با اجبار و از دست دادن کنترل رفتاری مرتبط می باشد که از علایم اصلی اختلال وسواس فکری-عملی است. در این مطالعه، دانشمندان داده های گروهی یک مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان را که شامل ۹۲۰۴ نوجوان ۹ تا ۱۰ ساله می شد را تحلیل و بررسی کردند. از شرکت کنندگان پرسیده شد که چقدر زمان را در پلت فرم های مختلف صرف کرده اند. میانگین ۳.۹ ساعت در روز بود. بعد از دو سال، پژوهشگران از مراقبان شرکت کنندگان پرسیدند که آیا نوجوانان گرفتار علایم اختلال وسواس فکری-عملی، شده اند یا خیر. استفاده از صفحه نمایش برای مقاصد آموزشی حذف شد. در مورد ۴.۴ درصد از کودکان پیش از نوجوانی، اختلال وسواس فکری-عملی، در این بازه دو ساله گزارش شد. هم انجام بازی های ویدیویی و هم تماشای ویدیو با افزایش شانس مبتلاشدن به اختلال وسواس فکری-عملی، مرتبط هستند. رسانه های اجتماعی، تماس تصویری و پیامک بطور جداگانه با اختلال وسواس فکری-عملی، ارتباط نداشتند. نتایج برای نوجوانان می تواند متفاوت باشد. ناگاتا در اختتام اضافه کرد: بااینکه تماشای تلویزیون می تواند مزایای مهمی مانند آموزش و افزایش اجتماعی شدن کودک داشته باشد اما والدین باید از خطرات بالقوه آنها خصوصاً سلامت روان کودک خود آگاه باشند. خانواده ها می توانند برنامه ای جهت استفاده از رسانه ایجاد کنند که می تواند شامل زمان هایی بدون نگاه کردن به نمایشگر به ویژه پیش از خواب کودکان باشد. منبع: دیجیتالر 1401/09/28 20:33:31 5.0 / 5 590 تگهای خبر: آموزش , بازی , تبلیغات , تجربه این مطلب دیجیتالر را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط ادعای پزشکی چت بات های متا و Character AI دردسرساز شد اعلام فراخوان پروژه های پژوهشی صنایع خلاق دیجیتال قابلیت چت موقت به هوش مصنوعی گوگل افزوده شد آغاز آموزش مجانی هوش مصنوعی به دانش آموزان در قالب طرح ایران دیجیتال کامنت بینندگان دیجیتالر در مورد این مطلب کامنت شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: کامنت: سوال: = ۶ بعلاوه ۲