تلسکوپ فضایی هابل شکارچی سایه ها می شود!

تلسکوپ فضایی هابل شکارچی سایه ها می شود! به گزارش دیجیتالر، ستاره شناسان کوشش می کنند با کمک تلسکوپ فضایی هابل، راز بازی سایه ها را در اطراف یک قرص گاز و غبار کشف کنند.

به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، ستاره جوان «تی دبلیو مار باریک» یا «تی دبلیو هیدرا» (TW Hydrae) با دانشمندانی که آنرا به کمک تلسکوپ فضایی هابل (HST) ناسا رصد می کنند، سایه بازی می کند.
ستاره شناسان در سال ۲۰۱۷ گزارش دادند که روی صفحه یک قرص گاز و غبار در اطراف یک ستاره کوتوله قرمز، سایه ای را کشف کرده اند. این سایه یک سیاره نیست، بلکه متعلق به یک قرص داخلی است که کمی به قرص بیرونی بسیار بزرگتر تمایل دارد و موجب ایجاد سایه می شود. یکی از توضیحات ارائه شده این است که گرانش یک سیاره دیده نشده، غبار و گاز را به سمت مدار شیب دار سیاره می کشد.

اکنون، سایه دوم بین مشاهدات ذخیره شده در ‌بایگانی «MAST» هابل ظاهر شده است. این سایه شاید متعلق به قرص دیگری باشد که درون منظومه قرار دارد. این دو قرص احتمالاً شواهدی از یک جفت سیاره درحال تشکیل شدن هستند.

سن تی دبلیو هیدرا کمتر از ۱۰ میلیون سال است و در فاصله ۲۰۰ سال نوری از ما قرار دارد. منظومه شمسی ما در حدود ۴.۶ میلیارد سال پیش ممکنست مشابه منظومه تی دبلیو هیدرا بوده باشد. از آنجائیکه منظومه تی دبلیو هیدرا تقریباً روبه روی دید ما از زمین متمایل شده، این یک هدف بهینه برای دیدن محیط تشکیل سیاره است.

سایه دوم، از مشاهدات به دست آمده در ششم ژوئن ۲۰۲۱ به عنوان قسمتی از یک برنامه چند ساله طراحی شده برای ردیابی سایه ها در قرص های ستاره ای دور کشف شد. جان دبس (John Debes)، پژوهشگر موسسه علوم تلسکوپ فضایی (STScI)، قرص تی دبلیو هیدرا را با مشاهداتی که هابل چندین سال پیش به دست آورده بود، مقایسه کرد.

دبس که پژوهشگر ارشد این پروژه است، اظهار داشت: ما متوجه شدیم که سایه کار کاملا متفاوتی را انجام داده است. وقتی برای نخستین بار داده ها را مورد بررسی قرار دادم، فکر کردم مشکلی در مشاهده پیش آمده است برای اینکه آن چیزی که انتظار داشتم نبود. من ابتدا ناراحت بودم و همه همکارانم می پرسیدند که چه خبر است. کمی طول کشید تا ما بتوانیم توضیحی را پیدا نماییم.

بهترین چاره ای که گروه دبس ارائه دادند، این بود که دو قرص ناهمتراز وجود دارد که سایه می اندازند. قرص ها در مشاهدات قبلی آن قدر به هم نزدیک بودند که پژوهشگران آنها را گم کردند اما حالا با گذشت زمان از هم جدا شده و به دو سایه تقسیم شده اند. دبس افزود: ما پیش تر هیچ گاه چنین چیزی را روی یک قرص پیش سیاره ای ندیده بودیم. این موضوع، منظومه مورد نظر را بسیار پیچیده تر از آن چیزی می کند که در ابتدا تصور می کردیم.

ساده ترین توضیح این است که قرص های ناهمتراز احتمالاً ناشی از کشش گرانشی دو سیاره در سطوح مداری کمی متفاوت هستند. هابل درحال گردآوری یک نمای کلی از ساختار منظومه است.
تصاویر تلسکوپ فضایی هابل که با فاصله چند سال از یکدیگر گرفته شده اند و دو سایه وهم آور را نشان می دهند که خلاف جهت عقربه های ساعت روی یک قرص گاز و غبار در اطراف ستاره جوان تی دبلیو هیدرا حرکت می کنند.

1402/02/16