با تلاش پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام مشخص شد

مولكولی كه به حفظ عضلات افراد مسن كمك می نماید

مولكولی كه به حفظ عضلات افراد مسن كمك می نماید دیجیتالر: پژوهشگران ˮدانشگاه بیرمنگامˮ در برسی جدید خود دریافتند كه فعال كردن نوعی مولكول می تواند به حفظ عضلات و توانایی فیزیكی افراد مسن كمك نماید.


به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران "دانشگاه بیرمنگام" (University of Birmingham)، یك مكانیسم مهم را شناسایی كرده اند كه می تواند به پاكسازی میتوكندری لطمه دیده كمك نماید. شاید یافته های این پژوهش بتوانند درمان های دارویی را كه به افراد مسن در حفظ توده عضلانی اسكلتی و عملكرد فیزیكی كمك می كنند، بهبود ببخشند.
میتوكندری، اندامكی است كه در سلول قرار دارد و مانند نیروگاه آن عمل می كند. میتوكندری می تواند همه موجودات زنده را در تامین انرژی یاری دهد. از آنجائیكه میتوكندری ها، نقش مهمی در تامین انرژی دارند، پیوسته در حال تجزیه هستند تا بتوانند نیازهای مربوط به انرژی را تامین كنند اما روش تجزیه طبیعی میتوكندری در افراد مسن، تغییر می كند و میتوكندری های لطمه دیده یا پیری را به جا می گذارد كه عملكرد خوبی ندارند.
پژوهشگران باور دارند كه ممكنست این تغییرات، به كاهش عملكرد عضلات افراد مسن و قابلیت های فیزیكی آنها منجر شود. این گروه پژوهشی تصمیم گرفتند تا اطلاعات بیشتری در مورد تجزیه میتوكندری در عضله و عوامل كنترل كننده آن به دست بیاورند.
"الكس سیبرایت" (Alex Seabright)، پژوهشگر ارشد این پروژه و همكارانش، ابزار جدیدی را ابداع كردند كه از برچسب های فلورسنت جهت بررسی میتوكندری در سلول ها استفاده می نماید. شبكه های میتوكندری در سلول های سالم، به رنگ طلایی ظاهر می شوند اما در زمان تجزیه شدن، به رنگ قرمز درمی آیند.
آنها با استفاده از این ابزار آزمایشی دریافتند كه فعال كردن یك مولكول سنسور انرژی موسوم به "AMPK" می تواند به تحریك تجزیه میتوكندری كمك نماید. یافته های این پژوهش نشان می دهند كه عواملی مانند ورزش كردن می توانند به تحریك روند پاكسازی میتوكندری لطمه دیده كمك كنند؛ در نتیجه میتوكندری ها را در عضله، سالم نگه می دارند و توانایی های فیزیكی افراد مسن تر را برای مدت بیشتری حفظ می كنند.


دكتر "یو چیانگ لای" (Yu-Chiang Lai)، سرپرست این پروژه اظهار داشت: ایده هدف قرار دادن AMPK با دارو، موضوع جدیدی نیست. خیلی از پژوهش های پیشین نشان داده اند كه فعال كردن AMPK در عضله، اثر كارآمدی بر درمان دیابت نوع دو دارد. خیلی از شركت های دارویی هم اكنون برای ابداع تركیباتی تلاش می كنند كه می توانند از عهده فعال كردن AMPK برآیند. ما امیدواریم كه كشف ما بتواند به ارائه داروهایی منجر شود كه به شناسایی تركیبات جدید و ایمن و فعال كردن این مولكول در عضله كمك می كنند.
سیبرایت اضافه كرد: ما می دانیم كه ورزش و رژیم غذایی می تواند به حفظ توده عضلانی و توانایی های فیزیكی در سنین بالا كمك كنند اما درك دلیل از دست رفتن عضله با افزایش سن، می تواند به ارائه داروهایی منجر شود كه به افراد مسن كمك می كنند تا توانایی فیزیكی را برای مدت بیشتری نگه دارند.
نتایج این پژوهش، در مجله " FASEB" به چاپ رسید.




منبع:

1399/01/06
12:51:01
5.0 / 5
3235
تگهای خبر: شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات