چالش و فرصت كسب وكارهای فاوا در عصر اقتصاد دیجیتال
دیجیتالر: تحول دیجیتالی بعنوان یك مرحله فراگیر و اصلی در سراسر جهان شناخته می شود و البته چالش ها و فرصت های اساسی دارد كه مشاغل فعال در این عرصه با آن روبه رو هستند.
به گزارش دیجیتالر به نقل از ایسنا، بی گمان انقلاب دیجیتال در مقیاس جهانی رخ داده است. فناوری اینترنت راه و روش کار، زندگی، بازی و یادگیری ما را تغییر داده است. قدرت و فراگیری اینترنت، امکان انجام بهتر و سریع تر اغلب فعالیت ها را به ما داده است. کامپیوترها، تلفن های همراه، خانه ها، خودرو ها، لباس ها، کسب وکارها و حتی شهرها همه در حال اتصال به شبکه جهانی هستند.
حال شرکت ها چگونه می توانند از فرصت بدیع انقلاب دیجیتال برای رسیدن به پیشرفت استفاده کنند؟ پژوهشگاه فضای مجازی در گزارش خود به به بررسی نظرات ربیع دبوسی، مدیر کل شعبه امارات شرکت سیسکو و از برجسته ترین کارشناسان دیجیتال خاورمیانه، پرداخته است.
انقلاب دیجیتال این پتانسیل را دارد که بازارها را سریع تر از هر نیرویی در تاریخ تغییر دهد و در این میان، سازمان هایی که حرکت به سمت تحولات شغلی دیجیتال را در برنامه کلان خود ندارند، بی گمان گرفتار نوعی عقب ماندگی خواهند شد و آن هایی که به جریان دیجیتال سازی پیوسته اند، جریان های جدید درآمدی و توسعه تجاری بی سابقه ای را به تجربه می کنند.
شرکت ها و مؤسسات، هنگامی که روند دیجیتالی شدن کامل شود، یعنی جایی که فناوری مسئولیت بیشتر کارها را از مردم گرفت، باید در مورد چگونگی دستیابی به موفقیت در مقیاس کلان تجدید نظر کنند. دیجیتالی شدن پتانسیل لازم را برای ایجاد تأثیر پایدار و مثبت در هر حوزه ای از جامعه دارد. دیجیتالی شدن، در اصل پروسه برنامه ریزی و در نهایت ساختن یک اکوسیستم پیشرفته و پیچیده برای فناوری اطلاعات است که امکان اتصال، راندمان و امنیت بیشتر را فراهم می آورد و از این طریق تأثیر مثبت به وجود می آورد.
با انقلاب دیجیتال، مشاغل کارآمدتر می شوند، مصرف کنندگان تصمیمات آگاهانه تری می گیرند و با روشن شدن تأثیر واقعی فناوری، کل صنایع تغییر می کنند. از مراقبت های بهداشتی گرفته تا حمل و نقل و دیگر حوزه های حیاتی، حرکت و تغییر به سمت روش های دیجیتالی به ساده سازی فرایندها، حذف ناکارآمدی ها و ایجاد تجربیات بهتری برای بیماران، مسافران و عموم مردم کمک می نماید.
بی گمان، سازمان ها و شرکت ها برای تطبیق کامل با تحولات دیجیتال به استراتژی هایی نیاز دارند. شرکت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات گارتنر در سال ۲۰۱۵ پیش بینی کرده بود که تا سال ۲۰۲۰، ۷۵ درصد از شرکت های جهان به فعالیت در زمینه های دیجیتال روی می آورند یا در پروسه تغییر سازوکار کار خود خواهند بود. حال بعد از گذشت پنج سال درحالی که خیلی از سازمان ها طرح های تحول شغلی به سمت دیجیتالی شدن را برنامه ریزی یا در دست اجرا دارند، پیشرفت موجود با شتاب پیش بینی شده انطباق ندارد. خیلی از کارشناسان، علت این امر را ضعف شرکت ها در تغییر راهبردها و کمبود تخصص می دانند.
تأثیر تحولات دیجیتال در شرکت ها و استراتژی آن ها
در عصر حاضر، تقریباً همه بازارها و بخش های صنعتی در حال گذار از عصر اطلاعات به عصر دیجیتال هستند و سرعت تحولات بیش از گذشته شده است. همه کشورها، شهرها و شرکت ها به این درک رسیده اند که برای بقا و شکوفایی در این دوره جدید باید متحول شوند. این انتقال به عصر دیجیتال مستلزم تغییرات گسترده در زمینه فناوری، مدیریت سازمانی، فرهنگی و فراتر از آن است. سازمان ها باید برای ورود به عرصه رقابت و بقا جسور و شجاع باشند. حالا بیش از هر زمان دیگری سازمان ها باید فرصت های لازم برای دیجیتالی شدن را در امتداد اهدافشان، به کارگیرند.
سرعت گرفتن پروسه دیجیتال سازی و به روزرسانی، زیرساخت های حیاتی، افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها، کاهش هزینه ها و ایجاد شغل را سبب می شود و این امکان را فراهم می آورد تا گروهای جدید و متنوعی از کارآفرینان خوش فکر، مشاغل تازه ای را در اقصی نقاط جهان ایجاد کنند. این موضوع، از طرف دیگر، امکان دسترسی و فرصت های بیشتر برای آموزش حرفه های مبتنی بر فناوری به علاقه مندان در سراسر جهان را مهیا می کند و نتیجه آن چیزی جز کاهش عمق شکاف توسعه یافتگی کشورها و افزایش سطح رقابت میان آنها نیست. داشتن یک اکوسیستم دیجیتال مناسب و درست برای دستیابی به هر یک از این موارد ضروری خواهد بود.
چگونه می توان یک استراتژی دیجیتال یکپارچه را تعریف کرد؟ سازمان ها و شرکت های بزرگ، بمنظور آماده سازی خود برای پذیرش تحولات دیجیتال، باید به مواردی توجه نمایند. همچون اینکه استراتژی تجاری و فناوری اطلاعات خودرا متحول کنند، همه سیستم ها و کارهای خودرا به صورت یکپارچه به اینترنت و جریان دیجیتال متصل سازند، پذیرای آنالیز و تحلیل کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات باشند، فناوری های خودرا به روز و کارآمد نگه دارند، سرمایه گذاری کافی دراین زمینه را مدنظر قرار دهند و از متخصصان این حوزه بهره بگیرند.
در آخر این فرآیند، مزایای دیجیتالی شدن و اتصال، بیش ازحد تصور خواهد بود. راندمان اقتصادی بیش ازپیش، تجربیات بهتر در زمینه ارائه خدمات، استفاده بهینه از دارایی ها و چشم انداز شفاف از تجارت آینده، همچون این مزایا هستند. با این وجود، کارشناسان معتقدند که مهم ترین عامل به تعویق افتادن تحقق این امر، کمبود نیروی متخصص حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقیاس جهانی است و تنها راه عبور از این چالش جذب و آموزش تعداد بیشتری از افراد در رشته های مربوط به این زمینه است.
بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط، برای دستیابی به مزایای شغلی که بوسیله دیجیتالی شدن حاصل می شود، به زیرساخت های شبکه ای قابل اتکا و ایمن نیاز دارند. آنها باید شبکه های پراکنده و ناهمگون خودرا همگرا کرده و با بهره گیری از تجزیه وتحلیل داده های پیشرفته، شیوه های نوین رشد و توسعه را در پیش گیرند.
مؤلفه های اصلی یک استراتژی دیجیتال چیست؟
یک استراتژی دیجیتال کارآمد باید دربرگیرنده یک مدل فناوری اطلاعات دقیق باشد و همین طور امکان تجدید نظر در فرآیندهای اصلی برای دوره دیجیتال را داشته باشد. استفاده از تکنولوژیهای جدید امنیتی، تجاری و تحلیلی، نیازمند دیجیتالی شدن کامل فرایندها است و این امر مستلزم نوآوری، سرمایه گذاری و تخصص است.
شرکت های خاورمیانه برای ایجاد اکوسیستم هوشمند بوسیله دیجیتال سازی زیرساخت ها، پتانسیل فوق العاده ای دارند. در این مقطع تاریخی، گرچه نیاز به تحول الزامی و مزایای آن بسیار آشکار هستند، اما مسیر به هیچ وجه هموار نیست.
سازمان ها به دنبال بهبود سودآوری و کاهش هزینه های خود و همین طور حرکت پرشتاب به سمت استقرار خدمات جدید هستند. شرکت های کوچک و متوسط به جهت اینکه بتوانند سرعت کسب وکار را بالا برند باید چاره هایی برای مدیریت و ذخیره داده ها پیدا کنند. شرکت ها با اتکا به فناوری هایی چون اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، می توانند انتظار راندمان عملیاتی بیشتر، بهبود امنیت، افزایش کارآمدی نظام توزیع، کنترل اطلاعات، تصمیم گیری سریع، فرصت های شغلی جدید و درامدهای بیشتری را داشته باشند.
شرکت های کوچک و متوسط چگونه می توانند از فناوری برای تمایز خود در بازار استفاده کنند؟ اینترنت اشیا و اینترنت همه چیز، فرصت جدیدی را به شرکت های متوسط و کوچک برای رهبری فناوری ارائه می دهند. فناوری اطلاعات از جهت فعال کردن داده های عملی، ایجاد ارتباطات و درآمدهای جدید برای سازمان های سراسر منطقه خاورمیانه، در کانون توجه قرار خواهد گرفته است.
باتوجه به ادامه سرمایه گذاری های شرکت های کوچک و متوسط در فناوری های آینده، بی گمان نتایج این اقدام، تحول آمیز خواهد بود. شرکت هایی که دیجیتالی می شوند به سبب گشودن دریچه جریان های جدید درآمدی، ارائه خدمات بهتر و ایجاد مدلهای عملیاتی جدید که کارایی و ارزش بالایی دارند، در موقعیت بهتر و متمایزی نسبت به رقبا، قرار خواهند گرفت.
فرصت های به وجود آمده و چالش های موجود
اتصال دستگاه ها، ماشین ها و اشیا با بهره گیری از تکنولوژی های جدید، به کسب وکارهای کوچک اجازه می دهد تا داده های مورد نیاز خودرا به صورت پویا، تولید، تجزیه وتحلیل و از آنها نتیجه گیری کنند. این مساله راندمان عملیاتی را افزایش داده و در نتیجه سبب بهبود فضای کلی کسب وکار می شود. اینترنت همه چیز، با کاهش هزینه ها، بهبود راندمان کارمندان، تولید درآمد جدید و افزایش رضایت مشتریان و کاربران، ارزش آفرینی می کند.
برای حرکت سریع تر و کارآمدتر، شرکت ها باید تمرکز خودرا روی تجارت در زمینه های ارتباطات، فضای ابری، رسانه های اجتماعی، جمع آوری داده ها و تحلیلی اطلاعات، معطوف کنند. اگر شرکت ها از این بسترهای هوشمند استفاده نکنند توانایی حرکت آنها با سرعت، مقیاس و امنیت لازم کاهش پیدا می کند. تحول در همه صنایع با شتاب در حال پیگیری است و موفقیت در این مقطع حساس تاریخی به توانایی شرکت ها در ایجاد تحول دیجیتالی و انطباق با ساختارهای جدید فناوری اطلاعات بستگی دارد.
فرصت های دیجیتالی شدن بسیار زیاد است، اما این فرصت ها به سبب کمبود جهانی نیروی کار متخصص فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات محدود هستند و حل این بحران تربیت نیروهای فنی خبره دراین زمینه را می طلبد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب