سرپرست پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی

مقررات و قوانین دست و پاگیر فراروی پژوهشگران تسهیل شود

مقررات و قوانین دست و پاگیر فراروی پژوهشگران تسهیل شود دیجیتالر: تهران- ایرنا- سرپرست پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اظهار داشت: لازم است مقررات و قوانین دست و پاگیر فراروی پژوهشگران تسهیل شود و مسئولان بسترهای لازم را برای گسترش تحقیق و پژوهش در كشور فراهم كنند تا محققان با آرامش خاطر به فعالیت علمی و تحقیقاتی بپردازند.


دكتر عبدالحسین شاهوردی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اضافه كرد: هرچند مقررات، دستورالعمل ها و قوانین در این زمینه وجود دارد اما این كار باید روان تر شود تا شاهد توسعه روزافزون تحقیق و پژوهش در كشور باشیم.
وی برلزوم تغییر برخی رسیاست های موجود در این زمینه تصریح كرد و اظهار داشت: اعطای گرنت های تحقیقاتی باید افزایش پیدا كند و دستگاه های متولی به این سمت حركت كنند.
شاهوردی یكی از چالش های مهم فعالیت های تحقیقاتی را تامین منابع مالی مناسب اعلام نمود و اظهار داشت: هم اكنون منابع مالی كه در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد، محدود است و برای افزایش آن باید اقدام جدی انجام گیرد.
وی تولید صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر را یكی از راهكارهای مناسب برای رفع این چالش اعلام نمود و اظهار داشت: با اینگونه اقدامات شاهد رونق پژوهش های كاربردی در جامعه خواهیم بود.
سرپرست پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بر ضرورت استفاده از توان و ظرفیت خیرین در توسعه تحقیق و پژوهش كاربردی تصریح كرد و اظهار داشت: ما باید خیرین را به این مسیر هدایت كنیم و از توان آنان برای توسعه تولید علم و دانش بهره ببریم.
شاهوردی تصریح كرد كه با تامین منابع مالی مناسب، محققان به خصوص محققان جوان می توانند با تولید علم و دانش به نیازها و خواسته های مردم پاسخ مناسب دهند.

** مجموعه صنعتی ما عقبه پژوهشی مناسبی ندارند
وی بر ضرورت افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت تصریح كرد و اظهار داشت: صنعت به نحو مطلوب با فعالیت های پژوهشی گره نخورده و مجموعه صنعتی ما عقبه پژوهشی مناسبی ندارند.
سرپرست پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ادامه داد: هرچند كارهای خوبی در این زمینه انجام شده اما تا رسیدن به ایده آل و مطلوب فاصله زیادی داریم. شاید بخشی از تقصیر برعهده ما محققان باشد كه نتوانستیم ارزش افزوده كارهای خویش را به نحو مطلوب در اختیار صنعتگران و سرمایه گذاران قرار دهیم تا آنان را به انجام تحقیق و پژوهش ترغیب كنیم.
وی ادامه داد كه ما در زمینه تربیت نیروهای متخصص و تولید بعضی از زیرساخت ها مانند آزمایشگاه ها خوب عمل كردیم و توانستیم نیروهای نخبه پرورش دهیم اما نتوانستیم از توان و ظرفیت آنان به نحو مطلوب استفاده نماییم.
شاهواری ادامه داد: در سال های بعد از انقلاب اسلامی تعداد مراكز پژوهشی و پژوهشگاه ها افزایش پیدا كرده اما خروجی این مجموعه ها نتوانسته شیرینی تحقیق و پژوهش را به صنعت بچشاند.
وی هفته پژوهش را فرصتی مناسب برای تقدیر و تجلیل از پژوهشگران دانست و اظهار داشت: این هفته همینطور فرصتی برای مسئولان و سیاستگذران كشور است تا به مبحث پژوهش به صورت دقیق تر بپردازند.
21 تا 27 آذر ماه بعنوان هفته پژوهش در كشور نامگذاری شده و 'پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال' شعار این هفته، امسال است.
علمی ** 1201 **
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور*انتشار: محتشمی پور


1396/09/23
12:33:13
5.0 / 5
4761
تگهای خبر: كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
دیجیتالر
digitaler.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دیجیتالر محفوظ است

دیجیتالر

معرفی محصولات دیجیتال و فناوری اطلاعات